• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403071814226
  • منبع : سازمان هواشناسی

مشارکت سازمان هواشناسی کشور در تهیه سامانه پایش اقلیم فضا

مشارکت سازمان هواشناسی کشور در تهیه سامانه پایش اقلیم فضا

سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: سازمان هواشناسی کشور در اجرای برنامه سازمان فضایی ایران برای پایش اقلیم فضا و تهیه سامانه ای با عنوان پایش اقلیم فضا مشارکت دارد.

به گزارش ایسنا بهزاد لایقی در نشست تخصصی هفته جهانی فضا در سازمان هواشناسی کشور اظهارکرد: موضوع «space weather» در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه‌ای در کشور قرار گرفته است.

وی افزود: در سازمان جهانی هواشناسی نیز بخش ویژه‌ای به این موضوع می‌پردازد و به‌صورت مستمر وضعیت شرایط جوی خورشید و تاثیرات آن روی کره زمین به‌ویژه طوفان‌های خورشیدی را پایش می‌کند.

سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در ایران نیز برنامه‌ای به همین منظور در حال انجام است که سازمان هواشناسی کشور نیز از سال گذشته با سازمان فضایی ایران برای تهیه سامانه پایش اقلیم فضا مشارکت دارد.

لایقی در بخش دیگری به استفاده از داده‌های سنجش از دور در فرایند پایش پارامترهای جوی اشاره کرد و گفت: ماهواره‌هایی که در سازمان جهانی هواشناسی برای این منظور استفاده می‌شود در مدارهای پایین و مدارهای سطح بالا یعنی در سطح لئو و ژئو قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان هواشناسی کشور نیز از داده‌های سنجش از دور برای پایش برخی پارامترهای جوی به‌ویژه در حوزه هواشناسی دریایی استفاده می شود.

در ادامه این نشست احد وظیفه - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور -  به برخی کاربردهای داده‌های ماهواره‌ای در هواشناسی پرداخت و گفت: اطلاعات پایه برخی محصولات مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی مانند برخی شاخص‌های گیاهی، پوشش برف و... از طریق داده‌های سنجش از دور به دست می آید.

وی افزود: استفاده از داده‌های سنجش از دور در طیف وسیعی از حوزه‌ها در حال افزایش است و به نظر می‌رسد در حوزه هواشناسی نیز میزان و سطح بهره برداری از این اطلاعات توسعه یابد.

در بخش دیگری عاطفه محمدی - پژوهشگر حوزه هواشناسی - یکی از فعالیت‌های پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در بهره‌برداری از داده‌های ماهواره برای پایش و پیش‌بینی تابش فرابنفش را ارائه کرد و گفت: این طرح اکنون وارد فاز عملیاتی شده است و محصولات مرتبط با آن به‌صورت روزانه در پژوهشگاه هواشناسی تولید و منتشر می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، وی در ادامه فرایند تولید نقشه‌های شاخص UVI با استفاده از مدل های عددی و داده های سنجش از دور را تشریح کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha