• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071109074
  • خبرنگار : 50558

وعده صادق۲؛ دومین پاسخ بزرگ ایران به عبور رژیم از خطوط قرمز 

وعده صادق۲؛ دومین پاسخ بزرگ ایران به عبور رژیم از خطوط قرمز 

ایسنا/خراسان رضوی شب گذشته (اول اکتبر) مراکز راهبردی در داخل سرزمین‌های اشغالی مورد هدف موشک‌های ایران قرار گرفت. بنا بر بیانیه‌های سپاه پاسداران انقلاب در پی انجام این عملیات که وعده صادق ۲  نام گرفته و رمز آن یا رسول الله(ص) بود، ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده‌اند. 

اکنون ایران برای دومین مرتبه به عنوان یک بازیگر دولتی وارد کارزار شده است و این بار به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشور، ترور شهید هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران که مهمان رسمی ما بود، مجروحیت سفیرمان در لبنان در اثر هدف‌ قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان با انفجار پیجرها، ترور دبیرکل حزب‌الله شهید سیدحسن نصرالله در لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت پاسخ داد.

البته پاسخ به رژیم ابدا به معنای آغاز جنگ از سوی ایران نیست و صرفا جنبه پیشگیری از آغاز جنگ یا همان بازدارندگی دارد. خویشتن‌داری ایران و مدت‌ها بی‌پاسخ گذاشتن جنایات رژیم نشان می‌دهد که ما هیچ وقت خواهان جنگ‌افروزی در منطقه نبوده‌ایم و نیستیم، اما حالا که سازمان ملل متحد در جلوگیری از جنایات هیتلر زمان، ناکام مانده یا به تعبیری عملکرد موثری از خود نشان نداده، پاسخ قاطع‌ توسط هر یک از کشورهای اسلامی و غیراسلامی که خواهان برقراری صلح در منطقه است، ضروری به نظر می‌رسید. 

کما اینکه بعد از انجام عملیات، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شرح پاسخ مشروع و قانونی کشورمان به جنایات رژیم صهیونیستی پرداخت و تاکید کرد که این اقدام در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و با رعایت کامل اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین‌المللی بوده است و تنها تأسیسات نظامی و امنیتی رژیم با حملات موشکی دفاعی مورد هدف قرار گرفته است. 

در عملیات وعده صادق ۱ که فروردین‌ماه امسال انجام شد، شهید امیرعبداللهیان اعلام کرد که پیش از آغاز عملیات با کشورهای متعدد تماس گرفته و بر پاسخ مشروع ایران و مورد هدف قرار گرفتن مراکز نظامی رژیم تاکید کرده است. در آن موقع زمان انجام عملیات مشخص و رژیم خود را برای دفاع آماده کرده بود، اما این دفعه پاسخ ایران ناگهانی بود و به نظر می‌رسد جنبه غافلگیرانه عملیات شب گذشته بیشتر از وعده صادق ۱ باشد. 

علیرضا مجیدی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پاسخ قاطع ایران به رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: کاملا مشخص است عملیات شب گذشته باید جدی‌تر از عملیات وعده صادق ۱ می‌بود. در مباحث بازدارندگی، پاسخ ضعیف از پاسخ ندادن هم بدتر است. وعده صادق ۱ به مدت ۴ ماه برای ما بازدارندگی خوبی ایجاد کرد. عملیات دیشب از وعده صادق ۱ گسترده‌تر بود و در صورت ادامه یافتن تجاوزات رژیم، لازم است در گام بعدی پاسخ شدیدتری بدهیم. ما هنوز ظرفیت بالاتری از سطح عملیات وعده صادق ۲ را داریم و می‌توانیم از هایپرسونیک‌ها استفاده کنیم. 

وی با اشاره به میزان بازدارندگی عملیات وعده صادق ۲، اضافه کرد: مطمئناً چنانچه رژیم صهیونیستی به ایران پاسخ متقابلی بدهد، این پاسخ از شدت عملیات شب گذشته کمتر خواهد بود. اگر وعده صادق ۱ را با وعده صادق ۲ مقایسه کنیم، با در نظر گرفتن اصابت موشک‌ها و تخریب‌های صورت‌گرفته متوجه می‌شویم شدت عملیات بسیار افزایش پیدا کرده و آخرین اقدامات رژیم قابل مقایسه با این سطح از عملیات نیست؛ خود این موضوع به مهار سطح تنش کمک می‌کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با ارزیابی کلی از عملیات‌های رژیم در لبنان، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی وارد خطوط قرمز گسترده‌تری شده، اگر در بیروت فقط ضاحیه را می‌زد الان حملاتش وسیع‌تر شده است. ضاحیه خارج از بیروت محسوب می‌شود و الان سایر محلات و شمال بیروت هم مورد هدف قرار گرفته است. در واقع اکنون یک فرصت بی‌نظیر برای رژیم فراهم شده تا تخریب زیرساخت‌ها را اعمال کند؛ فرصتی که شاید از سال ۲۰۰۶ به این سو برایش وجود نداشت. لذا با شدت حمله می‌کند. 

مجیدی با اشاره به شدت گرفتن حملات رژیم در لبنان، در خصوص برقراری آتش‌بس در جنگ لبنان یا احتمال کاسته شدن از شدت حملات در غزه، گفت: به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در کوتاه‌مدت قصد دارد شدت بیشتری تخریب داشته باشد تا درخواست آتش‌بس مطالبه طرف مقابل باشد و نه مطالبه سازمان ملل. تصور رژیم این است که بر خلاف غزه، در لبنان آمادگی برای جنگ بلندمدت وجود ندارد و تقاضاها برای آتش‌بس از داخل لبنان زیاد خواهد شد و به همین دلیل سعی دارد با هر حربه‌ای که می‌تواند، داخل لبنان فشار علیه حزب‌الله بالا برود و حزب‌الله از موضع خود مبنی بر اینکه آتش‌بس در  لبنان منوط به آتش‌بس در غزه است، عدول کند. 

وی با اشاره به تاثیر آغاز جنگ لبنان بر شرایط، جنگ غزه، بیان کرد: رژیم صهیونیستی توان جنگ در هر دو جبهه را دارد. در غزه فضای رسانه‌ای کمتر شده، وگرنه ارتکاب به جنایت بزرگ در غزه کار نیرو هوایی رژیم است و وضعیت غزه با گستردگی جنگ لبنان تغییری نخواهد کرد و کلا رژیم نیازی به تغییر برنامه‌هایش در غزه نمی‌بیند. از سوی دیگر یک فشار دوسویه بر حزب‌الله وجود دارد تا متقاضی آتش‌بس شود. اکنون علاوه بر کشورهای اسلامی، فرانسه خواهان آتش‌بس در غزه است و در خصوص لبنان کشورها بسیار جدی‌تر خواهند بود. به همین دلیل تا آن زمان فعلا در یک چشم‌انداز کوتاه‌مدت نمی‌توانیم از آتش‌بس در لبنان صحبت کنیم، اما مقاومت در برابر این جنایات باید تصمیم بزرگی می‌گرفت و پیش‌بینی می‌کردم که در این تصمیم بزرگ ایران هم دخیل باشد که همین اتفاق هم افتاد و وعده صادق ۲ به وقوع پیوست. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha