• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403071612627
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهیان زینتی؛ کسب و کاری با سرمایه اندک

بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهیان زینتی؛ کسب و کاری با سرمایه اندک

ایسنا/چهارمحال و بختیاری دانشیار گروه شیلات دانشگاه شهرکرد گفت: اکنون باتوجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها نیازمند سرمایه بسیار هستند، می‌توان با سرمایه اندک در بحث بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در راستای ایجاد اشتغال گام برداشت.

روح‌الله رحیمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه شهرکرد و دستیابی به بیوتکنیک تکثیر و پرورش گربه‌ماهی (Synodontiseupterus) در ایران و خاورمیانه برای اولین‌بار، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه آبزیان بحث ماهیان زینتی بوده که با رشد شهرنشینی در حال توسعه است.

دانشیار گروه شیلات دانشگاه شهرکرد افزود: بسیاری از گونه‌ها که در مغازه‌ها یا در آکواریوم منازل بوده در کشور تکثیر و تولید نمی‌شوند و وارداتی هستند.

وی گفت: به این نتیجه رسیدیم که گونه‌های مرتبط همچون گربه‌ماهی را تولید و تکثیر کنیم، سه سال زمان صرف شد تا براساس یافته‌های علمی و شبیه سازی توانستیم به بیوتکنیک تکثیر و پرورش گربه ماهی دست یابیم.

رحیمی بیان کرد: باتوجه به اینکه اطلاعاتی در دنیا در این زمینه منتشر نشده بود با خطاهایی مواجه شدیم اما با مطالعه و شبیه‌سازی توانستیم این گونه را تکثیر و بچه ماهی تولید کنیم.

وی تاکید کرد: با دستیابی به بیوتکنیک تکثیر و پرورش گربه‌ماهی در کشور، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، تولید ارزان‌تر این‌گونه ارزشمند زینتی و ایجاد اشتغال برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و علاقمندان به این حوزه، به توسعه تولید و صادرات آن پرداخته و اکنون ایران به زمره صادرکنندگان آن جهان پیوسته است.

دانشیار گروه شیلات دانشگاه شهرکرد افزود: براساس درخواست و بازاری که وجود دارد صادرات این‌گونه به کشورهای عراق و ترکیه انجام و در بازار داخلی نیز به فروش می‌رسد.

رحیمی بیان کرد: اکنون باتوجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها نیازمند سرمایه بسیار هستند، می‌توان با سرمایه اندک در بحث در بحث بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و در جهت ایجاد اشتغال گام برداشت.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ماهیان زینتی توسعه زیادی پیدا نکرده است، اضافه کرد: با هدف تقویت حوزه ماهیان زینتی، در دانشگاه شهرکرد تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز تحقیقاتی خصوصی منعقد شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای ورود به این حوزه، لازم است به منظور کسب دانش و تجربه، چند ماه آموزش‌ها و اصول اولیه را توسط نیروهای متخصص فرا گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha