• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403071008252
  • خبرنگار : 50046

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

پیش‌بینی تولید ۲۹ تن گل زعفران در خراسان شمالی

پیش‌بینی تولید ۲۹ تن گل زعفران در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از پیش بینی تولید ۲۹ تن گل زعفران در این استان خبر داد.

صفدر صفدری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول در این استان ۱۴ هزار و ۹۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مساحت مزارع زعفران خراسان شمالی در شهرستان فاروج است، گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول طی امسال افزایش یابد.

صفدری افزود: برداشت دستی یکی از مشکلات اساسی تولید این محصول است چراکه سبب شده تا برداشت آن به کندی صورت گیرد و از سوی دیگر تعداد زیادی کارگر برای جمع آوری گل زعفران به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: راه اندازی بازارچه خرید گل زعفران اقدامی است که امسال در فاروج انجام می‌شود تا زعفران کاران گل‌های تولیدی خود را در این بازارچه به قیمت روز به فروش برسانند.

این مقام مسئول تاکید کرد: خراسان شمالی سومین استان تولید کننده زعفران در ایران است.

وی افزود: طی سال گذشته ۴۲حدود کیلوگرم به کشورهای خارجی صادر شده است.

دکتر اصغرزاده عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شیروان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با علل کاهش تولید زعفران در استان گفت: یکی از مهمترین علل کاهش تولید زعفران در این استان عدم انتخاب درست پیاز زعفران است. متاسفانه کشاورزان در انتخاب پیاز مرغوب دقت لازم را ندارند و این امر تاثیر زیادی در کاهش عملکرد تولید محصول خواهد داشت و در واقع باید وزن هر پیاز به هشت گرم برسد.

وی سلامت پیاز نیز اشاره و اظهار کرد: پیاز زعفران قبل از کاشت باید ضدعفونی و عاری از هرگونه بیماری و کنه شود. رعایت نکردن زمان کشت یکی دیگر از عوامل کاهش تولید زعفران است، کاشت دیرتر از موعد سبب می شود تا به جوانه‌ها آسیب وارد شود.

این استاد دانشگاه به موضوع آبیاری نیز اشاره کرد و ادامه داد: آبیاری کشت زارهای زعفران باید در موعد مقرر انجام شود و نباید در فصل تابستان آبیاری صورت گیرد که در صورت انجام این کار پیازها به کنه و بیماری‌ها مبتلا خواهند شد.

وی تصریح کرد: کشاورزان باید تراکم کشت را در مزارع خود رعایت کنند، در برخی از مزارع تراکم کشت به ۲۵ کیلوگرم می رسد اما در این استان ۵ تا ۶ کیلوگرم است.

وی تاکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد از عملکرد زعفران به تغذیه بستگی دارد؛ اگر تغذیه مناسب از قبیل کوددهی صورت گیرد می توان به عملکرد مناسبی رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha