• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403071713516
  • خبرنگار : 71070

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران هشدار داد

خطر جدیِ تصمیم‌گیری مردم برای درمان با مراجعه به گوگل و هوش مصنوعی

خطر جدیِ تصمیم‌گیری مردم برای درمان با مراجعه به گوگل و هوش مصنوعی
عکس تزیینی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در دنیای امروز و اقدامات انجام شده در جهت ورود آن به سلامت و کاربردهای آن در تشخیص دقیق و درمان به موقع، گفت: با این وجود، بسیاری از مطالب در هوش مصنوعی هنوز مبتنی بر شواهد علمی نیست و این موضوع خطری جدی است که مردم تنها با اتکا به اطلاعات هوش مصنوعی برای سلامت خود اقدام کنند و تصمیم بگیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا پازوکی در نشست خبری کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت که با شعار «هوش مصنوعی مبتنی بر اخلاق، راهگشای آینده سلامت» برگزار می‌شود، گفت: این کنگره در ۱۵ محور از جمله بیمارستان هوشمند، هوش مصنوعی قابل اعتماد و مبتنی بر اخلاق، هوش مصنوعی در علوم اعصاب، هوش مصنوعی در علوم دارویی، هوش مصنوعی در جراحی، تصاویر پزشکی، دندانپزشکی و ... از ۱۲ تا ۱۴ دی ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات صورت گرفته از سوی مقامات کشور درباره ورود به حوزه هوش مصنوعی و تکالیف دانشگاه‌ها در این زمینه، گفت: ما از سال ۱۴۰۰ هفت هدف را برای دانشگاه انتخاب کردیم که هوش مصنوعی از مهم‌ترین‌های این اهداف بوده است. در حال حاضر نیز اهمیت هوش مصنوعی در جای جای زندگی بر کسی پوشیده نیست و قطعا یکی از حوزه‌هایی که حضور هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند، حوزه سلامت است.

پازوکی ادامه داد: در همین راستا طی سه سال گذشته دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای دانشجویان و اساتید و همچنین برگزاری سمپوزیوم‌هایی را برای سایر گروه‌های علوم پزشکی داشته‌ایم و کارگاه‌های متعددی نیز برگزار شده است. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز تنها دانشگاهی است که رشته phd هوش مصنوعی دارد و فارغ‌التحصیلان هم فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. برای ارایه محصولات بر مبنای هوش مصنوعی نیز دو رویداد بزرگ برگزار کرده‌ایم؛ رویدادهایی که محصول محور است و می‌تواند در زمینه‌های پیشگیری تا درمان در زمینه هوش مصنوعی به مردم کمک کند.

وی افزود: در کنار فعالیت‌های داخلی، به منظور انتقال هر چه بیشتر تجربیات و مشارکت متخصصان و اساتید بین‌الملل، کنگره‌ بین‌المللی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همزمان با آن سومین رویداد هوش مصنوعی نیز برگزار می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در تشریح مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی به عنوان همکار یا دستیار پزشک، گفت: به عنوان مثال مسیر طولانی ساخت داروهای جدید را می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی بسیار کوتاه کرد. در تصویربرداری‌های پزشکی و تشخیص نیز هوش مصنوعی می‌تواند انقلابی در حوزه ارایه خدمات از پیشگیری تا تشخیص زودرس و درمان داشته باشد.

وی در عین حال این نکته را نیز متذکر شد: بسیاری از مطالب در هوش مصنوعی مبتنی بر شواهد علمی نیست و لازم است مسیری طی شود تا بتوان از اطلاعات به دست آمده از آن به صورت کاربردی خصوصا در حوزه سلامت استفاده کنیم. به همین دلیل نیز همواره از هوش مصنوعی به عنوان دستیار یا همکار پزشک نام برده می‌شود و نهایتا این پزشک است که بر مبنای آن اطلاعات باید تصمیم بگیرد.

پازوکی ادامه داد: بنابراین این موضوع خطری جدی است که مردم تنها با اتکا به اطلاعات هوش مصنوعی برای سلامت خود اقدام کنند و تصمیم بگیرند؛ چراکه بسیاری از اشتباهات کنونی ناشی از مراجعه صرف به گوگل و استفاده از هوش مصنوعی برای درمان است. این درحالیست که تشخیص و درمان قطعا نیازمند متخصص باتجربه است تا بتواند مسیر صحیح درمان را برای فرد روشن کند. در این راستا نقش رسانه‌ها برای آگاهی مردم در استفاده از هوش مصنوعی بسیار مهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین گفت: بی‌تردید یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در راستای عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامت است تا بویژه در مناطق کم برخوردار بتوان با استفاده از هوش مصنوعی مشکلات بیماران را شناسایی و در جهت بهبود بیمار تصمیم‌گیری کرد. بنابراین هوش مصنوعی در زمینه تله مانیتورینگ و غربالگری اولیه نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی علم جدیدی است و توانمندی علمی اساتید ایران نیز در زمینه‌های بالینی بسیار بالاست، گفت: در آخرین ارزیابی سطح ضریب هوشی (IQ) که انجام شده و حدود دو هفته گذشته اعلام شده، ایران سوم است و این درحالیست که آمریکا در رتبه ۴۶ قرار گرفته است. بنابراین قطعا اساتید بالینی با همکاری متخصصان و اساتید فنی و مهندسی می‌توانند در هوش مصنوعی سلامت نیز دستاوردهای خوبی را برای بشریت داشته باشند.

پازوکی همچنین در توضیح دیگر کاربردهای ورود هوش مصنوعی در حوزه سلامت، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی، کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت و کاهش خطاهای پزشکی است. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند از پیشگیری تا دوره نقاهت به بشر کمک کند.

وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی، «طبابت شخصی‌سازی شده» است.

پازوکی در عین حال تاکید کرد: علیرغم همه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت اما اخلاق حرفه‌ای و رعایت حریم شخصی افراد در استفاده از هوش مصنوعی موضوعی جدی و مورد بحث است که در کنگره نیز در قالب کمیته‌ای علمی به آن پرداخته می‌شود.

در ادامه این نشست خبری، دکتر بتول مهرشاد – مدیرکل فناوری اطلاعات و دبیر شورای راهبری هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در جریان برگزاری این کنگره بین‌المللی، سومین رویداد هوش مصنوعی در سلامت نیز برگزار می‌شود. در دنیا حوزه سلامت یکی از حوزه‌های اولویت‌دار برای هوش مصنوعی است که همواره با محدودیت‌هایی هم مواجه است.

وی ضمن تشریح اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه سخت افزاری، نرم افزاری و تجمیع داده‌ها در زمینه هوش مصنوعی و همکاری با دانشگاه‌های فنی، گفت: در این راستا جلسات مستمر با دانشکده‌ها و مراکز درمانی را داریم و آموزش، پژوهش و کاربرد را در دستور کار داریم تا طرح‌های کاربردی در حوزه سلامت شناسایی شده و در جهت بکارگیری آن اقدام شود.

مهرشاد همچنین گفت: آدرس اینترنتی کنگره به آدرس www.aihcongress.com  است و مهلت ارسال مقالات تا اول آذرماه در نظر گرفته شده است.

همچنین دکتر مجید خوش میر صفا – دبیر اجرایی کنگره با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در حوزه سلامت، گفت: پیش‌بینی‌ها بر آن است که با ورود سیستم‌های هوشمند طی 20 – 30 سال آینده، بیمارستان‌ها نحوه متفاوتی از درمان و مسایل پزشکی را ارایه دهند.

وی با اشاره به لحاظ 12 تا 15 امتیاز بازآموزی این کنگره برای شرکت کنندگان، گفت: پیش بینی می‌شود که 2 تا 3 هزار نفر از کادر درمان در این کنگره حضور داشته باشند. این کنگره فرصت خوبی است تا شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ‌ها و مراکز رشد و شرکت‌هایی که ایده دارند در این کنگره حضور یابند.

خوش میرصفا همچنین گفت: حداقل 15 پنل در این کنگره برنامه‌ریزی شده و احتمالا از 10 تا 15 کشور نیز به صورت حضوری و مجازی در این کنگره شرکت خواهند داشت.

در ادامه دکتر ناهید نفیسی – دبیر علمی کنگره نیز در توضیح اهمیت و کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص و درمان سرطان‌ها گفت: به عنوان مثال در حال حاضر نیز اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از دستگاه ماموگرافی، به کمک متخصص رادیولوژی می‌آیند؛ یا در سونوگرافی نیز هوش مصنوعی در تشخیص نوع توده بسیار کمک کننده است. حسگرهایی که به صورت پوششی استفاده می‌شوند و مثلا با نبض می‌توانند فشارخون بگیرند از دیگر مثال‌ها در این زمینه است.

وی گفت: در مجموع با ورود هوش مصنوعی آینده رادیولوژی به سمتی می‌رود که به عنوان مثال در آمریکا بسیاری از دستیاران رادیولوژی انصراف داده‌اند؛ چراکه هوش مصنوعی عکس تصویربرداری را می‌خواند و تشخیص می‌دهد و رادیولوژیست نیز کامنت می‌گذارد. بنابراین هوش مصنوعی در تمام اعضای بدن و تمام روش‌های تشخیصی کاربرد بسیار موثری خواهد داشت که البته نقش پزشک و درمانگر و تصمیم وی نیز بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha