• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403071007587
  • خبرنگار : 50672

گزارش ایسنا از قطب ورزشی استان گلستان:

از فقدان خوابگاه ورزشی تا نبود اسپانسر مالی/ «گنبدکاووس» می‌تواند بر بام ورزش ایران بایستد

از فقدان خوابگاه ورزشی تا نبود اسپانسر مالی/ «گنبدکاووس» می‌تواند بر بام ورزش ایران بایستد

ایسنا/گلستان شهرستان گنبدکاووس از دیرباز قطب فعالیت های ورزشی استان گلستان و حتی بعضا شمال کشور بوده و فروغ و درخشش بازیکنان رشته های مختلف ورزشی در این شهرستان همواره نام نیکی از این شهرستان در سپهر ورزش کشور نمایان کرده است، اما این روزها ورزشکاران و متولیان ورزش در این شهر با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که مهمترین آن فقدان خوابگاه ورزشی در این شهرستان بزرگ است.

‌ورزش به عنوان یکی از ارکان مهم رشد و تعالی جامعه، نه تنها به سلامت جسمی و روحی افراد کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز ایجاد همبستگی اجتماعی و ارتقاء فرهنگ عمومی و نشاط اجتماعی نیز هست. شهرستان گنبدکاووس به عنوان یکی از خطه‌های قهرمان‌پرور ورزش در کشور با پتانسیل‌های ورزشی فراوان، همواره در تلاش بوده تا جایگاه خود را در عرصه‌های مختلف ورزشی تثبیت کرده و البته نقش خود در تربیت نیروی انسانی سالم و با نشاط را نیز به خوبی ایفا کند.

اما در این مسیر یکی از چالش‌های اساسی که این شهرستان همواره با آن مواجه بوده، کمبود خوابگاه‌های ورزشی برای ورزشکاران و تیم‌هاست. موضوعی زیرساختی که نبود آن نه تنها مانع از برگزاری اردوها و مسابقات ملی در این شهرستان شده، بلکه به طور مستقیم بر کیفیت تمرینات و عملکرد ورزشکارانی که باید در اردوهای متمرکز و کمپ‌ها حاضر باشند تأثیر منفی می‌گذارد.

به همین منظور در این گزارش با گفت و گو با مدیران، ورزشکاران و نخبگان ورزشی شهرستان گنبدکاووس به بررسی ابعاد مختلف این معضل، تأثیرات آن بر ورزش شهرستان و راهکارهای ممکن برای رفع این مشکل پرداخته‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

مسعود پیروزی قهرمان گنبدی تیم ملی بدمینتون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا یکی از بزرگترین معضلات شهرستان گنبدکاووس را نبود خوابگاه ورزشی دانست و گفت: در تمامی جلسات دغدغه و خواسته اصلی جامعه ورزشی و هئیت‌های ورزشی گنبدکاووس از مسئولین رفع معضل فقدان خوابگاه در این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه نبود خوابگاه ورزشی در شهرستان صدمات و مشکلات زیادی را برای ورزش گنبدکاووس به همراه داشته است، اظهار کرد: این شهرستان با وجود کسب مدال‌های ورزشی متعدد و افتخارات جهانی، ملی و بین‌المللی به دلیل نداشتن خوابگاه شانس میزبانی مسابقات مختلف در شهرستان را از دست می‌دهد.

نبود خوابگاه میزبانی ۴ دوره مسابقات ملی و بین المللی را از ما گرفت

دبیر هیأت بدمینتون گنبدکاووس با بیان اینکه افتخارات کسب شده شهرستان گنبدکاووس به تنهایی برابری با بیش از پنج استان کشور می کند، اظهار کرد: چنین شهرستانی قطعا شایسته است که با این افتخارات میزبان مسابقات در رشته‌های مختلف بوده و از این رهگذر شاهد کسب تجربه در این زمینه باشد.

پیروزی با تأکید بر اینکه یکی از ملزومات اصلی برای میزبانی مسابقات در شهرستان وجود خوابگاه ورزشی و فراهم‌کردن محل اسکان ورزشکاران است، ادامه داد: امسال در رشته بدمینتون به دلیل نداشتن خوابگاه در شهرستان موقعیت دریافت میزبانی سه الی چهار مسابقه کشوری در رده‌های مختلف را از دست داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دریافت میزبانی مسابقات در رده‌های مختلف منطقه‌ای، کشوری، بین‌المللی تأثیر بسزایی در پیشرفت رو به جلو آن رشته ورزشی در شهرستان دارد، تصریح کرد: گنبدکاووس با وجود بستر مناسب و حمایت از سوی هیئت‌های ورزشی، داشتن سالن‌های مجهز ورزشی، ورزشکاران، قهرمانان و مربی‌های با استعداد به دلیل نبود خوابگاه از میزبانی مسابقات محروم است.

از فقدان خوابگاه ورزشی تا نبود اسپانسر مالی/ «گنبدکاووس» می‌تواند بر بام ورزش ایران بایستد

دبیر هیأت بدمینتون گنبدکاووس با بیان اینکه ساختمان اداری اداره ورزش شهرستان گنبدکاووس که در حال حاضر در آن مستقر هستند؛ کاربری اصلی‌اش خوابگاه ورزشی بوده، اظهار کرد: نقشه این ساختمان بر اساس یک خوابگاه ساخته و فراهم شده است، اما به دلیل شرایط آن زمان به ساختمان اداری تغییر کاربری داده شده است.

پیروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشرفت و مسیر موفقیت ورزش این شهرستان در گرو داشتن خوابگاه ورزشی و میزبانی مسابقات در رشته‌های مختلف است، توضیح داد: با این شرایط بهتر است که ساختمان اداری اداره ورزش تغییر کاربری داده و در جهت کاربری اصلی خود که خوابگاه ورزشی بوده؛ مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وجود خوابگاه ورزشی در گنبدکاووس به معنای فراهم‌سازی یک پایلوت برای شرق استان است، اظهار کرد: خوابگاه ورزشی در گنبدکاووس به معنای پایگاه شدن این شهرستان و استفاده درست و بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های ورزشی این شهرستان برای تمامی هفت شهرستان شرق استان گلستان است.

از فقدان خوابگاه ورزشی تا نبود اسپانسر مالی/ «گنبدکاووس» می‌تواند بر بام ورزش ایران بایستد

تهیه خوابگاه ورزشی مقدمه ساز جذب اسپانسر است

جواد آجودانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از ظرفیت‌های گسترده شهرستان گنبدکاووس در رشته‌های مختلف ورزشی اعم از رشته‌های توپی، غیرتوپی، رزمی، غیر رزمی و مادر در هر دو بخش بانوان و آقایان خبر داد و افزود: نام گنبدکاووس همیشه در بین مدال‌آوران و قهرمانان در رده‌بندی‌های مختلف به بزرگی و افتخار مطرح بوده است.

وی یکی از ملزومات توسعه ورزش در شهرستان را در گرو دو عامل اعزام ورزشکاران به مسابقات معتبر و دریافت میزبانی مسابقات ملی، بین‌المللی و حتی منطقه‌ای دانست و گفت: لازمه اجرایی شدن این اتفاق داشتن خوابگاه ورزشی در سطح شهرستان است.

رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی گنبدکاووس با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ خوابگاه ورزشی در این شهرستان وجود ندارد، افزود: معضل بزرگی که باعث شده توانایی برگزاری مسابقات، کمپ‌ها و اردوها و میزبانی تیم‌های بزرگ را نداشته باشیم نبود خوابگاه ورزشی است.

آجودانی با بیان اینکه گنبدکاووس دارای ساختمان‌ها و سالن‌هایی است که قابلیت استفاده در جهت خوابگاه ورزشی را دارند، تصریح کرد: با پیگیری مسئولان شهرستان و استفاده از ساختمان‌هایی که قابلیت تغییر کاربری به خوابگاه ورزشی را دارند؛ با کمترین هزینه خوابگاه برای ورزشکاران فراهم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رفع فقدان خوابگاه ورزشی باید در اولویت کار ورزش گنبدکاووس قرار گیرد، افزود: به دنبال حل این مشکل، مشکلاتی از قبیل اسپانسر، سرانه ورزشی، دانش فنی و تجهیزات قابل حل خواهد بود.

از فقدان خوابگاه ورزشی تا نبود اسپانسر مالی/ «گنبدکاووس» می‌تواند بر بام ورزش ایران بایستد

سرانه ورزشی پائین گنبدکاووس نگران کننده است‌

علیرضا هاشم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سرانه ورزش گنبدکاووس به ازای هر نفر حدوداً به ۳۱ سانتی‌متر سیده است و این میزان در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان بسیار پایین است، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی که گنبدکاووس با این تمدن و پتانسیل ورزشی و قهرمانی توی استان نتوانسته در حوزه میزبانی مسابقات رشته‌های مختلف عرضه اندام کند؛ فقدان خوابگاه ورزشی در این شهرستان است.

وی یا بیان اینکه نبود خوابگاه ورزشی مانعی برای پیشرفت ورزش شهرستان در رشته‌های مختلف است، توضیح داد: علت تشکیل نشدن کمپ‌ها، اردوها و مسابقات مختلف منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی ارتباط مستقیمی با نبود خوابگاه ورزشی دارد.

قهرمان گنبدی کاراته جهان و آسیا با تأکید بر اینکه این کمبود یک نقطه ضعف بزرگ برای ورزش شهرستان گنبدکاووس است، افزود: این مشکل سبب شده است نتوانیم تیم ملی را به واسطه بازیکنانی که به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شوند حمایت کنیم، به همین دلیل فدراسیون همکاری و ارتباطش را با استان گلستان کاهش می‌دهد.

تغییر کاربری مکان‌های مناسب برای خوابگاه ورزشی‌

رضا علیزاده جاجرم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه َجامعه ورزشی گنبدکاووس از فقدان خوابگاه ورزشی رنج می‌برد، اظهار کرد: در همین ماه هئیت تکواندو شهرستان گنبدکاووس در هفته مصادف با تربیت بدنی مسابقات استانی تکواندو برگزار می‌کند؛ یکی از مشکلات مهمی که الان با آن روبرو هستیم نبود خوابگاه است.

وی با تأکید براینکه نبود خوابگاه به یکی از معضلات جدی ورزش شهرستان تبدیل شده است، تصریح کرد: شهرستان گنبدکاووس به دلیل ناتوانی در فراهم‌سازی محل اسکان و امکانات رفاهی نمی‌تواند میزبان مسابقات حتی در رده منطقه‌ای باشد.

رئیس هئیت تکواندو گنبدکاووس با اشاره به اینکه ظرفیت‌هایی برای داشتن خوابگاه در شهرستان وجود دارد که در حال حاضر واگذار شده است، ادامه داد: با حل این مشکل ورزش گنبدکاووس توانایی برگزاری مسابقات در سطح ملی و فراتر از آن را دارد.

علیزاده با بیان اینکه ساختمان اداری اداره ورزش و جوانان اصل کاربریش به عنوان خوابگاه ورزشی در نظر گرفته شده یوده است، ادامه داد: در یک سال اخیر حتی اماکنی که نیز خوابگاه ورزشی بوده‌اند تغییر کاربری داده شده‌اند.

از فقدان خوابگاه ورزشی تا نبود اسپانسر مالی/ «گنبدکاووس» می‌تواند بر بام ورزش ایران بایستد

فقدان خوابگاه مانع از برگزاری دوره های آموزشی ملی می شود

اسماعیل حاجی آبادی مربی سابق تیم ملی کاراته کشور و سرپرست اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه شهرستان گنبدکاووس دارای استعدادهای ورزشی، نخبه و ۳۸ هیئت ورزشی فعال است، اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌های مناسب، نبود خوابگاه ورزشی مشکلات عدیده‌ای را برای ورزش شهرستان به وجود آورده است.

وی ناتوانی در برگزاری جشنواره‌های ورزشی با همکاری آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان شهرستان و میزبانی اردوهای ورزشی در رشته‌های مختلف ورزش را از مشکلات نبود خوابگاه دانست و ادامه داد: از دیگر مشکلات می‌توان به ناتوانی در برگزاری اردوهای تیم ملی در شهرستان و برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح ملی در شهرستان اشاره کرد.

آماده جابه جایی مکان اداره و تبدیل آن به خوابگاه ورزشی هستیم

سرپرست اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس با تأکید بر اینکه یکی از مراحل مهم در تهیه طرح‌های تفصیلی شهری، تعیین و تغییر کاربری زمین‌هایی است که می‌توان از طریق کمیسیون ماده پنج به امر ورزش اختصاص یابد، افزود: با همکاری و تعامل مسئولین بالادستی این اراده در ما و همکاران وجود دارد که مکان فعلی اداره شهرستان که قبلاً به نام خوابگاه ورزشی شهرستان ساخته شده است را با جابه جایی مکان اداره به محل دیگری به خوابگاه ورزشکاران تبدیل کنیم.

حاجی آبادی با ذکر این نکته که شهرستان گنبدکاووس با وجود تیم‌های شایسته و قدرتمند در اکثر رشته‌های ورزشی توانایی حضور در لیگ‌های معتبر را دارد، تصریح کرد: وجود خوابگاه در گنبدکاووس باعث دریافت میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی در این شهر می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت بوم‌گردی در سطح شهرستان اعلام کرد: می‌توان با استفاده از این بخش در جهت برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی شهرستان گنبدکاووس و فرهنگ غنی آن را به خوبی به همگان معرفی نمود.

پایگاه قهرمانی و کلینیک پزشکی ورزشی در گنبدکاووس ایجاد شود

سرپرست اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس وجود فضاهای ورزشی و خوابگاه‌های ورزشی در شهرستان را امری ضروری دانست و گفت: داشتن کلینیک تخصصی پزشکی ورزشی و پایگاه ورزش قهرمانی و سوئیت‌های کامل جهت توجه به ورزش قهرمانی از ضرورت‌های اصلی شهرستان است که کمتر به آن توجه شده است.

حاجی آبادی با بیان اینکه به دنبال تکمیل ظرفیت‌ها و کامل شدن نیازمندی‌های جامعه ورزشی شهرستان از جمله خوابگاه ورزشی هستیم، اظهار کرد: در این امر نیازمند حمایت از جانب نماینده شهرستان در مجلس، فرماندار، خیرین و سرمایه‌گذاران برای پیشرفت ورزش شهرستان هستیم.

به گزارش ایسنا، فقدان خوابگاه ورزشی در شهرستان گنبدکاووس به عنوان یک چالش جدی در مسیر توسعه ورزش این منطقه شناخته می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های بالای ورزشی شهرستان و نیاز به جذب اردوهای ورزشکاران و تیم‌های مختلف، این مشکل باید به سرعت و به طور مؤثر حل شود. تغییر کاربری ساختمان‌های اداری به خوابگاه ورزشی، ایجاد خوابگاه در طبقات فوقانی سالن های ورزشی و بهره مندی از ظرفیت های بلااستفاده شهرستان می‌تواند هر کدام راهکارهای عملی و اقتصادی باشد که ضمن بهره‌برداری بهینه از منابع موجود، به تسهیل شرایط اقامتی برای ورزشکاران کمک کند.

در نهایت، با توجه به اهمیت ورزش در ارتقاء سلامت جامعه و ایجاد روحیه رقابت سالم، ایجاد خوابگاه ورزشی در شهرستان گنبدکاووس نه تنها یک نیاز فوری است، بلکه می‌تواند به عنوان یک فرصت طلایی برای توسعه ورزش در این منطقه تلقی شود. این اقدام می‌تواند نقشی کلیدی در شکل‌دهی آینده‌ای روشن‌تر برای ورزشکاران و جامعه ورزشی شهرستان ایفا کند که امیدواریم بیش از گذشته و با قید فوریت در دستور کار مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha