• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071410732
  • خبرنگار : 71498

پیش بینی ناترازی ۲۵ هزار مگاواتی در سال آینده

پیش بینی ناترازی ۲۵ هزار مگاواتی در سال آینده

رییس پژوهشگاه نیرو گفت: در سال گذشته معادل ۹۶ میلیارد دلار فرصت انرژی کشور را از دست دادیم و نیاز است سرمایه گذاری جدی در این باره انجام شود تا منابع را به جای سوزاندن، وارد چرخه اقتصادی کنیم.

به گزارش ایسنا، مجید عمیدپور امروز در کنفرانس بین المللی تهویه مطبوع و تاسیسات حرارتی با بیان اینکه اکنون دچار چالش‌های شدیدی در حوزه های مختلف انرژی هستیم، اظهار کرد: اکنون در حوزه برق، گاز و فراورده دچار چالش‌هایی هستیم که اصلاح آنها بسیار سخت است و درواقع می توان گفت فرصت‌های بزرگ کشور را تبدیل به تهدید کردیم.

وی با بیان اینکه باید اقداماتی انجام شود که چالش‌ها را کاهش دهیم و کشور را از شرایط نامطلوب خارج کنیم، گفت: در حال حاضر لازم است در تصمیمات در برنامه و بودجه و شورای عالی انرژی نسبت به سرمایه گذاری و مدلهای مختلف آن توجه شود.

رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه در بخش‌های مختلف انرژی دچار ناترازی جدی هستیم، اظهار کرد: تابستان دچار چالش برق بودیم و به‌زودی در حوزه تامین گاز دچار مشکل خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل این است که دائما در حوزه یوتیلیتی سرمایه گذاری می کنیم، بدون اینکه به توسعه کشور توجه شود، گفت: امروز تبعات این عدم توجه را تجربه می کنیم، بنابراین لازم است به این مشکلات توجه کنیم و تصمیماتی نگیریم که مردم دچار مشکل شوند.

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه نیاز است با یک عقب‌گرد به موضوع انرژی توجه و دقت بیشتری انجام شود، اظهار کرد: اقتصاد حوزه انرژی مورد توجه قرار نگرفته و این مهم سبب بروز چالش های جدی فعلی شده است، اکنون اصلاح آن کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو می کند و البته چاره ای هم نیست.

عمیدپور با تاکید بر اینکه فرصت های کشور را به تهدید تبدیل کرده‌ایم و همه کارشناسان بر این موضوع اذعان دارند، بنابر این نیاز است سیاستگذاران اقداماتی را انجام دهند، گفت: انتظار می رود بخش خصوصی پای کار باشد و سرمایه گذاری کند؛ ما در وزارت نیرو مدل های مختلف تأمین مالی برای این موضوع طراحی کرده ایم.

وی با بیان اینکه هر محصولی که بخش خصوصی طراحی کرده و کاهش مصرف برق حتی به میزان ۲ درصد داشته باشد، باری از دوش بخش انرژی کشور برخواهد داشت و مورد حمایت خواهد بود تاکید کرد: نباید اجازه دهیم گردش مالی بخش انرژی هدر برود، بلکه باید در کسب و کارهای این بخش به چرخش در آید.

پیش بینی ناترازی ۲۵ هزار مگاواتی در سال آینده

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه امسال ناترازی برق به ۱۹ هزار مگاوات رسید و پیش بینی می‌شود، سال آینده این عدد به ۲۵ هزار مگاوات برسد، گفت: نتوانستیم از عهده متناسب‌سازی تولید و مصرف برآییم و یکی از کارها در این زمینه مدیریت مصرف است که باید جدی گرفته شود. باید منابع انرژی کشور در بین فعالان بخش خصوصی به حرکت در آید. جهان اکنون به سمت گذر از دوران انرژی حرکت کرده، ما هم باید با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و برقی سازی در این زمینه گام برداریم.

عمیدپور با بیان اینکه به‌دنبال حمایت از فعالان حوزه انرژی کشور هستیم و به همین منظور پارک علم و فناوری نیرو راه اندازی شده است، اظهار کرد: تلاش می‌شود همه شرکت‌های دانش بنیان در پارک مورد حمایت قرار گیرند، صندوق نیرو نیز به زودی با اختصاص منابع تقویت شده و در خدمت شرکت ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه وظیفه بازارسازی برای شرکت ها را داریم و حوزه مدیریت مصرف مورد توجه جدی قرار گرفته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی راه‌اندازی سازمان حکمرانی انرژی در کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، تولیدکننده برق و گاز نمی توانند سیاست گذار باشند و نیاز به سازمان مجزا است. باید  تغییر در ساختار انرژی کشور رقم بخورد و لازم است ریل‌گذاری درستی انجام و بخش خصوصی وارد عمل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha