• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403071108592
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/

بازگشت رنگ و لعاب ارغوانی ‌به مزارع طلای سرخ خراسان شمالی

بازگشت رنگ و لعاب ارغوانی ‌به مزارع طلای سرخ خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی گل‌های بنفش و ارغوانی زعفران، تمام شب روییده اند و فقط منتظر طلوع فرح انگیز خورشیدِ تابان هستند که چهره بگشایند و در سرتاسر زمین گُل بیندازند.

کشاورزان هنوز آفتاب نزده، راهی زمین‌های کشاورزی می‌شوند. بعد از طلوع، وقت برداشت است؛ وقت شال و کلاه کردن برای رفتن سر زمین و چیدن گل‌های بنفشی که پرهای طلایی اش، هوای پاییز خراسان شمالی را به بهاری بی مثال مبدل کرده است.

می‌گویند زعفران، بومی ایران است و کشتش فقط در خراسان و عرض‌های جغرافیایی خاصی توجیه اقتصادی دارد. به همین سبب است که خراسان شمالی،  جنوبی و رضوی میزبان بیش از ۹۰ درصد مجموع زعفران دنیاست.

چند سالی بود هر کجا که قدم می‌گذاشتیم رد پایی از خشکسالی را می‌دیدیم و این حادثه طبیعی اثر خود را بر روی مزارع زعفران خراسان شمالی گذاشته اما بارندگی خوب امسال اثر خود را گذاشته و به نظر می رسد مزارع طلای سرخ، رنگ و لعاب ارغوانی و سرخ رنگ داشته باشد.

خاموشی چاه های کشاورزی دغدغه زعفران کاران

بازگشت رنگ و لعاب ارغوانی ‌به مزارع طلای سرخ خراسان شمالی

بابک یساولیان یکی از تولیدکننده های زعفران در شهرستان فاروج در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فصل برداشت زعفران از مزارع این شهرستان از ۱۰ روز دیگر آغاز می‌شود، اظهار کرد: میزان گل دهی زعفران و تولید این محصول نسبت به سال گذشته بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان گلدهی زعفران در سال گذشته به علت وجود بارندگی های نامناسب در فصل برداشت و از سوی دیگر کم آبی، کم بود، گفت: اما امسال بارندگی های خوبی در اسفندماه سال گذشته و بهار امسال وجود داشت که به وضعیت مزارع کمک کرد.

یساولیان افزود: اما اصل آبدهی مزارع برای به گل نشستن در اواخر فصل تابستان است و کمبود منابع آبی و خاموشی چاه های کشاورزی برای زعفران کاران فاروجی تبدیل به یک دغدغه شده است، چراکه هر چقدر مزارع دیرتر آبیاری شوند، دیرتر به گل نمی نشینند.

وی ادامه داد: بسیاری از مزارع زعفران در این شهرستان خرده مالکی هستند و آبیاری آن ها با این وضعیت چاه ها سخت تر شده است.

مسئولان در فصل برداشت گل زعفران در بازار نظارت داشته باشند

بازگشت رنگ و لعاب ارغوانی ‌به مزارع طلای سرخ خراسان شمالی

این زعفران کار فاروجی به قیمت زعفران نیز اشاره و بیان کرد: در دو سال گذشته قیمت زعفران در بازار تغییر چندانی نکرده بود اما در اواخر اسفند سال گذشته قیمت این محصول رشد خوبی پیدا کرد، بنابراین به نظر می رسد قیمت ها امسال مناسب تر و بهتر باشد.

وی تاکید کرد: اما مسئولان باید نظارت های کافی را در فصل برداشت گل زعفران در بازار داشته باشند تا قیمت ها کاهش پیدا نکند و اگر کاهش پیدا کرد خرید تضمینی را به منظور جلوگیری از کاهش قیمت ها انجام دهند که کشاورز متضرر نشود.

یساولیان ادامه داد: کمبود نیرو یکی از مهمترین مشکلات زعفران کاران فاروجی هنگام برداشت محصول است چراکه در این فصل برداشت محصولات کشاورزی همچون سیب‌زمینی، چغندرقند، گوجه فرنگی و ... نیز انجام می شود و این امر علاوه بر اینکه سبب می شود تا کارگر به سختی پیدا شود، قیمت مزد کارگری نیز افزایش زیادی پیدا می کند.

کودهای مزارع گندم و جو که از مزارع زعفران سر در می آورند

بازگشت رنگ و لعاب ارغوانی ‌به مزارع طلای سرخ خراسان شمالی

حمیدرضا برزگر یکی دیگر از زعفران کاران شهرستان فاروج در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر می رسد امسال کشاورزان استان از برداشت و تولید زعفران راضی باشند، چراکه پیازهای زعفران امسال درشت است.

وی توضیح داد: زمانی‌که وزن پیاز کمتر از هشت گرم باشد مقدار گل دهی آن‌ها در ساقه کمتر می شود، اما اگر بالاتر از هشت گرم باشد تعداد گل‌های روییده شده بر روی ساقه نیز بیشتر خواهد شد.

برزگر به عیار زعفران های تولیدی طی امسال نیز اشاره کرد و افزود: افزایش عیار زعفران‌ها به رسیدگی کشاورز بستگی دارد و هر چقدر میزان محلول پاشی(تغذیه گل زعفران) در بهمن و اسفند ماه و همچنین مهرماه بیشتر باشد، عیار این گل افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلی که امسال برای زعفران کاران ایجاد شده است این بوده که کود یارانه به زعفران کاران اختصاص نمی یابد، بطوری‌که کودهای فسفاته و پتاسه به تولید کنندگان زعفران اختصاص نیافته و در بازار نیز موجود نیست و کود اوره نیز به مقدار خیلی کمی اختصاص یافته که کفاف نیاز را نمی دهد.

این زعفران کار تصریح کرد: این امر سبب شده تا کشاورز کودی که برای کشت گندم و جو تحویل گرفته برای مزارع زعفران خود استفاده کند و این امر سبب می شود تا در ماه های آتی برای کودهای محصول گندم و جو که محصلات استرتژیک محسوب می شوند، با مشکل مواجه شویم.

پیش بینی تولید ۲۹ تن گل زعفران در خراسان شمالی

صفدر صفدری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، از پیش بینی تولید ۲۹ تن گل زعفران در این استان خبر داد.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول در این استان ۱۴ هزار و ۹۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مساحت مزارع زعفران خراسان شمالی در شهرستان فاروج است، گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولید این محصول طی امسال افزایش یابد.

صفدری افزود: برداشت دستی یکی از مشکلات اساسی تولید این محصول است چراکه سبب شده تا برداشت آن به کندی صورت گیرد و از سوی دیگر تعداد زیادی کارگر برای جمع آوری گل زعفران به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: راه اندازی بازارچه خرید گل زعفران اقدامی است که امسال در فاروج انجام می‌شود تا زعفران کاران گل‌های تولیدی خود را در این بازارچه به قیمت روز به فروش برسانند.

این مقام مسئول تاکید کرد: خراسان شمالی سومین استان تولید کننده زعفران در ایران است.

وی افزود: طی سال گذشته ۴۲حدود کیلوگرم به کشورهای خارجی صادر شده است.

بازارچه گل زعفران در فاروج راه‌اندازی می‌شود

بازگشت رنگ و لعاب ارغوانی ‌به مزارع طلای سرخ خراسان شمالی

مهدی یزدانی معاون بازرگانی تعاون روستایی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، از راه‌اندازی بازارچه گل زعفران در شهرستان فاروج خبر داد.

وی اظهار کرد: این بازارچه از ۲۰ مهر ماه فعالیت خود را آغاز می‌کند و کشاورزان می‌توانند در این بازارچه گل‌های خود را خرید و فروش کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد غرفه‌های این بازارچه ۳۷ باب خواهد بود، گفت: این غرفه‌ها به خریداران گل زعفران از کشاورزان تحویل داده می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه حدود سه سال است که این بازارچه در این شهر برپا می‌شود، ادامه داد: در گذشته، گل‌های زعفران در کوچه، خیابان، روی زمین از سوی کشاورزان به خریداران عمده گل زعفران فروخته می‌شد که در کاهش قیمت و متضرر شدن کشاورز تاثیرگذار بود؛ اما دو - سه سال است که این بازارچه برپا می‌شود و باید خرید و فروش گل به‌صورت عمده در این مکان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: راه‌اندازی این بازارچه تاثیر زیادی بر جلوگیری از کاهش قیمت محصول خواهد داشت. هر روز، قیمت در این بازارچه هماهنگ با قیمت‌های استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی اعلام می‌شود.

وی افزود: هر سال این بازارچه با استقبال خوب خریداران گل زعفران مواجه می‌شود و امسال نیز استقبال برای حضور در این بازارچه وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha