• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071410846
  • خبرنگار : 71660

لاوروف: عدم محکومیت حمله اسرائیل به لبنان توسط آمریکا، دلیل گسترش جنگ است

لاوروف: عدم محکومیت حمله اسرائیل به لبنان توسط آمریکا، دلیل گسترش جنگ است

وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به افزایش نگرانی‌ها در پی ترورهای سیاسی اخیر در تهران و بیروت، گفت که آمریکا حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را محکوم نکرد و این اقدام واشنگتن به متحدش در غرب آسیا اجازه گسترش جنگ را می‌دهد.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای بلند بالا برای مجله پاکستانی «گلوبال افرز» با اشاره به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران در تاریخ ۳۱ ژوئیه و هم‌چنین شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در بیروت توسط رژیم صهیونیستی نوشت: «ترورهای سیاسی مانند آنهایی که در تهران و بیروت رخ داد، برای ما نگرانی جدی به دنبال داشته است.»

وزیر خارجه روسیه در ادامه نوشت: «هنگامی که اسرائیل حمله زمینی خود را به جنوب لبنان در ساعات اولیه روز یکم اکتبر انجام داد، ایالات متحده چنین تجاوزی را علیه یک کشور مستقل محکوم نکرد. بنابراین، واشنگتن با چنین اقدامی، متحد خود در خاورمیانه را نسبت به گسترش منطقه جنگی تشویق کرد.»

«سرگئی لاوروف» با اشاره به وقایع تلخی که طی یک سال اخیر در غرب آسیا رخ داده، تاکید کرد: «تحولات غم‌انگیز و غیرقابل قبول در درگیری اعراب و اسرائیل، در لبنان، در یمن، در آب‌های دریای سرخ و خلیج عدن، در سودان و در سایر نقاط آفریقا نشان دهنده یک واقعیت غیرقابل انکار است؛ امنیت یا می‌تواند برای همه برابر و یکپارچه باشد، یا اینکه هیچ امنیتی برای کسی وجود نخواهد داشت.»

او نوشت: «سال‌هاست که روسیه تلاش می‌کند تا واشنگتن، لندن و بروکسل را که در عقده‌های انحصارگرایی و مصونیت از مجازات خود غرق شده‌اند، وادار کند این حقیقت به ظاهر ساده را در چارچوب امنیت اروپا درک کنند. اگرچه کشورهای غربی در ابتدا قول عدم گسترش ناتو را دادند و در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۰ اسناد رسمی اجلاس سران سازمان امنیت و همکاری اروپا را امضا کردند که در آن تعهدی را مبنی بر عدم تضمین امنیت خود به قیمت دیگران اعلام کردند، اما در واقع ناتو در حال انجام اقدامات ژئوپلیتیکی خود و گسترش نظامی در اروپا به مدت سه دهه بوده است. امروز همین وضعیت در منطقه آسیا-اقیانوسیه، جایی که زیرساخت‌های ناتو در حال خزیدن است و بلوک‌های نظامی و سیاسی باریکی ایجاد می‌شود، ساختار امنیتی فراگیر تحت نظارت مجمع کشورهای جنوب‌شرقی آسیا (آسه‌آن) را تضعیف می‌کند تا بدین ترتیب جمهوری خلق چین و روسیه را مهار کند.»

لاوروف با اشاره به اهدافی که غرب دنبال می‌کند، تاکید کرد: «در عین حال، غرب نه تنها به دنبال همکاری جهانی مورد درخواست دبیر کل سازمان ملل نیست، بلکه در اسناد دکترین خود آشکارا و شدیدا روسیه، چین، بلاروس، جمهوری دموکراتیک خلق کره و ایران را متهم به ایجاد تهدید علیه سلطه خود می‌کند.»

دلایل اصلی بحران اوکراین

وزیر خارجه روسیه در این مقاله با اشاره به جنگ اوکراین نوشت: «در اواسط قرن بیستم، استراتژیست‌های آنگلوساکسون برنامه‌های تهاجمی خود را مخفی نگه داشتند. امروز آنها دیگر قصد و نیت خود را پنهان نمی‌کنند. تاکنون، استراتژی آنها شکست روسیه با استفاده از رژیم نامشروع و اساسا نئونازی کی‌یف به عنوان جنگ نیابتی بوده است.»

او با بیان اینکه اوکراین به یک «کشور تروریستی» بدل شده است، افزود: «اوکراین به یک کشور تروریستی تبدیل شده است که طی ۱۰ سال گذشته شهروندان و مردم خود را فراتر از مرزهای خود ترسانده است. به‌رغم وجود این مسئله، غرب به حکومت کی‌یف اجازه می‌دهد هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد و منابع عظیمی را برای آن سرمایه‌گذاری می‌کند. با در نظرگیری این مسئله، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا ادعا کرد که اوکراین از ارزش‌های مورد احترام اتحادیه اروپا دفاع می‌کند. شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز تشابهاتی را بین ارزش‌های اوکراین و اروپا ترسیم کرد. اعترافاتی از این دست را به سختی می‌توان به عنوان چیزی غیر از تجلی نازی در اروپا تفسیر کرد که در آستانه وارد شدن به یک ماجراجویی بی‌پروا و ضد روسیه است.»

لاوروف در ادامه با اشاره به دلایل اصلی جنگ اوکراین تاکید کرد: «نقض فاحش حقوق روس‌ها که در منشور سازمان ملل متحد ذکر شده، همراه با تهدیدات علیه امنیت روسیه و کل اروپا که از سوی رژیم کی‌یف و کسانی که تلاش می‌کنند آن را به ناتو بکشانند، ناشی می‌شود از دلایل اصلی بحران مداوم اوکراین است. بدین ترتیب، عملیات نظامی ویژه روسیه با هدف از بین بردن این تهدیدها به منظور حفظ امنیت و حال و آینده مردم در سرزمین اجدادی خود انجام می‌شود.»

نظم بین‌المللی عادلانه‌تر

«سرگئی لاوروف» در قسمت دیگری از این مقاله به اقدامات مخرب غرب می‌پردازد و می‌نویسد: «سیاست بی‌سابقه متکبرانه و تهاجمی غرب در قبال روسیه نه تنها ایده همکاری جهانی مورد حمایت دبیرکل سازمان ملل متحد را متوقف کرده، بلکه مانع از عملکرد سیستم حکومت‌داری جهانی از جمله شورای امنیت سازمان ملل شده است. این انتخاب ما نبوده و نمی‌توانیم برای عواقب خطرناک آن پاسخگو باشیم. با این حال، همه کشورها تحت تاثیر این عواقب شدید قرار خواهند گرفت، مگر اینکه اکنون غرب متوقف شود.»

وی تاکید کرد: «رئیس‌جمهور پوتین در سخنرانی خود طی چهارمین مجمع زنان اوراسیا در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴ در سن پترزبورگ بر اهمیت وحدت برای توسعه پایدار و امنیت جهانی تاکید کرد. مسائل بسیار پیچیده‌ای که بشریت با آن مواجه است، تنها با هم و بر اساس احترام به منافع یکدیگر قابل حل است. غرب باید این حقیقت را بپذیرد و شیوه‌های استعماری نوین خود را کنار بگذارد.»

لاوروف افزود: «جهان جنوب و شرق صدای خود را برای اعلام حق خود جهت مشارکت همه‌جانبه در تصمیم‌گیری‌ها در مورد طیف وسیعی از موارد در دستور کار بین‌المللی بلند می‌کنند. امروزه در شرایطی که غرب شیوه جهانی‌سازی که خود آن را ایجاد کرده، تخریب می‌کند، این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.»

معماری امنیتی اوراسیا

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این مقاله در «گلوبال افرز» نوشت: «با توجه به نتیجه ناگوار اتخاذ الگوهای امنیتی یورو آتلانتیک که غرب آن را به‌کار گرفته است، جهان امروز باید به دنبال راه‌های بهتری برای تامین امنیت در مناطق مختلف باشد.»

او خاطرنشان کرد: «ابتکار ما مبتنی بر درک نیاز دولت‌ها و سازمان‌های چندجانبه منطقه اوراسیا برای بر عهده گرفتن مسئولیت تضمین امنیت خود تحت فرمول "راه‌حل‌های اوراسیا برای مشکلات اوراسیا" است. بنابراین، اهداف استراتژیک معماری که ما پیشنهاد می‌کنیم، خواستار حل اختلافات موجود در این قاره با تلاش خود کشورهای اوراسیا، جلوگیری از درگیری در آینده و پایان دادن به حضور نظامی بی‌ثبات کننده بازیگران فرامنطقه‌ای در اوراسیا است. ما اطمینان داریم که همه کشورهایی که علاقه‌مند به دستیابی به ثبات نظامی و سیاسی بلندمدت هستند، مشتاقانه به تلاش برای رسیدگی به مسائل امنیتی بر اساس رویکردهای سازمان‌یافته خواهند پیوست. از نظر ما، دستیابی به رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی، یکپارچگی و همکاری سودمند متقابل و رسیدگی به مشکلات مشترک بخش‌های جدایی‌ناپذیر تضمین امنیت اوراسیا است.»

اصلاح شورای امنیت سازمان ملل

«سرگئی لاوروف» با اشاره به حضور کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین در عرصه‌های بین‌المللی و هم‌چنین اصلاح شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت: «در ژوئیه گذشته به پیشنهاد روسیه، شورای امنیت بحث‌های آزاد را درباره ایجاد نظم جهانی عادلانه‌تر و باثبات‌تر برگزار کرد. ما به اهمیت ادامه این بحث، هم در سازمان ملل و هم در مجامع دیگر معتقد هستیم. در همین حال، برای ما آشکار است که نظم جهانی عادلانه تر، بدون قید و شرط مستلزم افزایش نمایندگی جنوب و شرق جهانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، یعنی کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین است.»

دیپلمات ارشد روسیه در ادامه تاکید کرد: «با این حال، کسانی هستند که دیدگاه آنها با آنچه ما به آن اعتقاد داریم متفاوت است. بسیاری پیشنهادات خود را در مورد اصلاح شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کرده‌اند. از آنجایی که فرانسه، بریتانیا و روسیه از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه اروپا بیش از حد در این نهاد حضور دارد، بیش از همه ما را شگفت‌زده کرد. این دیدگاه ژئوپلیتیکی نه تنها واقعیت امروزی را منعکس نمی‌کند، بلکه در واقع آن را تحریف می‌کند.»

وی افزود: «امروزه جامعه بین‌الملل بار دیگر مانند دوران جنگ‌جهانی دوم با چالش‌های عظیمی مواجه است که به جای رویارویی و تمایل به سلطه جهانی نیازمند تلاش‌های یکدیگر است. روسیه همیشه از تلاش‌های جمعی، حقیقت و حاکمیت قانون، صلح و همکاری در جهت احیای آرمان‌های مطرح شده توسط بنیانگذاران سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha