• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071814232
  • منبع : نمایندگی زنجان

اولویت امروز؛ سلامت روان در محیط کار است

اولویت امروز؛ سلامت روان در محیط کار است

ایسنا/زنجان اولویت امروز سلامت روان در محیط کار است؛ چراکه داشتن روان سالم در محیط کار عامل مهمی در افزایش بهره‌وری و ارتقا رضایتمندی کارکنان است.

انگیزش به عنوان نیروی محرکه‌ای برای انجام فعالیت‌ها و دستیابی به اهداف شناخته می‌شود. در محیط‌های کاری، انگیزش می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد که از جمله این موارد نیازهای اساسی است؛ برآورده شدن نیازهای اولیه کارکنان (مانند امنیت شغلی و حقوق مناسب) می‌تواند انگیزه آنان را افزایش دهد.

قدردانی و پاداش نیز از دیگر موارد است، تقدیر از تلاش‌های کارکنان و ارائه پاداش‌های مالی یا غیرمالی می‌تواند به افزایش تعهد و انگیزه آنها منجر شود. همچنین ایجاد فضایی انعطاف‌پذیر و حمایتی که در آن کارکنان احساس ارزشمندی کنند، می‌تواند به افزایش انگیزه کمک کند.

امید و تأثیر آن بر بهره‌وری

امید به عنوان یک احساس مثبت که فرد را به سمت آینده‌ای بهتر هدایت می‌کند، نقش مهمی در عملکرد کارکنان دارد. امید می‌تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس: کارکنانی که امیدوار هستند، معمولاً اعتماد به نفس بیشتری دارند و تمایل بیشتری برای مواجهه با چالش‌ها نشان می‌دهند. وجود احساس امید در کارکنان می‌تواند استرس را کاهش داده و موجب افزایش رضایت شغلی شود. امید باعث تحریک خلاقیت و نوآوری در محیط کار می‌شود، زیرا کارکنان با دید مثبت به مشکلات نگاه می‌کنند.

رابطه بین انگیزش، امید و بهره‌وری

تحقیقات نشان داده‌اند که بین انگیزش، امید و بهره‌وری رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. هنگامی که کارکنان از انگیزه بالایی برخوردارند و احساس امید دارند، معمولاً عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. این موضوع به نوبه خود منجر به دستیابی بهتر به اهداف سازمانی می‌شود. انگیزش و امید موجب افزایش تعهد کارکنان نسبت به سازمان شده و آنها را ترغیب می‌کند تا با تمام توان برای تحقق اهداف سازمان تلاش کنند.

نحوه افزایش انگیزش و امید

کارکنان می‌توانند با اقداماتی خاص، انگیزش و امید خود را افزایش دهند. کارکنان باید اهداف مشخصی برای خود تعیین کنند که به آنها کمک کند تمرکز بیشتری بر روی کار خود داشته باشند. کارکنان باید به دنبال بازخورد از همکاران و مدیران خود باشند تا عملکرد خود را ارزیابی کرده و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند.

نگرش مثبت نسبت به چالش‌ها و مشکلات می‌تواند به افزایش امید کمک کند. کارکنان باید سعی کنند بر روی راه‌حل‌ها تمرکز کنند نه بر مشکلات. برقراری ارتباطات مؤثر با همکاران می‌تواند حس حمایت اجتماعی را تقویت کند، که این امر به نوبه خود موجب افزایش انگیزه خواهد شد. کارکنان باید به یادگیری مداوم اهمیت بدهند تا مهارت‌های آنان افزایش یابد و اعتمادبه نفس بیشتری پیدا کنند.

گفتنی است: سازمان جهانی بهداشت همه ساله ۱۰ اکتبر را به عنوان روز جهانی سلامت روان نام‌گذاری کرده است و قصد دارد با طرح این روز به نام روز جهانی سلامت روان، توجه و دقت نظر مردم و دولت‌ها را به ضرورت و اهمیت موضوع سلامت روان جلب نماید.

این نامگذاری بهانه‌ای است تا به دولت‌ها، مسئولان و صاحب نظران نظام سلامت جامعه تاکید کند تا با تخصیص و توزیع عادلانه امکانات، دسترس پذیری عموم مردم به امکانات سلامت روان در حد قابل قبولی افزایش دهند و نیز در جهت پیشگیری، درمان و ارتقاء بهداشت روان گامی تازه بردارند و به مردم دنیا یادآوری کند سلامت روان نیز همچون جسم، نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.

منبع: سایت دانشگاه علوم پزشکی زنجان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha