• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071713061
  • خبرنگار : 50184

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

سرمایه‌گذار برای بازسازی «بیمارستان مسیح» پای کار آمده/ مالک باید همکاری کند

سرمایه‌گذار برای بازسازی «بیمارستان مسیح» پای کار آمده/ مالک باید همکاری کند

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از پای کار آمدن سرمایه گذارانی برای بازسازی بیمارستان تاریخی مسیح خبر داد و گفت: مالک باید همکاری کند و یا باید خودش بیمارستان را دوباره بازسازی کند و یا اینکه زمین آن را بفروشد تا سرمایه گذاران برای بازسازی آن اقدام کنند.

داریوش فرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تخریب بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه از سوی مالک بنا در اواخر بهار امسال، اظهار کرد: مالک این بنا با توجه به در دست داشتن حکم دیوان عدالت اداری و صدور مجوز شهرداری، برای تخریب این بیمارستان اقدام کرده بود. 

وی افزود: پس از این حادثه، دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرد و با تلاش‌های شبانه روزی و پیگیری‌های زیاد موفق شد حکم جدیدی را از دیوان عدالت اداری بگیرد که رای قبلی این دیوان را نقض می‌کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: در حکم جدید تاکید شده که بیمارستان مسیح کرمانشاه کماکان در فهرست  آثار ملی کشور قرار دارد و در صورتی که مالک قصد ساخت و ساز روی زمین آن را داشته باشد، باید عین بنا را بسازد. 

وی خاطرنشان کرد: اگر مالک قصد ساخت و ساز روی زمین بیمارستان را ندارد، سرمایه گذارانی پای کار آمده‌اند که علاقمند به بازسازی عین بنای اولیه هستند. 

فرمانی یادآورشد: باتوجه به اینکه بنای بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه به ثبت ملی رسیده، در پرونده آن تمام نقشه‌ها و جزییات بنا و نوع معماری آن وجود دارد، بنابراین برای بازسازی عین به عین آن مشکلی وجود ندارد. 

وی در پاسخ به این سوال که اگر مالک بنا قصد ساخت و ساز در زمین و یا بازسازی عین به عین بنا را نداشته باشد چه باید کرد، گفت: اگر مالک بخواهد زمین را بلاتکلیف بگذارد، مجبور خواهیم بود بار دیگر از مراجع قضایی برای این موضوع  پیگیری‌هایی داشته باشیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پایان به اهمیت بناهای تاریخی اشاره‌ کرد و افزود: امیدواریم مالکین خصوصی این بناها، مسئولین و شهرداری‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهند که بناهای تاریخی آثار فرهنگی ما هستند و نباید تخریب شوند. 

بیمارستان وست مینستر(مریض‌خانه آمریکایی‌ها) که بعدها با نام بیمارستان مسیح و سپس مرادیان نامگذاری شد، در اواخر دوره قاجار و زمان عبدالحسین خان فرمانفرما توسط میسیونرهای آمریکایی در شهر کرمانشاه، در خیابان پهلوی سابق و سه راه شریعتی فعلی ساخته شد. 

این بیمارستان با حدود پنج هزار متر مربع مساحت، اولین بیمارستان غرب کشور و دومین بیمارستان تاریخی کشور پس از بیمارستان سینا تهران است و در زمان خود با توجه به تجهیزات پیشرفته و پزشکان حاذقی که داشت، از اعتبار بسیار بالایی برخرودار بود و از شهرهای دور و نزدیک برای معالجه به این بیمارستان می‌آمدند. 

مرحوم دکتر مرادیان سالهای متمادی از آغاز دوره جوانی تا چندسال قبل از فوتش در این بیمارستان خدمت و بیماران را معالجه می‌کرد. او پس از خرید این بیمارستان نام آن را از بیمارستان مسیح به مرادیان تغییر داد. 

پلان بیمارستان مسیح از نوع برونگرا بوده و در آن زمان فضای وسیعی را در اطراف آن باغات و درختان تشکیل می داده که زیبایی این بنا را دوچندان کرده بود. این بیمارستان علاوه بر اینکه از نظر معماری دارای شاخص‌های بسیار مهمی است، بخش مهمی از تاریخ پزشکی و درمان غرب کشور را نیز در بر می‌گیرد و جزیی از خاطرات مردم این منطقه به شمار می‌رود. 

ثبت ملی بنای تاریخی بیمارستان مسیح در دهه ۸۰ به درخواست مالک بنا یعنی دکتر مرادیان صورت گرفت، اما کمی پیش از آن که این بنا در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد، دکتر مرادیان فوت می‌کند. پس از اینکه بنا به ثبت ملی رسید، دکتر آلفرد آواکیان داماد و وکیل ورثه مرحوم، عدم رضایت خود را در خصوص ثبت ملی این بیمارستان اعلام می‌کند و با پیگیری‌هایی که دارد، بیمارستان را سال ۱۳۹۰ از فهرست آثار ملی ایران خارج می‌کند. 

با پیگیری‌های مجدد میراث فرهنگی استان این بنا حدود چند سال پیش دوباره در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و هر چند که مالک بنا تلاش‌هایی برای خروج آن از ثبت ملی انجام داده، اما این بنا کماکان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

متاسفانه این بیمارستان خرداد امسال تخریب شد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۰۹:۴۹

چگونه ممکن است بنایی که ثبت ملی شده بود دستور تخریب صادر شود ؟ و چرا از فهرست ثبت ملی خارج شد ؟؟؟ و اگر این سازه این بنا بسیار مستهلک شده بود به چه دلیلی میراث فرهنگی چه اقدامی جهت مرمت و استحکامی بخشی این بنا انجام نداد ؟؟؟؟؟