• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071108624
  • خبرنگار : 50180

واکسیناسیون رایگان تمام دام‌های سنگین کرمانشاه علیه تب مالت

واکسیناسیون رایگان تمام دام‌های سنگین کرمانشاه علیه تب مالت

ایسنا/کرمانشاه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون رایگان تمام دام‌های سنگین استان علیه بیماری تب مالت خبر داد.

 شاهرخ یارویسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌های سنگین استان علیه بیماری تب مالت از اول مهر ماه شروع شده و به مدت دو ماه و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به رایگان بودن این واکسیناسیون، افزود: در این فاز از واکسیناسیون ۱۰۰ هزار راس دام سنگین استان با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی علیه بیماری تب مالت که یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، واکسینه می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین استان علیه بیماری تب مالت حدود ۴۰ تیم بخش خصوصی در کنار نیروهای بخش دولتی مشارکت دارند، گفت: از دامداران انتظار داریم با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری داشته باشند تا این فاز از واکسیناسیون به خوبی در استان اجرا شود.

یارویسی در ادامه با بیان اینکه ایمن سازی جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری تب مالت از دو منظر بهداشتی و اقتصادی مهم است، تصریح کرد: بیماری تب مالت جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که ابتلای انسانی به آن به صرف هزینه‌های زیاد درمانی نیاز دارد، ضمن اینکه با توجه به گسترگی علائم بیماری در انسان احتمال بروز از کارافتادگی در افراد مبتلا دور از انتظار نیست.

 وی تاکید کرد: تب مالت در انسان با علائمی مثل تب و لرز، درد استخوان، لاغری و بی‌اشتهایی همراه شده و احتمال درگیر شدن بخش‌هایی از بدن مثل سیستم قلب و عروق، کلیه و کبد، دستگاه گوارش و... وجود دارد.

 وی در ادامه از خانواده‌ها خواست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت که یک بیماری صعب العلاج در انسان است، مصرف لبنیات پاستوریزه را در سبد غذایی خود قرار داده و به هیچ عنوان مواد لبنی غیرپاستوریزه مصرف نکنند.

یارویسی گفت: همچنین با توجه به اینکه احتمال انتقال بیماری از طریق مصرف گوشت دام آلوده وجود دارد، لذا مصرف گوشت دام خارج از شبکه کشتارگاهی نیز برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین علامت بیماری تب مالت در دام سقط جنین است، عنوان کرد: یکی از مهمترین نشانه‌های ابتلا به تب مالت در دام های سنگین بروز سقط جنین در دام‌ها است، لذا دامداران اگر مواردی از سقط جنین را در دام‌های خود مشاهده کردند، باید حتما به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha