• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403071713117
  • خبرنگار : 71129

دانشگاه استانبول میزبان سمپوزیوم مساله رژیم صهیونیستی-فلسطین

دانشگاه استانبول میزبان سمپوزیوم مساله رژیم صهیونیستی-فلسطین

استانبول میزبان سمپوزیومی درباره مساله رژیم صهیونیستی و فلسطین با عنوان «مساله اسرائیلی-فلسطینی و قانون بین الملل: تغییر ابعاد در سال اول» بود.

به گزارش ایسنا، این سمپوزیوم در نخستین سالگرد عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ برگزار شد و هدفش بررسی درگیری‌های بین رژیم صهیونیستی و فلسطین بود که بر روی قوانین بین الملل تاکید داشت.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، پروفسور «عثمان بولنت ذوالفقار» رئیس دانشگاه استانبول در سخنرانی افتتاحیه خود در این سمپوزیوم گفت، آنها به عنوان دانشگاه استانبول می‌خواهند مساله اسرائیل و فلسطین را که هم یک مشکل عمیق و هم تاریخی است، در یک بستر بحث آکادمیک ارزیابی کنند و همچنین به بررسی ابعاد حقوقی، بشردوستانه، سیاسی و اقتصادی آن بپردازند.

وی افزود: «مساله اسرائیل و فلسطین یک مناقشه در انتظار حل و فصل است و نه تنها از نظر منطقه‌ای مهم است، بلکه برای صلح و امنیت جهانی نیز حیاتی است. جنگ رویدادی است که بین قدرت‌ها اتفاق می‌افتد.»

این استاد دانشگاه استانبول ادامه داد: «اما اینجا هیچ قدرتی وجود ندارد. یک طرف می آید و سعی می کند با هر چه در دست دارد همه چیز را بسوزاند و نابود کند. متاسفانه اخیرا در غزه، در فلسطین، اکنون در لبنان و در سرزمین هایی که معلوم نیست کجا گسترش خواهد یافت، نسل کشی، قتل عام، ترور، قتل و همه حملات غیرانسانی امیدها را برای حل چندجانبه این موضوع در مذاکرات تضعیف می‌کند. دستیابی به مذاکره هر روز دشوارتر می‌شود.»

رئیس دانشگاه استانبول در ادامه افزود: سکوت جامعه بین الملل مانعی اصلی برای اجرای عدالت است و تهدیدی جدی در گسترش اقدامات خودسرانه و خودکامگی در جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه باید نه تنها فلسطینی ها بلکه تمام جهان را به اقدام و ایستادگی در برابر بی قانونی وادار کند، افزود: «این دفاع مشروع است. بشریت باید به طور جمعی صدای خود را علیه ظلم و تحمیل‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی بلند کند. همچنین حمایت از فلسطین و لبنان مشروع است.»

در جریان برگزاری این جلسه، یک مستند ۲۰ دقیقه ای به نام «شواهد» درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه به نمایش درآمد.

مستندساز ترکیه ای «یحیی بستان» در این مستند به این مساله پرداخته که رژیم صهیونیستی به صورت عمدی و خودخواسته برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران را هدف قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه مردم تحولات منطقه را از نزدیک دنبال می‌کنند، گفت: «سازمان های رسانه‌ای که نمی‌توانند وارد غزه شوند از طریق ما از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است مطلع می شوند. معتقدم ما در این روند ماموریت بسیار مهمی را بر عهده گرفته‌ایم. همه تصاویر و عکس‌هایی که در آنجا می‌گیریم به شواهدی تبدیل شده‌اند که از عکس‌های آناتولی در پرونده‌ای که به دادگاه بین‌المللی دادگستری ارسال کرده است، استفاده کرده است. باید بگوییم که تلاش‌های ما نتیجه داده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha