• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071814491
  • خبرنگار : 50181

چند راهکار طبیعی برای پیشگیری از «خشکی پوست» در فصل سرما

چند راهکار طبیعی برای پیشگیری از «خشکی پوست» در فصل سرما

ایسنا/کرمانشاه یک پژوهشگر گیاهان دارویی با اشاره به تشدید خشکی پوست با شروع فصل سرما، به بیان چند راهکار طبیعی برای مقابله با این مشکل پرداخت.

هانیه ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه عوامل مختلفی باعث خشکی پوست می‌شود که هوای سرد و خشک تنها یکی از این عوامل است، گفت: کمبودهای تغذیه‌ای، عوامل ژنتیکی، استفاده از صابون‌های نامناسب، حمام طولانی با آب گرم، استفاده از مواد آرایشی نامناسب و تماس مکرر پوست با ضدعفونی کننده‌ها و شوینده‌ها نیز منجر به خشکی پوست می‌شود.

وی از تبعات خشکی پوست نیز یاد کرد که باعث ایجاد چروک پوستی، خارش و اگزما شده و معمولا واکنش‌های آلرژی پوستی را پدید می‌آورد و افزود: مواد طبیعی وجود دارد که می‌تواند به صورت اسپری، ماسک و یا حتی خوراکی به عنوان مرطوب کننده عمل کند.

این دکترای گیاهان دارویی برخی انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی از جمله روغن بادام شیرین، روغن بنفشه، روغن نارگیل، روغن جوانه گندم، روغن کدو و روغن شترمرغ را از بهترین مواد برای تامن رطوبت طبیعی پوست برشمرد و خاطرنشان کرد: لعاب یا موسیلاژ برخی گیاهان از جمله لعاب به‌دانه و لعاب گل ختمی نیز می‌تواند برای حفظ رطوبت پوست به صورت روزانه مصرف شود.

به گفته ناصری، برخی ژل‌های طبیعی مانند  ژل آلوئه ورا و کتیرا نیز برای رفع خشکی پوست مفید است.

وی اظهار کرد: برخی انواع جوشانده‌ها مانند جوشانده بابونه و گل همیشه بهار(کالاندولا) نیز به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

ناصری بر لزوم استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات برای حفظ رطوبت پوست در این فصل نیز تاکید و اظهار کرد: استفاده از آووکادو، انگور، سیب، هویج، هلو، لیمو ترش، کاهو، خیار و کدو در رژیم غذایی روزانه برای رطوبت پوست مفید است.

این مدرس دانشگاه مصرف برخی غذاها مثل فرنی، حریره بادام، شیر برنج رقیق، آبگوشت، سوپ(جو و سبزیجات)، خورش(کدو، بامیه)، آش‌های رقیق و همچنین انواع لبنیات از جمله شیر، ماست، دوغ، آب پنیر، خامه و سرشیر را نیز برای جلوگیری از خشکی پوست توصیه کرد.

ناصری یادآور شد: نوشیدنی‌های سالم از جمله شربت خاکشیر، دمنوش عناب و شیر بادام نیز برای تامین آب مورد نیاز بدن در طول روز لازم است.

وی گفت: داشتن برنامه روتین مراقبتی خاص پوست طبق سن و جنس پوست، عدم استفاده مداوم از مواد شوینده و آبرسان و استفاده از محصولات بر پایه طبیعی و گیاهی نیز برای کمک به سالم ماندن پوست خصوصا در فصل سرما ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha