• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071007930
  • خبرنگار : 50225

/روز جهانی سالمندان/

دسترسی عادلانه به خدمات سالمندی چگونه محقق می‌شود؟

دسترسی عادلانه به خدمات سالمندی چگونه محقق می‌شود؟

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ورود به چرخه سالمندی می‌تواند برای بسیاری از سالمندان نیازهای جدیدی را ایجاد کند، گفت: دسترسی غیرعادلانه به خدمات سالمندی می‌تواند نسبت به افراد مستحق تبعیض ایجاد کند و موجب نابرابری اجتماعی شود.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اول اکتبر روز جهانی سالمندان، با تاکید بر لزوم دسترسی عادلانه سالمندان به محیط‌های مناسب‌سازی شده اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمند در کشور، ایجاد و توسعه محیط‌های مناسب‌سازی شده برای آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در دسترسی عادلانه و توانمندسازی سالمندان داشته باشد.

وی افزود: محیط دوستدار سالمند شامل بسترهای مختلف است؛ از جمله بستر محیطی مانند ساختمان‌ها و فضاهای عمومی و حمل و نقل، بستر اجتماعی مشارکت اجتماعی، احترام و پذیرش در جامعه، مشارکت مدنی و اشتغال و بستر خدماتی از جمله حمایت‌های اجتماعی و خدمات سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات. این بسترها به شکل مطلوبی همه جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی سالمندان را پوشش می‌دهند.

نیازهای جدید با ورود به چرخه سالمندی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ورود به چرخه سالمندی می‌تواند برای بسیاری از سالمندان نیازهای جدیدی را ایجاد کند. دسترسی عادلانه به خدمات در دوران سالمندی به عنوان یک مساله اجتماعی، قابل توجه است؛ این مفهوم به معنای ایجاد شرایط اجتماعی و نظام‌هایی است که تمام افراد سالمند بدون تبعیض بتوانند به خدمات و مزایای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

بختیاری‌نیا با بیان اینکه دسترسی عادلانه به خدمات سالمندی در تحقق برخی اهداف موثر است، گفت: دسترسی غیرعادلانه به خدمات سالمندی می‌تواند نسبت به افراد مستحق تبعیض ایجاد کند و موجب نابرابری اجتماعی شود. اصل عدالت اجتماعی و تضمین حقوق تمامی افراد برابر دریافت خدمات سالمندی، موجب کاهش تنش‌های اجتماعی و افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود.

دسترسی عادلانه به خدمات

وی افزود: دسترسی عادلانه به خدمات، یکی از حقوق سالمندان است. همه انسان‌ها، بدون تبعیض سنی، جنسیت، نژاد و مانند آن، حق بهره‌مندی از خدمات سالمندی باکیفیت و مناسب را دارند. احترام به حقوق سالمندان این فرصت را فراهم می‌آورد تا افراد در دوران سالمندی به طرز عادلانه‌ای از خدمات لازم برخوردار شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین دسترسی عادلانه به خدمات سالمندی، مهمترین عنصر برای تحقق توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار است. سرمایه‌گذاری در خدمات سالمندی، بهبود شرایط زندگی سالمندان را پدید می‌آورد.

وی بیان کرد: ایجاد فرصت‌های اشتغال و تامین درآمد مناسب برای سالمندان نیز جزو اهداف دسترسی عادلانه به خدمات در این دوران محسوب می‌شود. با توجه به تجربه، مهارت‌ها و استعدادهای سالمندان، ایجاد فرصت‌های شغلی و کسب و کارهای کوچک می‌تواند به افزایش رفاه و  عدالت اقتصادی برای این گروه سنی کمک کند.

بختیاری‌نیا با تاکید بر لزوم تامین سلامت سالمندان گفت: با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای سلامتی این گروه سنی، ارائه خدماتی مانند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها و مراقبت‌های تسکینی، نگهداری در منزل و ایجاد محیط‌های دوستدار سالمند در مراکز بهداشتی و درمانی و همه مراکز و سازمان‌هایی که ارائه خدمات به سالمندان را بر عهده دارند بسیار حیاتی است. همچنین، ارائه خدمات پشتیبانی در زمینه روانشناختی و اجتماعی به تسهیل دسترسی عادلانه به خدمات در دوران سالمندی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: علاوه بر این، حمایت اجتماعی و برخورداری از امکانات عمومی نیز از ضرورت‌های دسترسی عادلانه به خدمات در دوران سالمندی است. مسائلی مانند ساخت و تعمیر مسکن، حمل و نقل عمومی، مناسب سازی مبلمان شهری و فرصت‌های تفریح و فعالیت فیزیکی برای سالمندان اهمیت بسیاری دارند و در ایجاد یک زندگی باکیفیت و عادلانه برای آن‌ها اثرگذارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به طور کلی، عدالت در دسترسی و مناسب‌سازی بسترهای محیطی، اجتماعی و خدماتی برای سالمندان، نشان دهنده تعهد جامعه به سالمندان و ارزش‌های انسانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha