• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403071108839
  • خبرنگار : 71664

شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به وبا در ۶ ماهه نخست سال

شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به وبا در ۶ ماهه نخست سال

وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به وبا در کشور طی شش ماه ابتدایی امسال خبر داد که ۹ نفر از مبتلایان به عنوان موارد وارده از سایر کشورها طبقه‌بندی شده‌اند و همچنین هیچ موردی از فوت گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ابتلای سال جاری تا پایان شهریور ماه، ۱۰ مورد مبتلا به وبا در ۵ استان کشور شناسایی شده‌اند و هیچ‌ مورد فوتی به دلیل ابتلا به بیماری وبا طی این مدت گزارش نشده‌ است. ۱۰ مورد شناسایی شده در فاصله زمانی ۲۵ مرداد تا ۷ شهریور ماه شناسایی شده‌اند.  

بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده، ۹۰ درصد موارد ابتلا که معادل ۹ نفر از مبتلایان است، به عنوان موارد وارده از سایر کشورها طبقه‌بندی شده‌اند و فقط یک مورد، انتقال محلی «ویبریوکلرا» صورت گرفته است. روش تشخیص در تمام مبتلایان با «کشت مدفوع» بوده و ایزوله شناسایی‌ شده در تمام بیماران با تشخیص قطعی وبا، ویبریوکلرا  O۱ سروتایپ اوگاوا بوده است. ۹ نفر از مبتلایان به بیماری وبا، ملیت ایرانی دارند و یک نفر ملیت افغانستانی دارد.  

موارد وارده وبا عبارت است از عفونت مشکوک یا قطعی وبا که در خارج از واحد مراقبت کسب شده باشد، و مستندات اپیدمیولوژیک به دست آمده از طریق بررسی مورد، یا مستندات میکروبیولوژیک، یا هردو، این موضوع را تایید کند.

موارد «وارده وبا» به ۲ نوع «موارد وارده از سایر کشورها» و «موارد وارد از داخل کشور»  تقسیم‌بندی می‌شود؛  موارد وارده از سایر کشورها، مواردی که عفونت در کشور دیگری کسب شده‌ است. همچنین موارد وارده از داخل کشور،  عفونت در یک واحد مراقبت دیگر ولی در داخل کشور کسب شده است.

مورد انتقال محلی وبا عبارت است از عفونت مشکوک یا قطعی وبا که در همان واحد مراقبتی که بیمار شناسایی شده، کسب شده باشد.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، وبا (Cholera) یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. این بیماری اساسا با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد. بیماری از سرایت پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می‌توانند با موفقیت درمان شوند، اما در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توام و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود.

همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد. بیماری هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی جوامع محسوب می‌شود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان بروز اسهال حاد آبکی و بیماری وبا طی سال های اخیر از روند افزایشی برخوردار بوده است. از تاریخ ۱ ژانویه تا ۲۸ جولای ۲۰۲۴، ۳۰۷هزار و ۴۳۳ مورد ابتلا به وبا و مرگ ۲هزار و ۳۲۶ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در ۲۶ کشور از ۵ منطقه سازمان بهداشت جهانی گزارش شده‌ که بیشترین موارد گزارش شده مربوط به منطقه مدیترانه شرقی بوده است.

بیماری وبا در کشور در گروه بیماری‌های مشمول گزارش تلفنی فوری قرار دارد، نظام مراقبت وبا، نظام مراقبت مبتنی بر مراکز ارائه خدمات سلامت "Health Facility-Based Surveillance" بوده و با هر دو روش سندرمیک و اتیولوژیک اجرا می‌شود.

اجزاء اصلی نظام مراقبت این بیماری شامل شناسایی دقیق و به هنگام بیماران با تابلو بالینی سندرم اسهال حاد آبکی، نمونه‌گیری از موارد مشکوک به وبا، انجام بررسی آزمایشگاهی به روش کشت جهت شناسایی موارد قطعی ابتلا و همچنین انجام تست‌های بررسی حساسیت ضد میکروبی در سویه‌های ویبریوکلرا در بیماران با تشخیص قطعی وبا، ارزیابی بیمار و ارزیابی محیط، انتشار اطلاعات به ذینفعان و شرکای برنامه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha