• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403071713341
  • منبع : پایگاه‌های خبری

جهان باید به عقلانیتی برای مهار نتانیاهو برسد

جهان باید به عقلانیتی برای مهار نتانیاهو برسد

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: اگر منطقه بنا به خواسته‌های دیوانه‌وار نتانیاهو پیش برود قطع به یقین شاهد درگیری تمام عیاری خواهیم بود، بنابراین قبل از اینکه منطقه آسیب ببینند و این آسیب به جهان تعمیم بیابد باید تصمیم‌گیرندگان جهانی به عقلانیت و خرد جمعی رجوع کنند.

به گزارش ایسنا، نتانیاهو دیوانه‌وار در حال حمله به غزه و لبنان و دامنه‌دار کردن جنگ با نقشه کشاندن ایران و آمریکا به جنگ منطقه‌ای است. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی نقشه راه جلوگیری از تحقق رویای آتش‌افروزی نتانیاهو را در این گفتگو توضیح داده است.

احمد دستمالچیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص رویکردهای ظالمانه و حقیرانه نتانیاهو که جهان در سازمان ملل متحد شاهد بیان آنها و در غزه و لبنان شاهد اجرای آن است گفت: آن چیزی که مسلم است نتانیاهو استراتژی آینده خود را در نطق سازمان ملل مشخص کرد لذا افکار عمومی و آزادگان جهان باید به این موضوع واکنش نشان دهند، هر چند که اعتراضات نسبت به رویه در پیش گرفته شده از سوی نتانیاهو نشان می‌دهد مردم دنیا متوجه پلیدی وجود نتانیاهو و سران صهیونیست شده‌اند.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: نتانیاهو در محور جنگ بقا یعنی در جنگی بین مرگ و حیات قرار گرفته است؛ به عبارت بهتر می‌توان گفت این جنگ آخرین جنگی است که انجام می‌دهد لذا به زعم ذهن پلید او این جنگ باید یک جنگ سرنوشت‌ساز باشد و به خیال خامش با این جنگ می‌تواند نظم نوین مورد نظر خود را در خاورمیانه اجرا کند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: به زعم نتانیاهو معنای جنگ سرنوشت‌ساز و جنگی که منجر به برقراری نظم نوین در منطقه می‌شود بدین معناست که اسرائیل در منطقه به هر چه مایل باشد دست بیابد، این موضوع واقعیتی است که نتانیاهو در خیالات خود ترسیم کرده که آینده منطقه را با چنین محورهایی تنظیم کند در حالی که وی واقعیت‌هایی بسیار اساسی را در نظر نگرفته یا دست کم گرفته است.

احمد دستمالچیان کارشناس و تحلیلگر امور بین‌الملل معتقد است: واقعیتی بسیار اساسی وجود دارد به نام قدرت بازدارندگی محور مقاومت و ایران که روی زمین موجود و واقعی است. اگر در یکسال گذشته رژیم صهیونیستی از پس غزه درنیامده و اینک در باتلاق لبنان گیر کرده و تنها کاری که می‌تواند انجام دهد بمباران و کشتار غیر نظامیان است این سوال مطرح می‌شود وی در جنگ بزرگتر چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد؟

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: ایران قدرتمند، چون در دو عملیات وعده صادق ۱ و ۲ نشان داده دست برتر در آسمان را دارد و علی رغم همه امکانات ضد دفاعی اسرائیل و تسلیحاتی که آمریکا و دنیای غرب به اسرائیل داده‌اند موشک‌های ایرانی از چند لایه گنبد آهنین عبور کرده و به هدف خوردند نشان می‌دهد فقط بخشی از قدرت ایران به نمایش گذاشته شد، یعنی هنوز از ظرفیت کامل موشکی ایران پرده‌برداری نشده است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر ایران به طور متداوم از یمن، حزب‌الله، حماس و حشد الشعبی و سایر محورهای مقاومت ضربات کوبنده‌ای دریافت می‌کند؛ لذا اگر بخواهد جنگ را از این فراتر ببرد و به ایران حمله کند بی‌تردید ایران جواب قاطع‌تری به آنها می‌دهد.

کارشناس امور بین‌الملل گفت: ایران بی‌تردید در این صورت قادر است رژیم صهیونیستی را با خطر نابودی رو به رو کند اگر آمریکا در چنین شرایطی بخواهد وارد چنین ریسکی شود آمریکا بیشتر از رژیم صهیونیستی زیان می‌بیند چرا که پایگاه‌های آمریکایی در دسترس هستند.

وی در این باره یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران این موضوع را به کشورهای همسایه و منطقه گوشزد کرده که اگر اسرائیل و تسلیحات نظامی آمریکا از پایگاه‌های آمریکا در آن کشورها علیه ایران استفاده شود از نظر ما آن پایگاه هدف جنگی محسوب می‌شود لذا شاهد درگیری جنگی تمام عیار در منطقه خواهیم بود در حالی که ایران خواستار وجود ثبات در منطقه است.

دستمالچیان معتقد است: اگر منطقه بنا به خواسته‌های دیوانه‌وار نتانیاهو پیش برود قطع به یقین شاهد درگیری تمام عیاری خواهیم بود، بنابراین قبل از اینکه منطقه آسیب ببینند و این آسیب به جهان تعمیم بیابد باید تصمیم‌گیرندگان جهانی به عقلانیت و خرد جمعی رجوع کنند.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد تنها راه برای کاهش تنش‌ها و ثبات در منطقه استفاده از راهکار دیپلماسی است آن هم دیپلماسی فعال بین ایران و سایر کشورها، خوشبختانه رئیس‌جمهور در سازمان ملل اینکار را انجام داد و خواستار صلح، ثبات و آرامش شد در صورتی که به این مسائل توجه نشود بی‌شک کل منطقه و جهان در آتش جنگ و خشم می‌سوزد و خون سراپای جهان را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha