• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071814398
  • خبرنگار : 50181

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه:

جزو استانهای اول بیکار کشوریم، اما نیروی کار نداریم

جزو استانهای اول بیکار کشوریم، اما نیروی کار نداریم

ایسنا/کرمانشاه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: کرمانشاه جزو استان‌های اول بیکار کشور است، اما با کمبود نیروی کار مواجهیم.

عبدالوحید محمدی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه که امروز(۱۸ مهر) با حضور جمعی از مدیران و فعالین بخش کشاورزی برگزار شد، به دغدغه فعالین حوزه کشاورزی برای تامین نیروی کار اشاره کرد و گفت: استان‌ کرمانشاه بر اساس آمارها جزو استان‌های با نرخ بیکاری بالا است، اما در عمل وقتی که تولیدکنندگان دنبال نیروی کار حتی با دستمزد بالا می‌گردند، کسی را پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این وضعیت دو عامل دارد. اول اینکه نرخ بیکاری اعلامی با واقعیات اشتغال جامعه فاصله دارد، بدین معنا که برخی از مردم کار به معنای کسب درآمد دارند اما آن را به عنوان یک شغل رسمی محسوب نمی‌کنند و در پایشی که برای سنجش نرخ بیکاری صورت می‌گیرد خود را بیکار اعلام می‌کنند و این امر نرخ بیکاری ما را بالا می‌برد.

به گفته محمدی، این موضوع تا حدودی ریشه در مسائل فرهنگی دارد. برای مثال فردی که چند هکتار زمین آبی دارد و از آن درآمد کسب می‌کند، اما خود را بیکار می‌داند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر، افراد بیکار واقعی حاضر نیستند سراغ برخی مشاغل بروند و دنبال کار رسمی و با راحتی و درآمد بیشتر می‌گردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، ادامه داد: این موضوع در ملاقات‌های عمومی نیز خود را نشان می‌دهد. برای نمونه بارها صاحبان خبازی مراجعه و اعلام کردند که با دستمزد روزی ۹۰۰ هزار تومان برای یک شیفت باز هم شاطر نانوا در کرمانشاه پیدا نمی‌شود و یا واحدهای دامداری حاضرند ماهی ۲۰ میلیون تومان به کارگر بدهند، اما کسی سراغ آنها نمی‌رود.

باید از خام‌فروشی دام فاصله بگیریم

محمدی سپس به مطالبه دامداران برای صدور مجوز جابجایی دام زنده سبک بین کرمانشاه و دیگر استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: نباید به دنبال خروج دام زنده از استان باشیم، زیرا این امر ارزش افزوده‌ چندانی ندارد و سود آن به جای تولیدکننده به دلالان می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بازار خوبی برای خرید لاشه دام کرمانشاه در تهران، قم، گیلان و ... وجود دارد، تاکید کرد: باید به جام فروش دام زنده به فکر ارسال دام کشتار شده به این استان‌ها باشیم تا از قِبل آن کشتارگاه‌های ما نیز فعال‌تر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: باید ساز و کار مناسبی برای تعامل تولیدکنندگان دام سبک کرمانشاه با شرکت‌های نیازمند گوشت در تهران و دیگر استان‌ها فراهم شود.

جای خالی تشکل‌های قدرتمند کشاورزی در کرمانشاه

محمدی در ادامه از فعالیت تشکل‌های متعدد کشاورزی در استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: متاسفانه این تشکل‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

وی بر لزوم ساماندهی تشکل‌های بخش کشاورزی، البته نه به مفهوم ادغام و کاهش تعداد آنها تاکید کرد و گفت: لازم است تشکلی قدرتمند در بخش کشاورزی و دام داشته باشیم که مطالبات این بخش را به صورت واحد پیگیری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به نقش عشایر در تولیدات بخش کشاورزی استان نیز اشاره کرد با بیان اینکه تقویت این حوزه یکی از راهکارهای توسعه بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در همین راستا توزیع نهاده‌های مورد نیاز عشایر نیز هدفمند و عادلانه شده است.

محمدی توزیع آرد با کوپن هوشمند برای عشایر را یکی از مصادیق این امر دانست که از ۲۵ مهر ماه اجرا خواهد شد.

در ادامه این نشست دغدغه فعالین بخش کشاورزی در حوزه پرداخت پول گندم کشاورزان، نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران، تامین آب، تسهیلات بانکی بخش کشاورزی و ... مطرح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha