• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071612555
  • خبرنگار : 50225

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان:

تصرف حریم و بستر رودخانه «شاوور» باید به سرعت متوقف شود

تصرف حریم و بستر رودخانه «شاوور» باید به سرعت متوقف شود
رودخانه شاوور در شوش

ایسنا/خوزستان معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه رسیدگی به مسائل رودخانه شاوور در دستور کار شورای حفاظت کیفی رودخانه‌های استان قرار می‌گیرد، گفت: تصرف حریم و بستر رودخانه شاوور باید به سرعت متوقف شود.

فرهاد قلی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدید و بررسی وضعیت زیست محیطی  رودخانه شاوور در شهرستان شوش اظهار کرد: رودخانه شاوور یکی از رودخانه‌های مهم استان خوزستان است که از جلگه و از چشمه‌های واقع در شمال استان سرچشمه می‌گیرد و علاوه بر کارکردهای مطلوب فراوان، از منابع تامین آب تالاب بامدژ است، بنابراین حفاظت از رودخانه شاوور مهم و ضروری است.

وی افزود: مهمترین مسائل حفاظتی رودخانه شاوور جلوگیری از تصرف حریم رودخانه و تخریب چشمه‌های آن و همچنین جلوگیری از ورود فاضلاب به آن است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر افراد سودجو به منظور توسعه اراضی، اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و تصرف عدوانی حریم و بستر رودخانه شاوور و ساخت و سازهای غیر قانونی در بخش‌هایی از رودخانه کرده‌اند که علاوه بر تصرف حریم و بستر موجب تخریب چشمه‌های تغذیه‌کننده رودخانه شده است و باید بمته سرعت وقف شود.

قلی‌نژاد با بیان اینکه رسیدگی به مسائل رودخانه شاوور در دستور کار شورای حفاظت کیفی رودخانه های استان خوزستان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: رودخانه شاوور یک اکوسیستم ارزشمند و از زیستگاه‌های گونه‌های جانوری مهم همانند لاک پشت فراتی است که در خطر انقراض قرار دارد.  

بیشتر: 

مشکلات زیست محیطی رودخانه شاوور-شوش 

ورود فاضلاب و ساخت و سازهای غیرمجاز؛ درد این روزهای رودخانه شاوور

رودخانه شاوور در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهرستان شوش در کناره شرقی روستای جریه (قریه سید احمد) از به هم پیوستن چند چشمه تشکیل شده است. رودخانه شاوور در مسیر شمال به جنوب، پس از گذشتن و تقسیم شهرستان شوش به دو بخش شرقی و غربی به موازات جاده اهواز - اندیمشک و عبور از خیرآباد عبدالخان، میان دو رودخانه کرخه و دز به حرکت ادامه می‌دهد و پس از طی کردن مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر به رودخانه دز می‌ریزد. 

تخلیه فاضلاب شهری از چندین نقطه و دخل و تصرف در حریم رودخانه باعث آلودگی و مشکلات زیست محیطی شده است. عدم لایروبی، ورود پسماند کشاورزی و ریختن نخاله ساختمانی جهت احداث پارک، موجب بازگشت فاضلاب از رودخانه به ساحل شده است که این امر باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع و ایجاد مشکلات بهداشتی برای ساکنان کنار رودخانه شاوور شده است. روستاهای پایین دست از آب رودخانه برای مصارف کشاورزی، دامداری و شست‌وشو استفاده می‌کنند که همین کار باعث بیماری‌های زیادی برای دام‌ها و ساکنان روستاها شده است. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha