• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071108944
  • خبرنگار : 50184

رای جدید دیوان عدالت درباره بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه

رای جدید دیوان عدالت درباره بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه دیوان عدالت اداری با شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، رای جدیدی در خصوص پرونده تخریب بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه صادر کرد.

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: اوایل خرداد امسال مالک بنای بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه با در دست داشتن حکم  دیوان عدالت اداری و مجوز شهرداری، اقدام به تخریب این بنای تاریخی کرد. 

وی افزود: مالک بنای این بیمارستان سال گذشته توانسته بود، حکم دیوان عدالت اداری را برای ساخت و ساز در این بیمارستان بگیرد و براین اساس توانست این بنای تاریخی را تخریب کند. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: پس از این اقدام، اداره کل میراث فرهنگی استان شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرد که خوشبختانه در روزهای اخیر رای و حکم این دیوان در خصوص شکایت ما صادر شده است. 

وی افزود: طبق این حکم، دیوان عدالت اداری رای سابق خود در خصوص مجوز مالک بنا برای ساخت و ساز در آن را نقض و تاکید کرده که مالک بنا مکلف به بازسازی عین به عین بنای اولیه است. 

خانی لعل آبادی تاکید کرد: در صورتی که شهرداری بخواهد برای زمین این بنا پروانه ساخت صادر کند، باید مجوز آن برای ساخت عین بنای اولیه باشد. 

وی اشاره‌ای هم به قانون حمایت از بناهای تاریخی و قانون عین به عین سازی این بناها داشت و گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۹۱ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در صورت تخریب بناهای ساخته شده پیش از سال ۱۳۴۰ خورشیدی بازسازی عین به عین آن بنا الزامی است و در صورت تخریب این بناها شهرداری تنها مجاز به صدور پروانه ساخت وساز عین به عین بنای تخریب شده است.

بیمارستان وست مینستر(مریض‌خانه آمریکایی‌ها) که بعدها با نام بیمارستان مسیح و سپس مرادیان نامگذاری شد، در اواخر دوره قاجار و زمان عبدالحسین خان فرمانفرما توسط میسیونرهای آمریکایی در شهر کرمانشاه، در خیابان پهلوی سابق و سه راه شریعتی فعلی ساخته شد. 

این بیمارستان با حدود پنج هزار متر مربع مساحت، اولین بیمارستان غرب کشور و دومین بیمارستان تاریخی کشور پس از بیمارستان سینا تهران است و در زمان خود با توجه به تجهیزات پیشرفته و پزشکان حاذقی که داشت، از اعتبار بسیار بالایی برخودار بود و از شهرهای دور و نزدیک برای معالجه به این بیمارستان می‌آمدند. 

مرحوم دکتر مرادیان سالهای متمادی از آغاز دوره جوانی تا چندسال قبل از فوتش در این بیمارستان خدمت و بیماران را معالجه می‌کرد. او پس از خرید این بیمارستان نام آن را از بیمارستان مسیح به مرادیان تغییر داد. 

پلان بیمارستان مسیح از نوع برونگرا بوده و در آن زمان فضای وسیعی را در اطراف آن باغات و درختان تشکیل می داده که زیبایی این بنا را دوچندان کرده بود. این بیمارستان علاوه بر اینکه از نظر معماری دارای شاخص‌های بسیار مهمی است، بخش مهمی از تاریخ پزشکی و درمان غرب کشور را نیز در بر می‌گیرد و جزیی از خاطرات مردم این منطقه به شمار می‌رود. 

ثبت ملی بنای تاریخی بیمارستان مسیح در دهه ۸۰ به درخواست مالک بنا یعنی دکتر مرادیان صورت گرفت، اما کمی پیش از آن که این بنا در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد، دکتر مرادیان فوت می‌کند. پس از اینکه بنا به ثبت ملی رسید، دکتر آلفرد آواکیان داماد و وکیل ورثه مرحوم، عدم رضایت خود را در خصوص ثبت ملی این بیمارستان اعلام می‌کند و با پیگیری‌هایی که دارد، بیمارستان را سال ۱۳۹۰ از فهرست آثار ملی ایران خارج می‌کند. 

با پیگیری‌های مجدد میراث فرهنگی استان این بنا حدود چند سال پیش دوباره در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و هر چند که مالک بنا تلاش‌هایی برای خروج آن از ثبت ملی انجام داده، اما این بنا کماکان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

متاسفانه این بیمارستان خرداد امسال تخریب شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha