• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071713366
  • خبرنگار : 50167

اولین گام برای درمان شپش، استفاده از شامپوهای مخصوص است

اولین گام برای درمان شپش، استفاده از شامپوهای مخصوص است

ایسنا/زنجان رئیس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اولین گام برای درمان شپش را استفاده از شامپوهای حاوی پِرمِترین که دارای ترکیبات شیمیایی از بین برنده‌ شپش هستند، عنوان کرد.

رومینا کوهساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه دو بار درمان به فاصله‌ ۸ تا ۱۰ روز برای از بین بردن شپش لازم است، اظهار کرد: اگرچه با درمان نخست، شپش‌های سر و اکثر تخم‌های آن از بین می‌رود اما از آنجا که امکان سر بیرون آوردن آنها از تخم‌ها تا ۸ روز بعد وجود دارد، بهتر است به فاصله‌ ۸ تا ۱۰ روز، درمان مجدد انجام شود تا پیش از آن که شپش‌های جدید بالغ شده و توانایی حرکت پیدا کنند، از بین بروند.

وی با اشاره به اینکه تمام موارد تماس احتمالی باید درمان شوند و در غیر این‌ صورت، همیشه احتمال ابتلای مجدد وجود خواهد داشت، افزود: شامپو پرمترین عارضه‌ای ندارد، اما مهم این است که درست مطابق آنچه توسط پزشک توصیه شده، استفاده شود و بیش از حد مصرف نشود.

کوهساری خاطرنشان کرد: شامپو پرمترین باید به خوبی به تمام موها مالیده شود چرا که شپش سر از بین نمی‎‌رود مگر آنکه در تماس مستقیم با دارو قرار گیرد. همچنین لازم است مثل هر فرآورده‌ی دارویی دیگر در مورد مصرف در زنان باردار، مادران شیرده و نوزادان با پزشک مشورت شود.

او با بیان اینکه برای جدا کردن رشک‌ها (تخم‌های شپش) استفاده از شانه‌های دندانه‌ریز (که به شانه ضدشپش معروف هستند) لازم است، گفت: شپش سر بر خلاف کنه ناقل هیچ بیماری دیگری نیست و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

رئیس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار کرد: اگر فردی پس از دو بار درمان، مجددا به شپش سر مبتلا شد، بدان معنی است که فرد مبتلای درمان نشده‌ای در نزدیکی او وجود دارد و در هر حال با ابتلای مجدد، دو دوره درمان مجدد هم لازم است.

وی تماس مستقیم افراد سالم با افراد آلوده را یکی از راه‌های انتقال شپش سر عنوان کرد و یادآور شد: راه دیگر انتقال از طریق تماس غیرمستقیم به صورت استفاده از وسایل شخصی آلوده اعم از لباس‌ها، پتو، ملحفه، شانه، برس، حوله، کلاه، روسری و ... است؛ از همین رو، پاکسازی محیط خانه همزمان با درمان فرد باید صورت پذیرد.

کوهساری با اشاره به اینکه شپش سر، معمولا در خارج از سر میزبان، بیش از یک روز زنده نمی‌ماند، در خصوص نحوه‌ی پاکسازی محیط، اظهار کرد: لباس‌هایی که اخیرا استفاده شده و حوله و ملافه و مانند آن باید ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در آب جوش بماند. فرش‌ها و موکت‌ها و روکش مبل‌ها و صندلی‌ها با جاروبرقی پاک شود و اگر فرد مبتلا کودک است، عروسک یا اسباب‌بازی که با آن می‌خوابد با روشی که برای لباس و حوله و ملافه گفته شد، شست‌وشو شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بعضی اجسام قابل شست‌وشو نیستند باید به مدت دو هفته در کیسه پلاستیکی درب بسته نگهداری شوند و شانه‌ سر، برس، گل‌ سر و سایر اشیا همگی باید با آب داغ شسته شوند.

او خارش مداوم پشت سر و گردن که ناشی از واکنش حساسیتی به بزاق شپش است را از علائم ابتلا به شپش سر برشمرد و گفت: وجود غدد لنفاوی متورم و دردناک در نواحی پس سر و پشت گوش از دیگر علائم مهم ابتلا به شپش سر است و البته باید توجه داشت که وجود شپش سر ممکن است گاهی اوقات بدون علامت باشد و توسط والدین یا معلمان تشخیص داده شود.

وی به بیان عوارض ابتلا به شپش سر پرداخت و اظهار کرد: خارش شدید در سطح بدن و همچنین ابتلا به عفونت‌های ثانویه مثل زردزخم که در اثر خاراندن شدید پوست رخ می‌دهد از عوارض اصلی ابتلا به شپش سر است و در کنار این موارد ممکن است خستگی عمومی، افسردگی و پریشانی روانی و بی‌خوابی و ضایعات پوستی به صورت بثورات ریز قرمز رنگ مشاهده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha