• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071713720
  • خبرنگار : 71661

جنگ غزه فلسطینیان را قوی‌تر کرد

جنگ غزه فلسطینیان را قوی‌تر کرد

گرچه جنگ غزه به شهادت ده‌ها هزار فلسطینی و آواره‌شدن میلیون‌ها نفر منجر شده، اما آرمان آزادی‌طلبی فلسطین را تثبیت کرده و به رژیم صهیونیستی نشان داده که اشغالگری‌اش بدون هزینه نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در مطلبی به مناسبت یک‌سالگی جنگ غزه و سالگرد عملیات «طوفان الاقصی» گزارش داد، رژیم صهیونیستی به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های غزه آسیب زیادی زده و افراد بسیاری را به شهادت رسانده است، اما آرمان آزادی‌خواهی فلسطینیان همچنان حفظ شده و انزوای صهیونیست‌ها در جامعه جهانی یک پیروزی راهبردی بزرگ برای ملت فلسطین محسوب می‌شود.

به گزارش نشریه «میدل‌ایست مانیتور»، در یک سال گذشته مسئله فلسطین دوباره به‌عنوان مهم‌ترین مسئله جهان مطرح شده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بار دیگر برای آزادی فلسطین گرد هم آمده‌اند. در این یک سال، شاهد نسل‌کشی در غزه و خشونت بی‌سابقه‌ای در کرانه باختری بودیم و جهان نمایش‌هایی افسانه‌ای از استقامت و پایداری فلسطینیان مشاهده کرد.

به گزارش رسانه انگلیسی، استقامت فلسطینیان باعث شد این تصور که کار فلسطین به اتمام رسیده و طومار آن در هم پیچیده، به چالش کشیده شود. در این گزارش با اشاره به اینکه جنگ غزه محدودیت‌های ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را آشکار ساخت، آمده است: «دیدیم که فصل نهایی قصه فلسطین هنوز نوشته نشده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم کسی نیست که آن را می‌نویسد.»

دوران یکه‌تازی صهیونیست‌ها تمام شد

در گذشته رژیم صهیونیستی با خشونت کنترل‌نشده‌ای با فلسطینیان رفتار می‌کرد و از سکوت کرکننده جامعه جهانی بهره می‌برد. همچنین این رژیم اشغالگر بود که زمان و اهداف جنگ را تعیین می‌کرد و دشمنان این رژیم نقشی در تعیین این موارد نداشتند، اما در یک سال گذشته اوضاع تغییر کرده است. جنایات جنگی رژیم صهیونیستی با وحدت فلسطینی‌ها و همچنین همبستگی اعراب، مسلمانان و جامعه جهانی مواجه شده و بحث‌هایی جدی درباره تبعات حقوقی برای رژیم اشغالگر مطرح شده است.

جنگ غزه فلسطینیان را قوی‌تر کرد
تظاهرات ضدصهیونیستی در سوئد

به گزارش رسانه انگلیسی، هنگامی که یک سال قبل نتانیاهو جنگ غزه را آغاز می‌کرد، انتظار این تبعات را نداشت. او چند روز قبل از آغاز جنگ، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر شد و نقشه‌ای از «خاورمیانه جدید» نشان داد که در آن کشور فلسطین و فلسطینیان به‌کلی حذف شده بودند. او همچنین گفت فلسطینیان تنها ۲ درصد از جمعیت اعراب را تشکیل می‌دهند و نباید به آن‌ها فرصت تصمیم‌گیری و اثرگذاری داد.

به گزارش رسانه انگلیسی، نتانیاهو اکنون بیش از هر چیزی نگران بقای سیاسی خود است و جبهه جنگ را گسترش می‌دهد تا شکست ارتش این رژیم در غزه برجسته نشود. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر همچنین از احتمال صدور حکم بازداشت خود توسط دیوان کیفری بین‌المللی وحشت دارد.

از سوی دیگر، این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی عمدی در نوار غزه متهم شده و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در ماه میلادی گذشته با صدور قطعنامه‌ای به این رژیم یک سال فرصت داد تا به اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطینیان پایان دهد.

به گزارش میدل‌ایست مانیتور، نتانیاهو مدتی طولانی برای عادی‌سازی اشغالگری‌های این رژیم تلاش کرده و اکنون پس از مواجهه با انتقادات جهانی، دوران سختی را سپری می‌کند. حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در ۱۹ ژوئیه که در آن حضور صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین غیرقانونی اعلام شده نیز ضربه دیگری به تل‌آویو بود و نشان داد حمایت نامحدود آمریکا هم نمی‌تواند اجماع بین‌المللی در مورد غیرقانونی بودن این اشغالگری را تغییر دهد.

احیای هویت و کنشگری سیاسی از طریق مقاومت

یکی دیگر از موارد شکست سیاست‌های نتانیاهو در غزه این است که استقامت فلسطینیان در غزه و تحمل یک سال کشتار جمعی، قحطی و ویرانی کامل، به احیای هویت و قدرت سیاسی ملت فلسطین کمک کرده است، هویتی که صهیونیست‌ها آن را به حاشیه رانده بودند.

در سال‌های منتهی به جنگ غزه، به نظر می‌رسید صهیونیست‌ها سعی دارند فصل نهایی پروژه استعماری خود در فلسطین را بنویسند. این رژیم با تلاش برای سرکوب یا تطمیع رهبران برخی جریان‌های فلسطینی، محاصره غزه را تکمیل کرده و آماده بود تا بخش بزرگی از کرانه باختری را ضمیمه کند. در این میان، غزه کمترین نگرانی را برای نتانیاهو به وجود می‌آورد، زیرا تحت محاصره شدید قرار داشت و تنها مسئله، بحران انسانی ناشی از این محاصره بود؛ بحرانی که البته برای صهیونیست‌ها تبعات سیاسی نداشت.

جنگ غزه فلسطینیان را قوی‌تر کرد
غزه

رسانه انگلیسی گزارش داد، فلسطینی‌های غزه از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره شدید قرار داشته و سعی داشتند از جهان بخواهند رژیم صهیونیستی را برای این رفتار غیرانسانی پاسخگو کند، اما صهیونیست‌ها همچنان سیاست کثیف خود را ادامه داده و تنها اجازه ورود مقداری غذا را به غزه می‌دادند که فلسطینیان زنده بمانند.

اما اکنون با گذشت یک سال از این جنگ، فلسطینی‌ها به کانون تمامی مباحثات درباره صلح در غرب آسیا تبدیل شده‌اند و شجاعت و استقامت جمعی آن‌ها توانسته قدرت نظامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به نتایج سیاسی را خنثی کند.

به گزارش میدل‌ایست مانیتور، مجموع کشته‌شدگان، گم‌شدگان یا زخمی‌ها در غزه از ۱۵۰ هزار نفر فراتر رفته، غزه به‌کلی ویران شده و تمامی مساجد، کلیساها و بیمارستان‌ها تخریب شده یا به‌شدت آسیب دیده‌اند. با این حال، رژیم صهیونیستی نتوانسته به هیچ‌یک از اهداف راهبردی خود دست یابد، از جمله هدف کلیدی این رژیم، یعنی نابود کردن آرمان آزادی‌طلبی در فلسطینیان.

رسانه آمریکایی می‌گوید درد و رنج غیرقابل‌باوری به ملت فلسطین تحمیل شده، اما آن‌ها اکنون حول یک آرمان مشترک متحد شده‌اند و کشورهای عربی و دیگر کشورهای جهان نیز حول محور فلسطین به اتحاد رسیده‌اند.

در انتهای این گزارش آمده است: «این امر پیامدهایی دارد که تا چندین سال بعد از پایان کار نتانیاهو و اطرافیان افراطی‌اش، ادامه خواهد داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha