• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071511847
  • منبع : نمایندگی زنجان

معاون دادگستری‌کل استان زنجان:

طبق قانون جدید، صلاحیت شوراهای حل اختلاف صرفا سازشی است

طبق قانون جدید، صلاحیت شوراهای حل اختلاف صرفا سازشی است

ایسنا/زنجان معاون برنامه‌ریزی، آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان زنجان گفت: براساس قانون جدید، صلاحیت شوراهای حل اختلاف صرفا سازشی خواهند کرد و رسیدگی و صدور احکام در صلاحیت دادگاه‌های صلح خواهد بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری‌کل استان زنجان، قاسم یارمحمدی در گارگاه تبیینی و آموزشی قانون جدید شورای حل اختلاف و مسائل مربوط به دادگاه‌های صلح و صلاحیت آنها که با حضور مدیران دفاتر خدمات قضایی استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه تشکیل این جلسه، هم‌افزایی، بررسی مشکلات و رفع ابهامات قانون جدید شورای حل اختلاف و دادگاه‌های صلح است که با هم‌افزایی و تبادل‌نظر در ارائه خدمت به مراجعان با خلع مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه زنجان به‌عنوان اولین استان در راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در سطح کشور در شهرستان‌ها و مرکز، استان زنجان به‌شمار می‌آید، افزود: پیشنهاد ما در این راستا ایجاد مجتمع برای ارجاع پرونده‌ها به دادگاه‌های صلح بود که در حال حاضر این امکان فراهم نشد و در شرایط فعلی پس از ثبت درخواست‌ها و شکایات در دفاتر خدمات قضایی و ارسال به مرجع قضایی تشخیص اینکه پرونده‌ها در صلاحیت دادگاه‌های صلح است یا محاکم با معاونت ارجاع محاکم خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی، آمار و فناوری اطلاعات دادگستری‌کل استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد رویه واحد و استفاده از روح قانون برای اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف مورد تأکید است، گفت: براساس قانون جدید، شوراهای حل اختلاف صرفا صلاحیت صلح و سازش خواهند کرد و رسیدگی و صدور احکام در صلاحیت دادگاه‌های صلح خواهد بود.

یارمحمدی با بیان اینکه اشرافیت کامل دفاتر خدمات قضایی در قانون جدید شوراهای حل اختلاف برای اجرای قانون یک ضرورت است، ادامه داد: در اجرای هر قانونی، در ابتدا ممکن است مشکلات و خلاءهایی وجود داشته باشد، اما با همکاری و کمک دفاتر خدمات قضایی از این مسیر هم با موفقیت عبور خواهیم کرد. 

وی با اشاره به اینکه همه دعاوی مالی تا مبلغ یک میلیارد ریال در صلاحیت دادگاه‌های صلح خواهد بود، تصریح کرد: دریافت هزینه‌های دادرسی در دادگاه‌های صلح و محاکم یکسان خواهد بود و ارجاع پروند برای سازش در شورای حل اختلاف بایستی با اخذ رضایت طرفین پرونده‌ها از سوی قاضی دادگاه‌های صلح انجام شود و شورای حل اختلاف نیز بایستی در مدت ۲ ماه پرونده‌ها را تعیین تکلیف کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha