• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403071008315
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز جهانی سالمند:

تکریم سالمندان، تکریم ارزش‌ها و اندیشه‌هاست

تکریم سالمندان، تکریم ارزش‌ها و اندیشه‌هاست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمند با شعار «سالمندی فعال؛ فردایی برای همه»، بر لزوم حمایت و تکریم سالمندان، تاکید و سیاست ‌های کلی وزارت بهداشت برای مواجهه موفق با موضوع سالمندی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وزارت بهداشت، در پیام دکتر ظفرقندی آمده است:« پیامبر صلی الله علیه و اله می ‌فرمایند: وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت‌های الهی بر شماست. (نهج الفصاحه، ص ۲۲۲ )

پیشکسوتان دانا سرمایه‌ های فرهنگی و اجتماعی تمدن ایران اسلامی ما هستند و تمدن شکل نمی ‌گیرد مگر به تدبیر سنجیده پیران و جوانان کارآزموده همراه آنان.

گذر زمان، تجربه‌ های گرانقدر و پرارزش را نزد آنان به ودیعه می ‌گذارد تا برسد به دست جوانان نسل‌های بعدی و تکریم سالمندان، تکریم ارزش‌ها و اندیشه‌ هاست. دهم مهرماه، روز جهانی سالمند، به‌ عنوان سرمایه‌ های اجتماعی جوامع نام یافته است.

اهمیت این روز در تاکید بر لزوم حمایت و تکریم سالمندان است که سهم بسزایی در ساختار اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند. بدون شک، داشته‌ ها، دستاوردها و توفیقات حال حاضر کشور، وامدار و حاصل دسترنج و تلاش همه‌جانبه سالمندان در دهه‌های پیشین است.

این عزیزان گنجینه‌ای از تجارب گرانبهایی هستند که با ممارست و گذر زمان به دست آمده و می‌ تواند چراغ راه آیندگان باشند. در روزگار ما، در سایه رشد شاخص امید به زندگی، جوامع با پدیده عدم ‌توازن در هرم سنی مواجهند که می‌تواند بر تمامی مناسبات اجتماعی و اقتصادی، از جمله کاستی در تأمین خدمات به این عزیزان مؤثر باشد. برای اصلاح این مشکل و نیل به اهداف پیش‌گفت، هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی تأثیرگذار، مدیران، سیاستگذاران، متخصصان و کارشناسان بخش‌های مختلف تحت نظارت شورای ملی سالمندان ضروری به نظر می ‌رسد.

لازم است جهت‌گیری، تمهیدات، برنامه ‌ها و منابع به‌ گونه‌ای باشد تا ضمن ارتقای سلامت جسمانی، معنوی و عاطفی، همه بتوانند در دوران سالمندی زندگی فارغ از درد و رنج و توأم با آسایش و شادکامی را تجربه کنند.

به‌ منظور تحقق این خواسته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جایگاه مسئول اصلی سلامت، اهداف شش‌ گانه‌ای، شامل: ارتقای سطح دانش فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای ابعاد مختلف سلامت سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های ارائه خدمت، پیش ‌بینی و تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان را دنبال می‌کند.

برای مواجهه موفق با موضوع سالمندان، سیاست ‌های کلی وزارت بهداشت بر چند اصل استوار است که از جمله آن می‌توان به دسترسی به سالمندی فعال و پویا، تکریم سالمندان و توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ های مراقبت سالمندی اشاره کرد؛ اما هم ‌جهت با تمام این مسائل، آنچه مهم است، تأکید ویژه بر حفظ و ارتقای جوانی جمعیت است؛ چراکه حفظ و ارتقای کرامت سالمندی در گروی تربیت و تأمین نیروی کارآمد ماهر جوان، ویژه خدمت‌ رسانی به گروه سنی سالمندان خواهد بود.

امید است با تلاش و هم‌ افزایی بیش از پیش تمامی نهادها و سازمان‌های عضو شورای ملی سالمندان، شاهد نقش‌آفرینی صحیح و مسئولیت ‌پذیری در مسیر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان عزیز کشورمان باشیم.

در خاتمه، ضمن گرامیداشت دهم مهرماه به‌ عنوان روز جهانی سالمند و عرض تبریک به سالمندان عزیز کشورمان، دولت وفاق، در تدبیر زندگی سالمندان تلاشی بیش از پیش خواهد کرد؛ چراکه ارتقای زندگی این باغبانان پربرکت، که سرمایه‌ های اجتماعی این سرزمین ‌اند، حافظ کرامت و سلامتی و شادکامی آنان خواهد بود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha