• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403071511706
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

طرح سرشماری عمومی کشاورزی آبان‌ماه در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

طرح سرشماری عمومی کشاورزی آبان‌ماه در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه زمان سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان‌ماه آغاز و به مدت ۴۵ روز ادامه دارد، گفت: این زمان برای چهارمحال و بختیاری مناسب نیست، زیرا عشایر در حال کوچ به استان خوزستان هستند و در پاسخگویی با چالش مواجه خواهیم شد.

حمیدرضا منتظری ۱۵ مهرماه در اولین جلسه ستاد هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: فرمان سرشماری توسط رئیس جمهور ابتدای شهریورماه صادر شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سرشماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: پس از سرشماری نفوس و مسکن مهم‌ترین سرشماری مربوط به سرشماری کشاورزی است، در حقیقت سرشماری کشاورزی به معنای بازبینی، شناسایی و احصا در امور مختلف این بخش است. 

منتظری گفت: اولین سرشماری سال ۵۲ و آخرین مربوط به سال ۹۳ بوده که با توجه به آمار و اطلاعات، کشور جزو پیشتازان در امر سرشماری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سرشماری یک مولفه بسیار مهم و بلا انکار در توسعه به شمار می‌رود، تصریح کرد: اگر اطلاعات و آمار دقیق از وضعیت کشاورزی استان نداشته باشیم مواردی همچون آمارهای اقتصادی، سهم تولید ناخالص داخلی و ... تحت تاثیر قرار می‌گیرد، حتی اگر آمار دقیق در اختیار نباشد برنامه‌ریزی‌هایی که باید در برنامه هفتم توسعه عملیاتی شود امکان‌پذیر نخواهد بود.

منتظری با بیان اینکه آنچه مهم بوده فرهنگ گفتمان سرشماری است، گفت: باید اهمیت این امر از سوی رسانه‌ها بیان و نسبت به امر اطلاع رسانی و ایجاد گفتمان فرهنگ سرشماری کار شایسته انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری  بیان کرد: در حقیقت اگر نتوانیم آمار و سرشماری مبتنی بر واقعیت در استان داشته باشیم تصمیم گیری‌هایی که برای اقتصاد استان خواهیم داشت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، از طرفی باید به گونه‌ای اطلاع رسانی صورت گیرد که کشاورزان تصور نکنند این سرشماری مربوط به یارانه یا سایر مقوله‌های اقتصادی است، لذا هرچه پاسخ از سوی کشاورزان صحیح‌تر باشد منجر به نتیجه‌گیری اساسی می‌شود.

منتظری با اشاره به اینکه زمان سرشماری کشاورزی از ۱۲ آبان ماه آغاز و به مدت ۴۵ روز ادامه دارد، افزود: متاسفانه این زمان برای چهارمحال و بختیاری زمان مناسبی نیست زیرا عشایر در حال کوچ هستند و در پاسخگویی با چالش مواجه خواهیم شد که در سطح ملی بیان شده، اما این مسئله در کشور لازم الاجراست. 

پیش‌بینی شناسایی حدود ۷۱ هزار بهره‌بردار کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

​​​​​در ادامه قهرمان روغنی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری، قائم مقام و دبیر اجرایی سرشماری در استان گفت: در حقیقت انجام آمارگیری می‌تواند در دریافت امکانات برای استان موثر باشد، یعنی با این کار برای ۱۰ سال در امر توزیع اعتبارات و منابع مشکلی نخواهیم داشت، بنابراین اگر در سرشماری کشاورزی نقص در آمار داشته باشیم ضررهای عدیده‌ای متوجه استان خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه آخرین سرشماری کشاورزی سال ۹۳ انجام و حدود ۶۶ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان شمارش شد، امسال با این سرشماری پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۱ هزار بهره‌بردار کشاورزی شناسایی شود که ۷۲ درصد از بهره‌برداران در مناطق روستایی واقع شده‌اند.

روغنی گفت: در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان و دو آبادی که یکی در لردگان و دیگری کارخانه قند بوده به صورت تلفنی سرشماری انجام می‌شود.

وی تهیه چهارچوب آماری برای آمارگیری نمونه‌ای، فراهم کردن سرجمع‌ها و اطلاعات کلی برای سنجش برآوردهای بین سرشماری، گردآوری آمار مرتبط به فعالیت پرورش دام، طیور، تولیدات گلخانه‌ای، مزارع آبزی‌پروری، تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک با قابلیت ارائه در طبقه‌بندی چند بعدی را از جمله اهداف سرشماری برشمرد.

دبیر اجرایی سرشماری در استان بیان کرد: از ۹ واحد از جمله واحد محصولات سالانه، محصولات دائمی، پرورش دام سبک، پرورش دام سنگین، کشت گلخانه، پرورش آبزیان، پرورش زنبور عسل، کرم ابریشم و طیور به روش سنتی سرشماری انجام می‌شود.

روغنی با بیان اینکه سرشماری از ۱۲ آبان ماه آغاز و تا ۲۶ آذر ماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: زمان بازشماری برای آزمون صحت اطلاعات جمع‌آوری در سرشماری پنجم دی‌ماه تا ۱۲ دی‌ماه بوده که امید است تا ۳۱ تیرماه سال آینده نتایج سرشماری منتشر شود.

امید است در سرشماری عمومی کشاورزی اصلاحات اتفاق بیفتد

در پایان حسین برزگر با بیان اینکه دو موضوع محوری در حوزه کشاورزی استان وجود دارد،گفت: یکی برنامه‌ریزی برای تامین امنیت غذایی مبتی بر نیاز و مصرف جامعه که باید براساس آمارهای صحیح تولید باشد و دیگری ارائه تسهیلات مطلوب به کشاورزان‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: عدم هماهنگی بین بازارهای تولید و مصرف باعث تلاطم‌های اقتصادی شده است که به مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلاتی که به کشاورزان داده می‌شود، نیازمند آمارهای دقیق در زمینه نهاده‌های دامی و نهاده کشاورزی است.

برزگر با بیان اینکه در سال ۹۳ برخی از آمارها براساس واقعی اتفاق نیفتاده و خدمات به کشاورزان ارائه نشده است، بیان کرد: امید است در این آمارگیری و سرشماری اصلاحات اتفاق بیفتد تا خدمات گسترده‌ای به کشاورزان ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه آمار صحیح کشاورزی با همکاری تولیدکنندگان اتفاق می‌افتد، گفت: ۴۵ هزار میلیارد تومان ارزش محصولات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

برزگر خاطرنشان کرد: اراضی مستثنیات ۲۱۶ هزار هکتار و ۲۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha