• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403071007760
  • خبرنگار : 71553

توسعه دریامحور مشروط به تکمیل زیرساخت‌ها و حضور خارجی‌ها

توسعه دریامحور مشروط به تکمیل زیرساخت‌ها و حضور خارجی‌ها

یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای توسعه دریا محور باید زیرساخت‌های شهرهای بندری تکمیل و از طرف دیگر شرایط برای حضور شرکت‌های خارجی نیز فراهم شود.

به گزارش ایسنا، دسترسی کشور ایران از دو طرف شمال و جنوب به آب های آزاد ظرفیت بالقوه ای است که می توان به واسطه آنها به توسعه پایدار از طریق دریا دست پیدا کرد. همچنین توسعه دریا محور سال هاست که مورد توجه مقام معظم رهبری و مسئولان دولت قرار گرفته و همواره بر اهمیت آن تاکیدات بسیاری شده است.

از طرفی کارشناسان مختلف نیز اظهار نظرهای بسیاری در این خصوص کرده اند و معتقدند توسعه یک کشور بدون در نظر داشتن اقتصاد دریا محور امکانپذیر نیست و رسیدن به توسعه اقتصادی همراه با دریاها سریع تر رخ خواهد داد.

بنابر گفته آنها، دستیابی به ظرفیت هایی که در دریا مغفول مانده و باید از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم در حقیقت تسهیلات بزرگی است که می تواند ما را به توسعه اقتصادی برساند.

زیرساخت‌ها در شهرهای بندری فراهم شود

هادی حق شناس - کارشناس اقتصادی - در پاسخ به این سوال که چه الزاماتی نیاز است تا به توسعه دریامحور دست یابیم به ایسنا گفت: یکی از مهمترین الزامات اقتصاد دریامحور این است که نگاه دستگاه اجرایی و دولت باید برای تکمیل زیرساخت ها در شهرهای بندری باشد. زیرا امروزه ضعیف ترین توسعه یافتگی را شهرهای بندری در جنوب کشور دارند.

وی افزود: در نتیجه وقتی امکان زندگی کردن برای فعالان اقتصادی و کارکنان بخش دریایی در مناطق جنوب فراهم نباشد و به تبع آن وقتی مهاجرت از جنوب به مرکز کشور باشد طبیعی است که مهمترین ضرورت اقتصاد دریا پایه تحقق پیدا نمی کند.

این کارشناس اقتصای تصریح کرد:اگر قرار است دریا منشا توسعه باشد شرط اساسی این است که اول بستر زندگی در آنجا فراهم شود. این بستر زندگی فقط ساخت مسکن نیست بلکه باید از لحاظ آموزش، بهداشت و درمان، حمل ونقل جاده ای، فرودگاهی، ریلی و... امکانات مناسب برای فعالان بخش دریایی فراهم شود.

حق شناس در ادامه گفت:موضوع دیگر این است که زیرساخت های صنعت دریایی فراهم شود. در حقیقت باید در بخش های کشتی سازی، بنادر،تعمیرات کشتی، خدمات فرودگاهی و تسهیل ورود کارکنان کشتی شرایطی مناسبی فراهم شود. در غیر این صورت توسعه دریامحور رخ نمی دهد.

شرایط حضور شرکت های خارجی و فورواردرها ایجاد شود

وی اضافه کرد:موضوع سوم امکان حضور شرکت های خارجی است. ما قرار نیست خودمان با خودمان تجارت کنیم و داخل بنادر خودمان کالا جابه جا کنیم. می خواهیم کالای کشورهای خارجی را به بنادر ایران بیاوریم و از بنادر ایران به سایر کشورها ترانزیت شود.بنابراین باید شرایط حضور و استقرار شرکت های خارجی فراهم شود و تسهیلاتی نیز برای آنها در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه موضوع حائز اهمیت دیگر در این بخش حضور فورواردرها در کشور است، افزود: فورواردها شرکت هایی هستند که کالا را از کشور اولیه تحویل می گیرند با عبور از کشور دیگر به کشور ثالث تحویل می دهند. باید این شرکت ها حضور داشته باشند و شرایط حضور آنها را در بنادر و دریاها فراهم کنیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: تحریم از دیگر چالش های این بخش است که شرکت های خارجی را در موضوعاتی از جمله حواله کردن پول هایشان دچار چالش می کند.

وی در پایان با بیان اینکه اقتصاد دریامحور مزیت ایران بوده اما از آن تا به حال به درستی استفاده نکرده ایم و این اقتصاد با چالش هایی از جمله زیرساخت و روابط خارجی مواجه است، گفت: زیرساخت ها را باید دولت و دستگاه های اجرایی پیگیری کنند و روابط خارجی نیز باید توسط وزارت امور خارجه پیگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha