• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403071108929
  • منبع : سازمان ملی استاندارد ایران

با اجرای طرح پیمایشی

کیفیت ۸۰ قلم کالای اساسی سبد خانوار ایرانی سنجیده می‌شود

کیفیت ۸۰ قلم کالای اساسی سبد خانوار ایرانی سنجیده می‌شود

مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: برای سومین بار، طرح ملی سنجش نرخ کیفیت کالا با هدف بررسی سنجش سالیانۀ نرخ رشد کیفیت ۸۰ قلم کالای اساسی سبد خانوار در ۳۱ استان کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا،   محمدحسین طاهری در خصوص این طرح تشریح کرد: طرح ملی سنجش نرخ کیفیت کالا که از سوم مهر سال‌جاری توسط کارشناسان استاندارد در مراکز عرضه کالا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال اجرا است، در ۳۱ استان با ۲۲۶۶۵ پرسشنامه و در استان تهران با ۴۶۰۰ پرسشنامه برنامه‌ریزی شده است. این طرح در بستر سامانه‌ای هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) پیاده‌سازی می‌شود تا تجزیه و تحلیل، داده‌کاوی، تجسم داده‌ها، ابزارها و زیرساخت‌های داده و ترکیب به نحو مطلوبی به دست آید.

وی یادآور شد: براساس بند (۱۸) مادّۀ (۷) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد، این سازمان موظّف است نسبت به «اندازه‌گیری سالانۀ نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهره‌گیری از معیارها و شاخص‌های معتبر» اقدام و «گزارش نتایج حاصل از ارزیابی‌ها را به مراجع ذی‌ربط و جامعه» ارائه کند.

بنا بر اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، طاهری ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: وجود شاخص کیفیت در شاخص‌های کلان اقتصاد کشور برای برنامه‌ریزی و راهبردهای کلان کشور؛ خودآگاهی و ارتقای درک عمومی از کیفیت، ترغیب و استمرار بر تولید کالا و ارایه خدمات باکیفیت، کمک به تعیین سیاست‌های بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی در زمینه کیفیت و راهنمایی برای انتخاب کالا با شاخص‌های مدنظر مصرف‌کنندگان از دیگر اهداف طرح سنجش نرخ کیفیت کالا است.

یادآور می‌شود؛ در سال ۱۴۰۱، «طرح برآورد و سنجش نرخ کیفیت کالاها» به سنجش کیفیت ۴۰ قلم گروه کالای اساسی سبد خانوار و در سال ۱۴۰۲، به ۵۶ قلم کالا اختصاص داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha