• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071209593
  • خبرنگار : 50283

/به بهانه هفته گردشگری/

گردشگری؛ حوزه‌ای پرسود برای اشتغال

گردشگری؛ حوزه‌ای پرسود برای اشتغال

ایسنا/گیلان گردشگری خدمت متقابلی است که برای متقاضی و مسافر با تجربه لحظات خوش و به یاد ماندنی هم‌چنین برای ارائه دهندگان آن موجب اشتغال و درآمد می‌شود؛ فرصتی که با وجود پتانسیل‌های فراوان در بندرانزلی مغفول مانده است‌.

گردشگری؛ سفر به قصد لذت بردن یا کسب و کار است، هم‌چنین در این بین فعالیت‌های مرتبط با برگزاری تورهای گردشگری را می‌توان یکی از مشاغل جذاب این حوزه نام برد.

فواید گردشگری و سفر بر همه عیان است و پرداختن به تفریحات جذاب و مورد علاقه، بازدید از اماکن دلخواه، تجربه چند روز آرامش و افزودن چند برگ زیبا به دفتر یادگار روزهای خوش زندگی، کم شدن استرس، ایجاد تنوع در زندگی روزمره و آشنایی با طبیعت و فرهنگ‌های مختلف از جمله دست‌آوردهای این مقوله است.

گردشگری؛ حوزه‌ای پرسود برای اشتغال

در تقویم کشور ۶ تا ۱۳ مهرماه به عنوان هفته گردشگری نام‌گذاری شده و فرصتی است تا بیش از پیش این حوزه که به نظر می‌رسد قدری مغفول مانده، چه از نظر مخاطبان و چه از نظر ظرفیت‌هایی که می‌توان مورد بهره‌برداری قرارداد را واکاوی کرد و مورد توجه قرار داد.

در همین رابطه اسماعیل ساحلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گردشگری جزو ۳ اقتصاد مهم صنعتی دنیا محسوب شده و باعث پویایی اقتصاد منطقه شده و در توسعه شهرها و کشورهای سیاحتی نقش مهمی دارد.

گردشگری؛ حوزه‌ای پرسود برای اشتغال

وی با اشاره به انواع گردشگری، افزود: گردشگری با اهداف مختلف و در حوزه‌های متنوع انجام می‌شود که از آن جمله گردشگری مذهبی، فرهنگی، طبیعت گردی، قومی، تجاری و بازرگانی، ورزشی همچنین گردشگری سلامت را می‌توان نام برد.

ساحلی با بیان اینکه رونق گردشگری به دنبال خود و به صورت زنجیروار اتفاقات مثبتی را در راستای رونق اقتصادی و توسعه جوامع رقم می زند، تصریح کرد: ورود گردشگر به یک منطقه موجب  اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری، ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان، توسعه منطقه، حجم بالای نقدینگی، شکوفایی اقتصادی، ایجاد مهاجرت معکوس، آبادانی و حتی توسعه کشاورزی می‌شود که با فراهم کردن زیرساخت‌های پذیرش مسافر و گردشگر می‌توان به این موارد رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی در ادامه با اشاره به اینکه این شهرستان پتانسیل‌های زیادی در زمینه جذب گردشگر و به تبع آن رسیدن به نتایج ذکر شده در پی رونق این مولفه دارد، تاکید کرد: دسترسی به ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی یکی از پتانسیل‌های بالقوه شهرستان بندرانزلی که هنوز از آن هیچ استفاده‌ای نبردیم.

گردشگری؛ حوزه‌ای پرسود برای اشتغال

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ورزش‌های آبی، راه‌اندازی و ارائه فرصت‌های مناسب برای بازی‌های ساحلی هم‌چنین احداث بوم‌گردی‌های دریایی از جمله مواردی است که هنوز اقدام چشم‌گیری برای راه‌اندازی آنها صورت نگرفته، افزود: سواحل را در اختیار گردشگری قرار نمی‌دهند تا بهره‌برداری مناسب صورت گیرد.

سفرهای دریایی؛ پتانسیلی که در بندرانزلی مغفول مانده

ساحلی با اشاره به اینکه به علت کمبود اسکله‌های گردشگری، سفرهای دریایی کوتاه مدت در شهرستان وجود ندارد، گفت: با راه‌اندازی سفرهای دریایی بین بندرانزلی تا منطقه آزاد یا شهرستان‌های مجاور و حتی استان‌های همجوار می‌توان در این حوزه ورود کرد که متاسفانه مغفول مانده است‌.

گردشگری؛ حوزه‌ای پرسود برای اشتغال

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی تصریح کرد: ایجاد بازارچه‌های ساحلی به ویژه در موج‌شکن که بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافرین این شهرستان قرار دارد بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و حتی شهرستان ورود سرمایه‌گذاران به این شهرستان است که متاسفانه وجود ندارد.

ساحلی تصریح کرد: البته برخی موارد در زیرساخت‌های شهری موجب آسیب دیدن حوزه گردشگری شده که از آن جمله قطعی‌های مکرر برق را می‌توان نام برد.

وی گفت: تبلیغات و بسترسازی، فرهنگ‌سازی، آموزش، تهیه اپلیکیشن‌های گردشگری که به دلیل نبود بودجه کافی به سرانجام نمی‌رسد و نیاز است تا دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری، فرمانداری و مسئولین شهری می‌توانند اقدامات بسیار موثری در این زمینه داشته باشند.

ساحلی در ادامه با اشاره به ارقام سامانه جامع نظارت آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری به رقم‌های جالب و قابل توجه و تاملی در شهرستان بندرانزلی اشاره کرد و افزود: از ۲۹ اسفند سال گذشته تا پایان شهریور ماه سال‌جاری تعداد اقامت‌کننده‌ها در اقامتگاه‌های رسمی شهرستان مجموعاً ۱۷۸ هزار و ۱۴۱ نفر بودند که این میزان در مدت مشابه و از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲؛ مجموعا ۱۴۵ هزار و ۵۳۷ نفر بود.

ساحلی گفت: این اقامت‌ها در هتل‌ها، مجتمع‌های گردشگری، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها، اقامت در طرح خانه مسافر، اقامت‌گاه‌های اضطراری هم‌چنین اسکان در اقامت‌های غیر رسمی بود.

گفتنی است شامگاه دیروز ویژه برنامه هفته گردشگری با حضور مدیران هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، رستوران‌ها و بوم‌گردی‌های استان گیلان در بندرانزلی برگزار شد و در این برنامه آموزشی که با محوریت دوره مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha