• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403071813983
  • منبع : نمایندگی مازندران

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران خبرداد

تدوین ۲۳ رشته جدید دانشگاه علمی کاربردی متناسب با آمایش آموزشی در مازندران

تدوین ۲۳ رشته جدید دانشگاه علمی کاربردی متناسب با آمایش آموزشی در مازندران

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با بیان اینکه در آمایش آموزش عالی علمی کاربردی، ۱۲۵ عنوان رشته جدید از طریق تحلیل حوزه‌های شغلی و استخراج شایستگی هر یک از مشاغل، احصاء و تدوین شد، گفت: با استقبال متقاضیان این رشته‌ها از سال ۱۴۰۱ متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور در حال اجراست که سهم مازندران از رشته‌های جدید تدوین شده ۲۳ رشته است.

رضا لحمیان امروز به مناسبت گرامیداشت سی و سومین سال تأسیس دانشگاه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش مبتنی بر دانش کاربردی است نیاز به برنامه‌های درسی متناسب، تجهیزات لازم، بهره‌مندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی دارد تا بتوان بین دنیای آموزش با دنیای کار ارتباط برقرار کرد.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تلاش کرده طلایه‌دار حرکت عظیمی در کشور باشد و به عنوان یک دانشگاه مهارت آفرین علم را با عمل، تئوری را با کاربرد پیوند زده به جنگ بیکاری شتافته است تا از طریق بازطراحی فرآیندها و تقویت آموزش‌ها در محیط واقعی کار؛ دانش آموختگانی تربیت کند که ضمن سرآمدی در کاربرد علوم فراگرفته شده، الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه‌مندی نسبت به جامعه باشند.

لحمیان ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با «پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان» آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت می‌کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد مازندران تصریح کرد: در طول ۳ سال اخیر، دانشگاه جامع علمی کاربردی برای انجام این مهم، گام‌های بلندی برداشته است که دستاوردهای ماندگاری برای کشور و استان به همراه خواهد داشت.

این مسئول به تنظیم سندآمایش و استخراج الگوی توسعه متوازن دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی همسو با سیاست‌های کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده با درک اهمیت آمایش سرزمین برای مدیریت آینده، از سال ۱۴۰۰ تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد.

به گفته رضا لحمیان، در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر استان تهیه شده و مبنای پذیرش‌های دانشگاه قرار گرفته است، یادآور شد:  پیاده سازی و تمرکز بر این سند طی ۴ پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محل‌های فاقد تقاضا و نیاز بازار (کاهش رشته محلها از ۸۷۷۵ در پذیرش مهر ۱۴۰۱به ۴۴۰۹ رشته محل در پذیرش مهر ۱۴۰۳) شده است. این تعداد در مازندران در دو سال گذشته نزدیک ۱۰۰ کدرشته محل بوده است.

تدوین و تصویب رشته‌های جدید

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران تدوین و تصویب رشته‌های جدید در این دانشگاه را به عنوان یکی دیگر از دستاوردها برشمرد و گفت: ماهیت آموزش‌های علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازارکار و حوزه‌های شغلی است. روزآمدی این نوع از آموزش‌ها همگام با تحولات شغلی به عنوان یک اصل قلمداد می‌شود.

به گفته لحمیان، با بهره‌مندی از حضور خبرگان حوزه‌های شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار با رویکرد شناسایی، طبقه‌بندی مشاغل موجود و آینده کشور به ویژه با تاکید بر مشاغل نوظهور و کم سرمایه‌بر، با بهره گیری از منابع اطلاعاتی متعدد و نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمی کاربردی، ۱۲۵ عنوان رشته جدید از طریق تحلیل حوزه‌های شغلی و استخراج شایستگی هر یک از مشاغل، احصاء و تدوین شد.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان مازندران، اظهار کرد: با استقبال متقاضیان این رشته‌ها از سال ۱۴۰۱ متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور در حال اجراست. سهم مازندران از رشته‌های جدید تدوین شده ۲۳ رشته است.

تدوین ۲۳ رشته جدید دانشگاه علمی کاربردی متناسب با آمایش آموزشی در مازندران

این مسئول به تشریح برنامه تضمین اشتغال دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگوهای مطلوب آموزش‌های شغلی را با استفاده از ظرفیت محیط واقعی کار طراحی کرده تا در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه پایدار، سهیم و در اشتغال اثربخش نیز نقش آفرین باشد.

اشتغال ۷۳ درصدی دانش آموختگان علمی کاربردی

لحمیان بیان کرد: طراحی، تدوین و اجرای آموزش‌های عالی علمی کاربردی با توجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام می‌شود که نتیجه آن اشتغال قریب به ۷۳ درصد دانش آموختگان این نظام است.

وی افزود: با نگرش جدید طی مشارکت همه ذینفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند.

لحمیان با اشاره به این نکته که با شناسایی ظرفیت‌های اشتغال حوزه‌های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع؛ نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد، گفت: به طوری که طی دو سال اخیر اشتغال بیش از ۱۵ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی در سراسر کشور توسط صنایع مختلف به دو صورت در زمان تحصیل و پس از فراغت از تحصیل تضمین شده است که سهم مازندران بیش از هزار و ۵۰۰ نفر نفر بوده است.

وی با اشاره به تدوین و تصویب طرح «آباد» توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان (آباد) را برای ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی طراحی شده تا در گام نخست در مسئولیت اجتماعی اشتغال سالانه ۵۰ هزار دانش آموخته بیکار سهیم شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران، تصریح کرد: طرحی که با اخذ تصویب نامه هیئت وزیران در خرداد ماه امسال تحول جدی را در فرآیند جذب و بکارگیری، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی را برای صنعت و در درون صنایع تسهیل خواهد کرد.

وی افزود: در این راستا طی تفاهم با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نسبت به پذیرش مسئولیت ۲۵۰ هزار نفر نیروی فناوری اطلاعات که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع به شمار می رود و در برنامه هفتم توسعه نیز تکلیف شده، اعلام آمادگی شده است.

لحمیان خاطرنشان کرد: شناسایی، طراحی و اجرای آموزش‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاه مدت به منظور افزایش توانمندی تخصصی شاغلین و بروزرسانی آنها یکی از ویژگیهای خاص و متمایز این دانشگاه به شمار می‌رود.

واگذاری احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان دولت به دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه واحد استان مازندران طرح صلاحیت حرفه‌ای را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: در حال حاضر با مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان دولت به این دانشگاه واگذار شده که در مراحل اجرایی است. در استان مازندران این طرح برای دو مجموعه دولتی استان در حال پیاده سازی است.

این مسئول اضافه کرد: هر چند پیاده سازی و اجرای برنامه‌های فوق، کیفیت را در این دانشگاه در سطح قابل توجهی ارتقا بخشید، اما طرح جامع نظارت هوشمند برای تضمین کیفیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شده است.

لحمیان با بیان اینکه با اجرای این طرح فرآیندهای نظارت و ارزیابی اجرای صحیح فرآیند آموزش مورد رصد قرار گرفته و اصلاح در مسیر حرکت جایگزین تصمیمات دفعی و پایانی خواهد شد، گفت: تمامی دست اندرکاران نظام آموزش عالی علمی کاربردی با تمام توان تلاش می‌کنند تا دانش آموختگانی را تربیت کنند که با اثربخشی در حوزه‌های شغلی و در چرخه اجرایی کشور، موجبات سربلندی و ارتقای کشور را در پهنه منطقه‌ای و جهانی فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha