• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403071612430
  • خبرنگار : 50490

دانش‌آموزان بدون تکلیف در «مدرسه بدون کیف» بابل

دانش‌آموزان بدون تکلیف در «مدرسه بدون کیف» بابل

ایسنا/مازندران توجه به تحصیل و حل تکالیف درسی دانش‌آموزان شاید یکی از بزرگترین و مهمترین دغدغه‌های والدین در دوران بازگشایی مدارس و چالش جدی بویژه برای خانواده‌های شاغل باشد؛ حالا یک مدسه دخترانه در بابل، در روش جدید آموزشی بنام «مدرسه بدون کیف» به این نیاز والدین پاسخ داده و در آن دانش‌آموزان بعد از انجام تکالیف مدرسه، به خانه می‌روند.

همزمان با بازگشایی مدارس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و دانش‌آموزان توجه به تحصیل و حل تکالیف در منزل است که چالش جدی را برای خانواده‌ها بخصوص والدین شاغل به همراه دارد. این موضوع آنجا سخت‌تر شده که شیوه‌های آموزش تغییر کرده و ممکن است والدین نتوانند متناسب با شیوه‌های تدریس جدید در یادگیری مطالب درسی به فرزندانشان کمک کنند.

حالا یک مدسه دخترانه در بابل، در روش جدید آموزشی بنام «مدرسه بدون کیف» به این نیاز والدین پاسخ داده و در آن دانش‌آموزان بعد از انجام تکالیف در مدرسه، به خانه می‌روند. از محاسن این طرح بهبود کیفیت آموزش، ارتقای توان علمی دانش‌آموزان، هم‌اندیشی، هم‌دلی در حل مسائل و مشکلات آموزشی و رفع دوگانگی آموزشی است.

به گفته کارشناسان طرح مدرسه بدون کیف باعث خواهد شد دانش آموزان تمامی امور تحصیلی خود را تحت نظارت مربیان و معلمان مجرب در محیط آموزش انجام دهند و دانش‌آموز کتاب و لوازم تحریر را به محل تحصیل و یا خانه حمل نمی‌کنند. در این طرح سیاست به گونه‌ای تعریف شده است که تدریس، تمرین و تکلیف درسی دانش آموز تنها در محل مدرسه صورت می‌پذیرد و دانش آموز در منزل چندان درگیر مسائل درسی نمی‌شود.

دانش‌آموزان بدون تکلیف در «مدرسه بدون کیف» بابل

برای اطلاع بیشتر از چگونگی اجرای این طرح نوین، خبرنگار ایسنا به سراغ نخستین مؤسس و مدیر مدرسه دخترانه بدون کیف در بابل رفته تا از امتیازات و اهداف این مدرسه مطلع شود.

ربابه شکراللهی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دانش آموزانی که در مدارس «کیف در مدرسه» مشغول به تحصیل هستند هیچ تکلیفی در منزل ندارند و والدین درگیر کارهای آموزشی و تحصیلی فرزندان خود در منزل نیستند.

شکراللهی افزود: این روش آموزشی می‌تواند علاقه دانش‌آموزان به درس خواندن را افزایش دهد زیرا در منزل مجبور نیستند مشغول انجام تکالیف خود شوند لذا کمتر خسته شده و به مدرسه و یادگیری دروس مختلف علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: دانش آموزان در مدرسه می‌توانند از زمان خود در مدرسه به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و بیاموزند، مطابق با یک برنامه مشخص درس بخوانند و تکالیف خود را انجام دهند، این موضوع می‌تواند از همان دوران کودکی تاثیر زیادی در شخصیت دانش آموزان داشته باشد و نظم در زندگی را به آنها آموزش دهد.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه دانش‌آموزان در این شیوه بازدهی بیشتری در تحصیل دارند، افزود: استفاده از این روش و متد آموزشی توانسته تاثیر بسیار مثبتی در بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان داشته باشد زیرا از سیستم آموزشی پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند.

شکراللهی یکی از اهداف مهم برای تاسیس این مدرسه را ایجاد انگیزه و اشتیاق تحصیل در کودکان برشمرد و گفت: تلاش داریم در کنار آموزش و پرورش شوق زندگی را در دختران پرورش داده و از کودکی زمینه افزایش اعتماد به‌نفس را در آنها نهادینه کنیم.

وی دیگر اهداف این شیوه را ترغیب آموزش و همدلی، تحصیل بدون استرس، ارتباط موثر با همنوع و آموزش زندگی جمعی، احترام به سالمندان (پدربزرگ و مادربزرگ)، والدین، معلم و بزرگترها برشمرد و خاطرنشان کرد: ما در این مدرسه به کودکان رفتار درست با بزرگترها را آموزش داده و ارتباط صحیح را می‌آموزیم.

این مدیر مدرسه با اظهار به تاسیس نخستین مدرسه بدون کیف در شهرستان بابل و اجرای برنامه تکریم از سالمندان با حضور والدین، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در این مدرسه گفت: در این راستا بهترین معلمان را برای تدریس انتخاب کردیم.

دانش‌آموزان بدون تکلیف در «مدرسه بدون کیف» بابل

شکراللهی با بیان اینکه این شیوه آموزشی سبب شده تا کودک مستقل شدن را بیاموزد و نظم در زندگی را نیز آموزش ببیند، یادآور شد: یکی از مسائل بسیار مهمی که امروزه خانواده‌ها با آن درگیر هستند فضای مجازی است که کودکان را در خود غرق کرده، نشاط و انگیزه یادگیری کودکان را مختل کرده است.

وی افزود: گذشته از اینکه ما در مدرسه چنان محیط شاد و دلچسبی برای آموزش فراهم کرده‌ایم که کودک حاضر است زودتر از موعد مقرر به مدرسه آمده و دیرتر برگردد بلکه با ایده نو سعی کردیم برای منزل نیز تکالیف دلچسبی چون اختراعات و پژوهش به این کودکان ارائه دهیم که تمایلی به فضای مجازی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه قصدداریم تا این مدرسه مهارت محور و پژوهش محور باشد، استعدادها را شکوفا و دختران ما را در همه حوزه‌ها سرآمد کند، افزود: این امکان برای دانش آموزان فراهم است که صبحانه و ناهار را در کنار مربیان خود در مدرسه بر اساس منوی پیشنهادی مدرسه میل کنند.

وی با یادآوری این مطلب که آموزش در مدرسه بدون کیف بنا به نیاز روز دانش آموزان است، گفت: کلاس رباتیک، شطرنج، برنامه نویسی و آموزش هوش مالی از جمله امکانات ایجاد شده دراین مدرسه برای دانش آموزان است.

مدیرمدرسه بدون کیف دخترانه بابل با اشاره به اینکه پررنگ کردن مسائل دینی، آموزش قرآن و آموزه‌های قرآنی یکی از اساسی‌ترین برنامه این مدرسه است، گفت: هیچ پیشرفتی بدون آموزه‌های دینی امکان پذیر نیست، آموزش فن بیان، درست صحبت کردن، آموزش اخلاق اسلامی، رفتار شایسته با والدین از دیگر برنامه‌های قرآنی ماست.

مدیر مدرسه بدون کیف دختران شهرستان بابل درباره برنامه‌های آتی افزود: برای انس با طبیعت و حفاطت از منابع طبیعی و اهمیت نهال کاری قصد داریم نخستین مدرسه طبیعت را در کنار متد نوین آموزش و پرورش در مازندران تاسیس کنیم و در این مدرسه مازندران شناسی، سبک زندگی مازنی، آداب و رسوم سنتی، غذای محلی، پوشش و لهجه مازندرانی را آموزش دهیم و آنرا به کشور معرفی کنیم تا این مدرسه محل بازدید علاقمندان کشور باشد.

دانش‌آموزان بدون تکلیف در «مدرسه بدون کیف» بابل

زینب هاشمی نتاج معاون آموزشی این مدرسه نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در نظام آموزشی تغییر دروس نسبت به گذشته است این تغییرات آموزش به کودک را برای حل تکالیف، برای والدین سخت کرده است لذا این امر سبب دوگانگی روش تدریس در مدرسه و منزل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از امتیازات مهم مدرسه بدون کیف این است که کودک ساعت بیشتری را در مدرسه سپری و تکالیف را در کنار معلم حل کرده و مسلط می‌شوند لذا در منزل تکالیفی که نیاز به درگیرکردن والدین باشد ندارند.

آریانا عباس‌زاده یکی از دانش‌آموزانی که در این مدرسه تحصیل می‌کند به ایسنا گفت: این مدرسه رفتا درست با والدین و پدربزرگ و مادربزرگ را به ما آموزش می‌دهد. معلمان به ما یاد دادند که دوست داشتن بزرگترها به روز سالمند خلاصه نمی‌شود و باید همواره مواظب رفتار و اخلاق خود باشیم.

عباس‌زاده گفت: در این مدرسه همیشه شادیم و بازی می‌کنیم برای درس خواندن خسته نمی‌شویم و دوست داریم زودتر به مدرسه آمده و دیرتر به خانه برگردیم.

هلیا موسوی دیگر دانش آموز این مدرسه نیز اظهار کرد: این مدرسه همه نوع امکاناتی را دارد، ما در این مدرسه هم خوب درس می‌خوانیم، هم رفتار درست را یاد می‌گیریم و وقتی خانه رفتیم دیگر درگیر مشق نبوده و در کنار والدین لذت می‌بریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha