• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071209793
  • منبع : نمایندگی اصفهان

ثبت حدود ۵۰۰۰ شکایت از طریق سامانه ۱۹۰ در اصفهان

ثبت حدود ۵۰۰۰ شکایت از طریق سامانه ۱۹۰ در اصفهان

ایسنا/اصفهان مسئول گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان با اشاره به سامانه ۱۹۰ گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۵۰۰۰ شکایت داشته‌ایم که همگی آن‌ها نیز بررسی شده است.

مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سامانه ملی پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت یا تلفن ۱۹۰ دارای بخش‌های مختلفی است و موضوعات متفاوتی را در حوزۀ وزارت بهداشت در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای نمونه، اگر افراد از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به‌دلیل مصرف دخانیات یا بو و دود ایجادشده از طبخ غذا شاکی هستند، می‌توانند با این سامانه در میان بگذارند. شکایات مربوط به آلودگی آب و هوا، رهاسازی فاضلاب یا زباله در معابر عمومی یا حتی قانون جوانی جمعیت نیز از دیگر نمونه‌هایی است که اگر شهروندان درباره‌شان شکایتی دارند، می‌توانند از این طریق اطلاع بدهند.

مسئول گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان فعالیت اتباع خارجی را در مراکز تهیه و توزیع غذا غیرمجاز دانست و افزود: استخدام اتباع خارجی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نیز به‌دلیل نداشتن کد ملی و به تبع آن نداشتن کارت بهداشت امکان‌پذیر نیست و تخلف محسوب می‌شود. بنابراین، اگر مردم در این موضوع هم شکایتی داشتند، می‌توانند با سامانۀ ۱۹۰ در میان بگذارند.

میرجهانیان دربارۀ ویژگی‌های ثبت‌ شکایت از طریق ۱۹۰ توضیح داد: ثبت یک شکایت بهداشتی از طریق این سامانه رایگان است و به پیش‌شماره نیازی ندارد. وقتی با این سامانه تماس می‌گیرید چندین کد معرفی می‌کند که متناسب با موضوع شکایت باید آن‌ها را انتخاب کرد. ثبت شکایت در این سامانه طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز و به‌کوشش کارشناسان خبره و متخصص انجام و یک کد رهگیری نیز به‌منظور پیگیری‌های بعدی برای فرد شاکی ارسال می‌شود.

وی درخصوص رسیدگی به شکایات بهداشتی اظهار کرد: شکایات براساس نوع و اهمیت به سه دسته تقسیم می‌شوند. دستۀ فوری فوری، فوری و مدت‌دار سه گروه‌ از انواع شکایت‌اند که از نظر زمانی متفاوت هستند و رسیدگی به آن‌ها اولویت‌بندی می‌شود.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباب مدت‌زمان پاسخگویی نیز توضیح داد: طبقه‌بندی و مدت‌زمان رسیدگی به شکایات بین ۷ تا ۷۲ ساعت است. وقتی شکایت دریافت شد، برای فرد شاکی پیامی ارسال می‌شود تا از طریق ارتباط با سامانه و براساس کد پیگیری از نتیجۀ شکایت خود مطلع شود.

میرجهانیان درباب ثبت اطلاعات شخص شاکی و احتمال افشای مشخصات او برای متشاکی گفت: فقط شماره‌تلفن فرد شاکی برای پیگیری‌های بعدی در سامانۀ مرکز رسیدگی به شکایات ثبت می‌شود. هیچ‌گونه اطلاعاتی نه به فرد متشاکی و نه به فرد و نهاد دیگری داده نمی‌شود.

وی با نظر به همکاری دیگر نهادها در روند بررسی شکایت‌ها خاطرنشان کرد: شکایات اگر در چارچوب وظایف ما باشد، بعد از ارجاع باید تا پایان کار پیگیری شود. بنابراین، اگر شکایتی نیاز به پیگیری قضایی و قانونی داشت، با همکاری نیروی انتظامی و گاهی با همراهی نمایندۀ دادستانی، تعزیرات، دادگستری و حتی اتحادیه صورت می‌گیرد. در واقع، حکم ورود به محل و بازدید و بررسی شکایت مورد نظر از این مسیر عملی می‌شود.

او با نظر به شکایات دریافتی در اصفهان تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون زیر ۵۰۰۰ شکایت داشته‌ایم که همگی آن‌ها نیز بررسی شده است. مردم هم‌اکنون براساس اطلاع‌رسانی‌ها شناخت خوبی از ۱۹۰ پیدا کرده‌اند، اما تا رسیدن به جایی که جمعیتی فراتر در این خصوص آگاهی داشته باشند، فاصله داریم. سامانه ۱۹۰ قطعاً می‌تواند پل ارتباطی ارزشمندی میان مردم و وزرات بهداشت باشد.

مسئول گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان شناخت و آگاهی مردم را از سامانه ۱۹۰ مهم برشمرد و اظهار کرد: مراکز تهیه و توزیع و اماکن به چسباندن برچسب‌های ۱۹۰ به‌طوری‌که در معرض دید باشد، الزام دارند. در رسانه‌ها و نهادهای دیگر نیز طی این سال‌ها اطلاع‌رسانی‌ شده است با این امید که مردم همکاری بیشتری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha