• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071612686
  • خبرنگار : 50105

نقش کیفیت محصولات دامی در تضمین امنیت غذایی و سلامت انسان

نقش کیفیت محصولات دامی در تضمین امنیت غذایی و سلامت انسان

ایسنا/خراسان رضوی رشد جمعیت کشورهای مختلف، باعث شده که تامین مواد غذایی به‌عنوان موضوعی مهم در دنیا مطرح شود و موجب اهمیت مواردی همچون علوم تولید غذا، فناوری و صنایع مرتبط نیز شده است که تاثیر آنها در رفع معضل کمبود مواد غذایی بسیار مهم است.

امنیت غذایی باید به‌عنوان مشکلی جهانی در نظر گرفته شود به همین دلیل بسیاری از افراد و کارشناسان به این موضوع توجه ویژه دارند. رسیدگی به موضوع مهم امنیت غذایی با توجه به تقویت علوم دامی و کشاورزی در رسیدن به پایداری در تولید بسیار اهمیت دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای غذا از صنعت کشاورزی و دام حدود ۲ برابر شود.

روند این افزایش تقاضا با توجه به افزایش جمعیت در جهان و البته برخی از مشکلاتی که انسان با آن روبرو خواهد شد، مشکلاتی مانند مازاد غذا برای عده‌ای و سوءتغذیه برای برخی دیگر را به همراه داشته است. به همین دلیل تضمین امنیت غذایی به‌عنوان وظیفه کشاورزی و سیاسی مطرح می‌شود و دامپزشکی نیز نقش مهمی در سلامت و امنیت غذایی خواهد داشت.

سازمان ملل بیشتر از ۱۰۰ سال است که بیماری‌های مرتبط و مشترک بین انسان و دام را در نظر گرفته و مسئول ریشه‌کنی این بیماری‌هاست. البته با توجه به این موارد امنیت غذایی هنوز در سطح جهانی اجرایی نشده و این موضوع به عنوان اولویت مهم و مورد تاکید جامعه بین‌المللی است و عوامل بسیاری از جمله تغییرات آب و هوایی و گرمایش، فرسایش و افزایش قیمت مواد غذایی آن را مورد تهدید قرار داده است.

تأمین غذای کافی و سالم برای افراد در دنیای امروز، موضوع مهمی در جهان محسوب می‌شود و صنعت دام و طیور از مهمترین و حیاتی‌ترین منابع تامین غذای جامعه هستند که نقش مهمی در تامین مواد غذایی مانند گوشت، تخم مرغ و سایر محصولات دارند.

صنعت دام و طیور از صنایع مهم در جهان است که در کنار کشاورزی برای تولید غذای جامعه نقش مهمی دارد. از مهمترین نقش‌های این صنعت می‌توان به تولید موادغذایی، کارآفرینی و حفظ محیط زیست اشاره کرد. با توجه به اهمیت و نقش صنعت دام و طیور در تامین غذای جامعه، این صنعت پردرآمد است و سرمایه‌گذاری در آن، سودآوری اقتصادی خوبی به همراه خواهد داشت و با توجه به نیاز جامعه می‌توان به این صنعت به عنوان منبع درآمدزا نگاه کرد.

توسعه پایدار سلامت به شدت با غذا و امنیت غذایی ارتباط دارد و گام‌های موثری در این زمینه برای پیشگیری از برخی از بیماری‌های مزمن برداشته شده است. ارائه کیفیت محصولات دامی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ و شیر به ارتباط رشته تغذیه دام به عنوان تولیدکنندگان محصولات دامی و علوم صنایع غذایی و تغذیه انسان نیاز دارد.

نیازهای تغذیه انسان، در ارتباط با سلامت و امنیت غذایی می‌تواند در مشخص کردن مسیر متخصصان تغذیه دام برای در ایجاد و بکارگیری راهبردهای کارآمد و علمی در افزایش ارزش غذایی محصولات دامی موثر باشد تا در این زمینه گام‌های مفیدی برداشته شود.

منابع

برگرفته از مقاله «نقش کیفیت محصولات دامی در تضمین امنیت غذایی و سلامت انسان»، فرهاد پرنیان خواجه دیزج، شهرام شیرمحمدی، لیلا احمدزاده گاوآهن، قربان الیاسی زرین قبائی، ثنا فرهادی و محسن علمی

برگرفته از «مقاله نقش حیاتی کشاورزی، علوم دامی و دامپزشکی در امنیت غذایی و پایداری آن»، شکوفه ملک‌نژاد اهرمی، عیسی حکیمی‌نیا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha