• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403071007718
  • خبرنگار : 71664

معاون سابق وزارت بهداشت بهداشت مطرح کرد

نظام مراقبت‌های اولیه از افتخارات شبکه بهداشت کشور/نقش وزارت بهداشت در جوانی جمعیت

نظام مراقبت‌های اولیه از افتخارات شبکه بهداشت کشور/نقش وزارت بهداشت در جوانی جمعیت

معاون بهداشت سابق وزارت بهداشت نظام مراقبت‌های اولیه را جزو افتخارات شبکه بهداشت کشور خواند و بر لزوم توجه به پرداختی‌های فعالان حوزه بهداشت تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در آیین معارفه معاون بهداشت وزارت بهداشت که امروز، سه‌شنبه، ۱۰ مهر ماه برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۳۷ سال از زمان ایجاد شبکه بهداشتی می‌گذرد و حوزه سلامت جزو موارد موفق جمهوری اسلامی ایران است. برخی منتقدان نسبت به اقدامات انجام‌شده انتقاداتی وارد می‌کنند و انتقادهای وارده قابل‌احترام است، اما باید گفت که بخش بهداشت حوزه سلامت به اقدامات فراوانی دست‌ زده است‌.

وی با بیان اینکه «سلامت» همواره در زندگی انسان‌ها نقش‌ دارد، گفت: به منظور بررسی وضعیت «تب دنگی» به منطقه «پیرکوه» سفر کردیم و به بررسی وضعیت مالاریا نیز پرداختیم و در آن منطقه با یک بیمار مبتلا به مالاریا نیز مواجه شدیم.

معاون سابق وزارت بهداشت بهداشت با بیان اینکه خانه‌های بهداشت و تیم‌های سیار بهداشتی باید در تمام مناطق کشور مستقر باشند، گفت: نظام مراقبت‌های اولیه جزو افتخارات شبکه بهداشتی کشور است. بدون شبکه بهداشتی نمی‌توانستیم به دستاوردهای کنونی دست‌ یافت.

فرشیدی با بیان اینکه نیروی‌انسانی در حوزه بهداشت بسیار حائز اهمیت است، گفت: نیروی انسانی که این روزها در شبکه بهداشتی کشور به ارائه خدمت‌ می‌پردازند و نقش مهمی در حوزه سلامت ایفا می‌کنند. به طور قطع، نیروی انسانی این روزهای حوزه سلامت در گذشته تغییر کرده، به نحوی که بهورزانی با مدرک کارشناسی‌ارشد در شبکه بهداشتی کشور حضور دارند. این در حالی است که برخی بهورزان در گذشته از سواد آکادمیک برخوردار نبودند.

وی با بیان اینکه ایجاد پزشکی خانواده جزو برنامه‌های موفق وزارت بهداشت است، گفت: براساس توافق با سازمان برنامه و بودجه، برای هر ۲۵۰۰ نفر جمعیت، یک مراقب سلامت در نظر گرفتیم؛ در حالی که بر این باور بودیم که برای هر ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر باید یک مراقبت بهداشت وجود داشته‌ باشد.

فرشیدی با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت گفت: توجه به مسائلی مانند دیابت و پرفشاری خون بسیار اهمیت دارد و با اجرای پویش ملی سلامت به این نتیجه رسیدیم که حدود ۸۰۰ هزار نفر به پرفشاری خون و حدود ۳۰۰هزار نفر به دیابت مبتلا هستند. خدمات حوزه بهداشت باید به نحوی باشد که به صورت مناسب و با حداقل پرداخت از جیب مردم ارائه‌ شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت به خوبی عمل کرده است، اظهار کرد: اگرچه وزارت بهداشت در حوزه جواتی جمعیت نقش‌آفرینی کرده اما نقش معاونت بهداشتی نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر است. به طور قطع، فعالیت‌ها و موفقیت‌های وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت ادامه‌ دارد.

فرشیدی با اشاره به اجرای واکسیناسیون «پنوموکوک» و «روتاویروس» نیز توضیح‌ داد: واکسیناسیون «پنوموکوک» و «روتاویروس» را آغاز کرده‌ایم؛ این در حالی است که واکسیناسیون این واکسن‌ها به دلیل مسائل مالی اجرا نمی‌شد. برنامه تزریق واکسن پنوموکوک به صورت کشوری اجرا می‌شود و واکسن روتاویروس را نیز وارد برنامه واکسیناسیون ملی می‌کنیم.

معاون سابق وزارت بهداشت بهداشت در پایان گفت: دریافتی افرادی که در حوزه بهداشت فعالیت می‌کنند، نسبت به سایر گروه‌های دیگر که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، کمتر است. اگرچه دریافتی فعالان حوزه بهداشت کم است اما فقط مسائل مربوط به پرستاران مطرح‌ می‌شود. من از وزیر بهداشت می‌خواهم به دریافتی خدمتگزاران حوزه بهداشت هم توجه‌ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha