• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403071108716
  • خبرنگار : 30057

تضمین امنیت غذایی با هوش مصنوعی در سایه تغییر اقلیم/رشد ۴۰۰ درصدی تولیدات کشاورزی

تضمین امنیت غذایی با هوش مصنوعی در سایه تغییر اقلیم/رشد ۴۰۰ درصدی تولیدات کشاورزی

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است، گفت: تغییر اقلیم، الگوهای آب و هوایی و به دنبال آن الگوی تولید را در آینده تغییر خواهد داد و ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایدار را داشته باشیم، باید از فناوری‌های نوین بهره ببریم.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن مردی امروز در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی ضمن تسلیت شهادت مظلومانه سید شهیدان مقاومت شهید سید حسن نصرالله و سایر همرزمان ایشان به‌ویژه سردار سرافراز شهید نیلفروشان، گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از ۲۱ مؤسسه و پژوهشگاه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که با دارا بودن قریب به ۲۰۰۰ عضو هیات علمی و ۸۰۰۰ محقق و پشتیبان یکی از مهمترین سازمان‌های تحقیقاتی جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه قدمت برخی مؤسسات این پژوهشگاه به بیش از یک قرن می‌رسد، اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است که ۳۵۰ درصد این افزایش به واسطه زحمات بسیار زیاد همکاران ما در سازمان تات و کشاورزان و معاونت‌های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است که مهمترین دلیل آن رسوخ دانش و افزایش بهره‌وری بوده است.

مردی با اشاره به چالش‌های امروز ایران و جهان در بخش کشاورزی، اظهار کرد: تغییر اقلیم، الگوهای آب و هوایی و به دنبال آن الگوی تولید را در آینده تغییر خواهد داد و ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایدار را داشته باشیم، ضروری است که الگوهای تولید را با شرایط جدید تطبیق دهیم تا بتوانیم غذای کافی سالم قابل دسترس را برای کشور تامین کنیم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: آن چیزی که خیلی امروز نیازش احساس می‌شود، تحلیل و نظریه‌پردازی برای پدیده‌هایی است که در آینده اتفاق می‌افتد، برای انجام این کار ما نیازمند داده‌های دقیق و تحلیل دقیق داده‌ها و اطلاعات هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما با تحلیل گذشته می‌توانیم آینده را خلق کنیم، یادآور شد: ما مجبور هستیم به‌زودی کشاورزی دقیق را عملیاتی کنیم و ضروری است از فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی برای تهیه داده‌های دقیق با استفاده از ماهواره‌ها و حسگرها و همچنین استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل در همه مراحل از داشت، کاشت، برداشت و زنجیره تامین ارزش استفاده کنیم.

مردی اضافه کرد: ما در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سایر مؤسسات سازمان تات توجه ویژه به این موضوع داریم، به گونه‌ای که در حال تاسیس دو پژوهشکده هوش مصنوعی و کلان داده هستیم.

وی افزود: برای ایجاد این دو پژوهشکده رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کنیم و یک شعاری داریم و می‌گوییم به جای تمایل به گل زدن خیلی علاقه‌مندیم در شادی پس از گل شرکت‌های خصوصی مشارکت کنیم و بر این اساس در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت با پژوهشگاه همکاری می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از راه‌اندازی مرکز نوآوری در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در این مرکز ۴ شرکت مستقر می‌شوند و در این رویداد تلاش می‌کنیم با ۴۰ شرکتی که در زمینه هوش مصنوعی فعال هستند و دارای تولید و ایده هستند، آشنا شویم و از ظرفیت‌های آنها برای ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی استفاده کنیم و اگر لازم است در کشور در بخش‌های سیاستگذاری و یا اجرا تغییرات انجام شود، آنها را پیگیری کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha