• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071814328
  • خبرنگار : 50592

۳۰ مهر؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

۳۰ مهر؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

ایسنا/یزد رئیس دبیرخانه دائمی ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران و دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی زمان بارگذاری آثار برای این دوره از جشنواره را روزهای ۲۵ تا ۳۰ مهر ماه خواند.

«سیده عالیه قوامی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی  با رویکرد شناخت و تعمیم قصه‌های عامیانه ایران و قصه‌های جهان به سبک زندگی ایران معاصر، بر آن است تا گفتمانی جدی را در حوزه‌ی روایت‌گری شفاهی ادامه داده و بر مبنای تجربیات گذشته فرصت‌هایی جدید را در حوزه‌ی قصه‌گویی فراهم کند.

وی افزود: دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره‌ی بین المللی قصه‌گویی پس از بررسی‌های لازم، شکل جشنواره را براساس فرصت‌ها و نیازهای امروز و همچنین امانت‌داری از سنت روایت‌گری تاریخی و تربیتی، براساس دو نگاه محتوایی و فرمی تقسیم‌بندی نموده تا با نگاهی واقع گرایانه، دستاوردهای این جشنواره را به جهت تحقق ترویج  و عمومی‌سازی هنر قصه‌گویی به عنوان الگو منتشر نماید.

قوامی تصریح کرد: در جشنواره‌ی قصه‌گویی سال ۱۴۰۳ سعی شده قالب‌های ارزشمندی که تا کنون آثار قصه‌گویی کمتری در آن شرکت داده شده است؛ به شکل ویژه، حمایت و با داوران مجرب و متخصص مربوطه، در هر بخش به طور مجزا مورد داوری قرار گیرد.

وی با بیان این که بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شامل دو بخش قصه گویی و بخش علمی است که هرکدام زیر مجموعه‌هایی دارند، اظهار کرد: این جشنواره با شعار «راز قصه‌ها ساز زندگیست» آغاز به کار خواهد کرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان در خصوص بخش‌های قصه‌گویی جشنواره، اظهار کرد: یکی از بخش‌های قصه‌گویی این جشنواره، بخش قصه‌گویی با اولویت فرم و محتوا است که شامل قصه‌گویی سنتی و کلاسیک، قصه‌گویی مدرن و نوآورانه، قصه‌گویی آیینی سنتی، پادکست، قصه‌گویی مینی‌مال ۱۰۰ثانیه‌ای برگرفته از حکایت، قصه یا داستان، متون کلاسیک ادبی و حکمی فارسی همچون گلستان، بوستان، کلیله‌ و دمنه و غیره، قصه‌گویی با زبان اشاره، قصه‌گویی منظوم، قصه‌گویی محیطی و قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای براساس تجربیات زیسته قصه‌گو است.

قوامی افزود: بخش دیگر نیز بخش قصه‌گویی با اولویت محتوا است که شامل قصه‌گویی دینی، قصه‌گویی علمی و قصه‌گویی قصه‌های پیشرفت و قهرمانان می‌باشد.

این مسئول در خصوص بخش علمی جشنواره، ضمن بیان این که بخش مذکور در امتداد تحقق اهداف و سیاست‌های پژوهشی دبیرخانه ترویج و توسعه‌ی قصه‌گویی ایران برگزار می‌شود، گفت: هدف آن ایجاد بستری مناسب برای تولید و توسعه‌ آموزش و عمق ‌بخشیدن به جایگاه و اهمیت قصه، قصه‌گویی و قصه‌پژوهی است.

قوامی تصریح کرد: با بهره‌مندی از خرد جمعی صاحب‌نظران این حوزه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مباحث نو و جدید علمی در سطح ملی و جهانی، شناسایی شده و برای ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی، متخصصان این حوزه با ارائه‌ی جستار، مقاله، کتاب‌های تالیفی و ترجمه، پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی به رقابت می‌پردازند و از پژوهش‌گران و نوآوران پژوهشی برتر، قدردانی می‌شود.

وی ضمن بیان این که به موازات بخش ملی جشنواره‌ی قصه‌گویی، بخش بین‌الملل نیز برگزار می‌شود، گفت: در این بخش تمامی قصه‌گویان ایرانی که در بخش‌های بیان شده در سطح منطقه‌ای برگزیده شده‌اند، با قصه‌گویان علاقمند دیگر کشورها در بخش بین‌الملل به رقابت می‌پردازند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان خاطرنشان کرد: قصه‌گویی بین‌الملل در بخش‌های قصه‌گویی مدرن و نوآورانه، قصه‌گویی سنتی و کلاسیک، قصه‌گویی دینی، قصه‌گویی علمی و قصه‌گویی از قصه‌های پیشرفت و قهرمانان ایران برگزار می‌شود.

دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در خصوص زمان بارگزاری آثار گفت: بر اساس اطلاعات اعلام شده، بارگذاری آثار در سایت کانون بین روزهای ۲۵ تا ۳۰ مهر انجام می‌شود.

قوامی در پایان اظهار کرد: فرآیند برگزاری بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال از پاییز ۱۴۰۳ آغاز و پس از طی مراحل استانی و منطقه‌ای، بخش نهایی اوایل زمستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha