• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071814029
  • خبرنگار : 50455

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم:

سنجش نگرش‌ دانشجویان؛ لازمه تدوین مسیر توسعه فرهنگی در دانشگاه‌ها

سنجش نگرش‌ دانشجویان؛ لازمه تدوین مسیر توسعه فرهنگی در دانشگاه‌ها

ایسنا/قم معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: سنجش نگرش‌های دانشجویان در حوزه‌های مختلف از بنیادی‌ترین ضرورت‌ها در زمینه برنامه‌ریزی فرهنگی و تدوین راه کارهای توسعه فرهنگی در عرصه‌های دانشگاهی بوده و امکان شناخت دقیق نیازها و دغدغه‌های نسل جوان و دانشجو و نحوه پاسخگویی به آن را فراهم می‌سازد.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در جلسه ارائه طرح «سنجش نگرش و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های استان قم» که با حضور هیأت رئیسه دانشگاه حضرت معصومه(س) در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تشریح فعالیت‌ها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی، گفت: دانشگاه با پرورش انسان‌های توانا، فرهیخته و آموزش نخبگان و برگزیدگان یک جامعه، یکی از مهم‌ترین نهادهای آموزشی در توسعه فرهنگی است.

وی ادامه داد: حرکت در مسیر تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و تربیت دانشجویان توانمند و تقویت کارکردهای دوگانه دانشگاه و تولید علم و تولید فرهنگ نیازمند تقویت و اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع و تاثیرگذار است، بنابراین، برنامه‌ریزی جامع جهت توانمند کردن دانشجویان از جمله اقدامات اولیه برای کارآمد و فرهیخته نمودن جامعه است.

حسینی اضافه کرد: سنجش نگرش‌های دانشجویان در حوزه‌های مختلف از بنیادی‌ترین ضرورت‌ها در زمینه برنامه‌ریزی فرهنگی و تدوین راه کارهای توسعه فرهنگی در عرصه‌های دانشگاهی بوده و امکان شناخت دقیق نیازها و دغدغه‌های نسل جوان و دانشجو و نحوه پاسخگویی به آن را فراهم می‌سازد.

وی افزود: این نیازسنجی به همراه امکان سنجی اجرای برنامه‌ها، برنامه‌ریزان و مدیران را قادر می‌سازد تا نقطه آغاز حرکت و فعالیت‌های خود را مشخص کرده و با چشم‌اندازی روشن از روش‌ها و ابزارها و نتایج، فعالیت‌های فرهنگی را به پیش برند و از روند امور و تحولات احتمالی، پیش‌بینی و ارزیابی دقیق داشته باشند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم اضافه کرد: با توجه به اهمیت نیاز دانشجویان، مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) واحد قم در یک طرح نظرسنجی، وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های قم را مورد سنجش قرار داد؛ در این سنجش نگرش دانشجویان نسبت به مسائل فرهنگی، ازدواج، دینی، پوشش و حجاب، رسانه و میزان استفاده از آن، سیاسی، مهاجرت، عدالت اجتماعی، هویت ملی، اوقات فراغت و سلامت روان مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است و نتایج پژوهش قابل ارائه به دانشگاه‌ها است.

حسینی ضمن ارائه گزارش از فرآیند انجام طرح سنجش نگرش و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های استان قم، یادآور شد: جمعیت مورد مطالعه در این نظرسنجی، دانشجویان دانشگاه‌های برادران و خواهران قم، دانشکده‌های فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی، دانشگاه علوم‌پزشکی و همچنین دانشگاه دخترانه حضرت معصومه(س) است.

وی یادآور شد: حجم نمونه مورد مطالعه در این نظرسنجی برابر با ۲۰۴۲ نفر دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های مذکور بوده است؛ همچنین روش این پژوهش تحقیق کمی با مطالعه میدانی به صورت آمارگیری نمونه‌ای یا پیمایش بوده است.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مرکز تخصصی جامع خانواده جهاد دانشگاهی هم‌اکنون مشغول فعالیت در حوزه خانواده است، گفت: رشد و تعالی خانواده، توسعه مهارت‌های زندگی در میان افراد خانواده از کودک تا بزرگسال، آگاه‌سازی در جهت ارتقا کیفیت زندگی در خانواده، تقویت بنیان فکری و عقلی خانواده، تقویت سلامت روانی اعضای خانواده در راستای سلامت اجتماع از جمله اهداف این مرکز است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بابیان اینکه مرکز جامع خانواده جهاددانشگاهی قم شامل دپارتمان کودک، نوجوان و مشاوره می‌شود، اضافه کرد: خدمات مرکز تخصصی جامع خانواده در ۵ بخش توانمند سازی و مهارت‌افزایی، درمانگری و مشاوره، حوزه مطالعاتی، حوزه اجرایی و حوزه مطالعاتی، انجام می‌شود و مطالعات این مرکز و حوزه خانواده می‌تواند به نیاز سنجی در دانشگاه‌ها کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha