• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403071612500
  • منبع : مطبوعات

دولت لبنان کجاست و چرا ساکت است؟

دولت لبنان کجاست و چرا ساکت است؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل وجود دولت موقت در لبنان را عامل سکوت دیپلماتیک و عدم تحرک لازم در برابر حملات شبانه‌روزی اسرائیل به خاک این کشور دانست.

به گزارش ایسنا، حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر خاورمیانه در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» در باره حضور کمرنگ و یا غیبت عجیب دولت لبنان در این روزهای پرتلاطم و حملات شبانه روزی رژیم صهیونیستی به این کشور، اظهار داشت: دولت نجیب میقانی دولتی موقت است. یعنی تا زمانیکه رییس جمهور، نخست وزیر جدید را به پارلمان معرفی کند و با رای نمایندگان دولت رسمی را تشکیل بدهد، امور این کشور به نوعی بلاتکلیف است آنهم در شرایطی که به دلیل درگیری های اسرائیل با حزب الله هر لحظه آبستن آشوب و تلاطم است.

وی افزود: نکته مسلم این است که تصمیم گیران لبنان بحران موجود را با چه ساز و کاری مدیریت کنند، آنهم در شرایطی که به هرحال بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم در این بین از اهمیت زیادی برخوردار است. با این توضیح که انتخابِ نخست وزیر توسط پارلمان به توافق گروه های ذی نفوذ هم نیاز دارد تا بتوانند در آرامش دولت موقت را در مسیر دولت رسمی قرار بدهند.

او با اشاره به وضعیت این روزهای لبنان تصریح کرد: باید دقت کرد در حالی شرایط لبنان بحرانی است که دولت «موقت» استقرار دارد و اداره شرایط سخت، سخت تر شود. در واقع دولت موقت کارایی لازم را برای تاثیرگذاری ندارد و اختیارش فقط محدود به اداره امورات کشور منتهی می شود. به عبارت ساده‌تر دولت موقت همان کفیل ریاست جمهوری است که به دلیل شرایط خاص مامور به اداره امورات جاری است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: تبعات منفی جای خالی دولت رسمی در شرایط بحرانی بر هیچکس پوشیده نیست. بالاخره در روزهایی که اسرائیل از زمین و آسمان به لبنان حمله می کند، لازم است دولتی مقتدر با اختیار تام به رخدادهای پیش آمده واکنش مناسب نشان بدهد. مخصوصا اینکه این کشور در دو_سه سال گذشته به طور جدی دچار بحران اقتصادی است و اینکه دولت موقت نمی تواند، برای عبور از شرایط محدودکننده تصمیم گیری کند، مزید بر علت شده تا لبنان دچار مشکلات ریز و درشت شود.

بهشتی پور یادآور شد: شرح این شرایط نشان از اهمیت تشکیل دولت رسمی دارد که ملزم هماهنگی و توافق گروه های مختلف حاضر در پارلمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha