• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403071713179
  • خبرنگار : 71381

خلاصه اخبار مجلس، ۱۷مهر؛ پرسش‌های قالیباف از رئیس سازمان برنامه/بررسی روند تخصیص بودجه تولیدواشتغال

خلاصه اخبار مجلس، ۱۷مهر؛ پرسش‌های قالیباف از رئیس سازمان برنامه/بررسی روند تخصیص بودجه تولیدواشتغال

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) هفدهم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد عملکرد تبصره‌های موسوم به تولید و اشتغال قانون بودجه ۱۴۰۳ در جلسه امروز مجلس به نمایندگان گزارش دادند.

در ابتدای این جلسه، گزارش مشترک کمیسیون‌های اقتصادی و ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (٤٤) قانون اساسی در مورد بررسی عملکرد تبصره‌های موسوم به تولید و اشتغال در صحن مجلس قرائت شد.

درادامه رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که نگرانی درباره تخصیص اعتبارات برای اشتغال وجود ندارد، گفت: سازمان برنامه و بودجه در سال‌های قبل برای اشتغال اعتبارات را تخصیص داده و در نیمه دوم امسال هم این کار انجام می‌شود ما منتظر گزارش نظارتی دستگاه‌ها هستیم تا این کار را براساس اولویت‌ها انجام دهیم. لذا نگرانی برای تخصیص اعتبارات اشتغال در سال جاری نیست و پرداخت می‌شود.

حمید پورمحمدی با اشاره به زمان تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی گفت: اول آبان‌ماه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ به همراه تبصره‌ها به مجلس تقدیم می‌شود تلاش براین بوده که بودجه انطباق حداکثری با برنامه هفتم داشته باشد.

خلاصه اخبار مجلس، ۱۷مهر؛ بررسی چگونگی تخصیص بودجه تولید و اشتغال

همچنین عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن ارائه گزارشی در مورد عملکرد تبصره‌ ۱۸ که موسوم به تولید و اشتغال قانون بودجه ۱۴۰۳ به نمایندگان تاکید کرد: در سال ۱۴۰۳ دچار کسری بودجه شدیم و بخشی از بودجه عمومی را در هدفمندی هزینه کردیم. همچنین از صندوق توسعه ملی با اجازه از رهبری برای کسری بودجه استفاده کردیم. بنابراین برای تامین تبصره ۱۸ دچار کسری بودجه هستیم اما بانک‌ها برای این موضوع و برطرف کردن آن آمادگی دارند.

پس از قرائت گزارش مجلس درباره عملکرد تبصره‌های موسوم به تولید و اشتغال قانون بودجه ۱۴۰۳، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیان اظهاراتی درباره این گزارش و همچنین گزارشات وزیر امور اقتصاد دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه پرداختند که می توانید در این لینک مرور کنید.

خلاصه اخبار مجلس، ۱۷مهر؛ بررسی چگونگی تخصیص بودجه تولید و اشتغال

محمد باقر قالیباف انتقاداتی را نسبت به بخشی از صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد و گفت: آقای پورمحمدی می‌گوید پول در بانک رسوب کرده مگر ما مسئول رسوب شدن پول در بانک‌ها هستیم، دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این باره مسئول هستند و نباید پول در بانک رسوب می‌کرد بلکه تبدیل به اهرمی می‌شد.

فضل الله رنجبر هم در تذکری در همین ارتباط، گفت: جناب آقای دکتر همتی و آقای دکتر پورمحمدی می‌فرمایند ما رسوب داریم. اگر پول داریم چرا ابلاغش نمی‌کنید؟ از صحبت‌هایی که امروز فرمودید واقعاً ما قانع نشدیم.

پورمحمدی در پاسخ به این اظهارات رئیس مجلس گفت:پورمحمدی در پاسخ به این سوال رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سازوکار فعلی نشان می‌دهد که عملکرد به درستی بوده ما طبق قانون عمل می‌کنیم که می‌گوید تسهیلات بدهید و بعد نظارت انجام شود. همچنین باید دقت در اجرای طرح‌ها هم صورت گیرد پس پرداخت اعتبارات برای اشتغال دقیق بوده و وزارت اقتصاد به دقت کارش را انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره مشکلات گندم کاران گفت: در قانون بودجه برای پرداخت طلب گندم ۱۴۳ همت به اضافه یک درصد از محل ارزش افزوده پیش‌بینی شده که رقمی بالغ بر ۱۵۰ همت می‌شود. سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی رقم اختیاراتی دارد تاکنون ۱۶۷ همت بابت خرید گندم به کشاورزان داده شده است.

پرسش های رئیس مجلس از رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه پیدا کرد که گزارش کامل آن و پاسخ های پورمحمدی را می توانید در این لینک بخوانید.

ناطقین مجلس

بانکی‌پور: قانون جوانی جمعیت منحنی‌های جمعیت را تغییر داد

زارعی: مظلومیت مقتدرانه غزه قلوب دانشجویان آمریکا را فتح کرد

گلرو: به زودی دبیرکل حزب الله لبنان انتخاب می‌شود

اخلاقی امیری: تجدید نظر در دکترین دفاعی در دستور کار قرار گیرد

معینی آرانی: کشورهای جهان اسلام برای اعاده حقوق مردم فلسطین وحدت داشته باشند

***

در نهایت قالیباف با تاکید بر لزوم اتخاذ تمهیداتی برای مقابله با کمبود دارو در نیمه دوم سال گفت که دولت علاوه بر پرداخت مابقی طلب گندم‌کاران باید نسبت به پرداخت به موقع حقوق پرستاران اقدام کرده و قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به درستی اجرا کند.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به درخواست یکی از نمایندگان مبنی بر برگزاری جلسه در صحن مجلس درباره موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: بازنشستگان موضوع دستور جلسه یکی از جلسات نظارتی مجلس است.

محمدرضا صباغیان هم در تذکری با انتقاد از عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مدعی شد: دولت به بهانه عدم اعتبار یا هر دلیل دیگری می‌خواهد قانون را دور بزند.

همچنین بابایی کارنامی در تذکری به روسای جمهوری و مجلس اظهار کرد: از روسای جمهوری و مجلس می‌خواهم که نسبت به اجرای دقیق قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اهتمام جدی داشته باشند. 

درنهایت علی‌ نیکزاد نائب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی عدم اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان به خصوص برای فرهنگیان را قبول نمی‌کند، افزود: اگر دولت منابعی ندارد آن را اعلام کند البته هم که منابع هم وجود دارد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نجفی: مصرف بنزین خودروهای داخلی بالاست

حاجی‌دلیگانی: ۴۷ هزار مدرسه فاقد خدمتگزار و سرایدار است

کوچک‌زاده: وفاق ملی باید یک محور و ستون داشته باشد

رضایی: چرا مصوبه ساماندهی کارکنان دولت اجرایی نمی‌شود؟

پولادی: عملیات وعده صادق ۲ غرورآفرین بود

هاشمی‌نیا: آزمون استخدامی آموزش و پرورش دارای اشکال است

نماینده ماکو: تبعیض در کنکور سراسری برطرف شود

تذکر نماینده اصفهان درباره حق آبه زاینده‌رود

نماینده لنگرود: اجازه واردات برنج را نمی‌دهیم

شریعتی: حقوق نیروهای پیمانکاری و قراردادی صنعت نفت اصلاح شود

***

 در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گزارش این کمیسیون در مورد رسیدگی به شکایات اجرای سند الگوی کشت را قرائت کرد.

بعد از قرائت این گزارش علی نیکزاد گفت: حتما باید وزیر کشور و دولت طبق قانون اقدامات لازم را در مورد موضوع الگوی کشت در سرزمین بزرگ ایران اسلامی انجام دهند.

در ادامه سه طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت، اصلاح قانون اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و توسعه صنعت هسته ای کشور اعلام وصول شد.

لازم به ذکر است که جمعی از فعالان رسانه‌ای سوریه به دعوت اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و و از نزدیک در جریان فرایند قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha