• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403071612748
  • خبرنگار : 71662

عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار عنوان کرد

لزوم صادرات ۸۰ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی

لزوم صادرات ۸۰ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی

عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با تاکید بر اینکه باید ۸۰ درصد محصولات کشاورزی تولید داخل کشور صادر شود اظهار کرد: وقتی بانک مرکزی اعلام می‌کرد که ۲ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی درآمد ارزی داریم، می‌گفتند این میزان عددی نیست اما این میزان حاصل دسترنج ۱۷ استان و ۵ تا ۶ میلیون کشاورز است؛ بنابراین تولیدات ما باید تحت هر شرایطی صادر شود.

به گزارش ایسنا، مجید بازیان - عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران- در نشست خبری امروز با محوریت چالش‌های صادرات خشکبار اظهار کرد: ۸۰ درصد چند محصول کشاورزی که داریم باید صادر شود. یعنی ۲۰۰ هزار تن پسته‌ای که داریم باید ۱۸۰ هزار تن آن صادر شود. درخت پسته و باغ ما نمی‌تواند توقف کند تا بانک مرکزی سیاست‌های خود را تنظیم کند.  

وی افزود: در برخی سال‌ها افزایش صادرات داشته‌ و در برخی سال‌ها کاهش صادرات. صادرکننده باید تحت هر شرایطی محصولات خود را صادر کند.   سیاستگذاران ما متاسفانه از روز اول صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی و فولادی ما را با کشاوزی در یک کفه می‌بیند اما این مسائل با یکدیگر بسیار تفاوت دارند. وقتی بانک مرکزی اعلام می‌کرد که ۲ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی درآمد ارزی داریم، می‌گفتند این میزان عددی نیست اما این میزان حاصل دسترنج ۱۷ استان و ۵ تا ۶ میلیون کشاورز است بنابراین تولیدات ما باید تحت هر شرایطی صادر شود.

بازیان ادامه داد: طی چند سال گذشته نتوانستیم بانک مرکزی و دولت را متقاعد کنیم که این صادراتی که در حال انجام است، نمی‌توانیم ارز خود را در اختیار خودروساز و موبایل‌سازها و صنایع دیگر قرار دهیم. ارز خشکبار تعریف می‌شود. این ارز باید در خود صنعت و محصولات کشاورزی وارد شود. بنابراین به دلیل اینکه برخی از صنایع ما درگیر تحریم هستند نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.  

وی در پایان گفت: از جمله اتفاقات دیگر طی سال گذشته این بود که وزارت صمت به یکباره واردات در مقابل صادرات خودرو برای خودروسازان را باز کرد ولی این مسئله را برای دیگر صنایع محدود کرد و عملا خودروساز به صادرکننده پسته تبدیل شد. این سیاست‌ها است که صنعت ما را دچار فرسایش کرده است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha