• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071713478
  • خبرنگار : 50163

بیماری تب مالت در کمین استفاده‌کنندگان از لبنیات غیرپاستوریزه

بیماری تب مالت در کمین استفاده‌کنندگان از لبنیات غیرپاستوریزه

ایسنا/زنجان برسلوز یا بیماری تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که از دلایل انتقال آن می‌توان به مصرف لبنیاد غیر پاستوریزه اشاره کرد.

طی سال‌های اخیر یکی از موضوعاتی که مورد توجه فعالان حوزه سلامت به صورت جدی قرار گرفته است مبارزه بین بیماری‌های مشترک انسان با حیوان است موضوعی که اگر جدی گرفته نشود، تبعات بعدی را به همراه خواهد داشت و گاهی حتی مرگ انسان را رقم خواهد زد.

از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در کشورمان می‌توان به تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان اشاره کرد.

این موضوع در سطح جهانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی نیز به این موضوع پرداخته و در تعریفی این بیماری را این‌گونه توصیف می‌کند بیماری مشترک بین انسان و دام هر گونه بیماری‌ یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابند؛ به عنوان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان شناخته می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت که بیماری‌های مشترک انسان و حیوان شامل گروه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند که بیشتر از طریق تماس با حیوان آلوده منتقل می‌شود.

یکی از بیماری‌های شناخته شده بین انسان و حیوان بیماری برسلوز یا همان اصطلاح رایج تب مالت است که یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌ها در بره‌ها، دام‌ها و انسان‌ها است که عامل اصلی ایجاد آن باکتری عفونی بروسلا است که بر روی همه حیوانات اهلی و غیراهلی تاثیر می‌گذارد.

در بسیاری از مواقع هیچ نشانه‌ای از عفونت وجود ندارد، اما بروسلوز می‌تواند باعث سقط جنین، ناباروری و عقیمی شود و در نتیجه ضرر اقتصادی برای تولیدکننده داشته باشد و خطر اصلی ابتلا انسان به بروسلوز از طریق تماس با مایعات تولید مثلی (مایعات جفت و جنین) حیوانات آلوده است. اگرچه امکان انتقال بروسلوز از طریق شیر یا گوشت وجود دارد، اما پاستوریزه شدن شیر و پختن گوشت، باکتری‌ها را از بین می‌برد.

یکی از موارد هشداردهنده درباره انتقال تب مالت استفاده از شیر خامی است که فرآیند پاستوریزاسیون را طی نکرده است، به غیر از آن، هرگونه خطر عفونت در انسان در درجه اول در افرادی است که با گوسفند و بز کار می‌کنند و در معرض مایعات بالقوه آلوده هستند.

با توجه به موارد یادشده مبارزه با این بیماری در شهرستان ابهر نیز مورد توجه قرار گرفته است که در همین رابطه رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر، می‌گوید: با آغاز طرح واکسیناسیون بروسلوز (تب مالت) از ابتدای شهریور پیش‌بینی می‌شود تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۹۵۰ راس دام سنگین در روستاهای شهرستان ابهر به صورت کاملاً رایگان واکسینه می‌شوند.

عبدالله بیگدلی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم بیش از گذشته به خرید لبنیات سنتی بویژه پنیر رغبت پیدا کرده‌اند، اظهار می‌کند: با توجه به خطر انتقال این بیماری با استفاده از شیر پاستوریزه نشده از عموم مردم درخواست داریم، تا حد امکان از خرید لبنیات سنتی اجتناب کنند زیرا لبنیات پاستوریزه به خاطر فرآیند حرارتی و پاستوریزاسیون عاری از هرگونه بیماری است.

وی اضافه می‌کند: مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیمه‌خام و تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوان مبتلا به بیماری، از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha