• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403070907391
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

«کیمیاپل»، مسیری برای حمایت از شرکت‌های دارویی شیمیایی جهت ورود به حوزه بیوتکنولوژی

«کیمیاپل»، مسیری برای حمایت از شرکت‌های دارویی شیمیایی جهت ورود به حوزه بیوتکنولوژی

ستاد توسعه زیست فناوری در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب برنامه کیمیاپل از طرح‌های تحقیق و توسعه فناورانه و تامین زیرساخت به منظور تولید فرآورده زیستی حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اسناد بالادستی حوزه زیست فناوری و هدف‌گذاری دستیابی به سه درصد از بازارهای جهانی تا افق ۱۴۰۴ در نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد مرتبط و فاصله زیادی که برای تحقق این هدف در کشور وجود دارد، به نظر می رسد که تحقق اهداف نوآورانه صنعت زیست فناوری دارویی کشور در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند اتخاذ سیاست‌های کارآمدتری است.

توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش در غیاب یک اکوسیستم نوآوری که بستر رشد در توسعه کسب و کارهای فناورانه و دانشی را مهیا می‌کند، غیرممکن به نظر می‌رسد و بر این اساس، شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در حوزه داروهای زیستی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آینده داروها در صنعت داروسازی با یک رویکرد چندوجهی مشخص می‌شود که ترکیبی از ایمونوتراپی، پزشکی دقیق، درمان‌های هدفمند، درمان‌های ترکیبی، داروهای بیولوژیک، واکسن‌ها و درمان‌های مبتنی بر ژن برای ارائه درمان‌های مؤثرتر، مشخص شده و بادوام‌تر است.

در این راستا، نوآوری و همکاری مستمر بخش دانشگاهی، صنعت و سازمان‌های نظارتی ضروری به نظر می‌رسد. مطابق با تکامل صنعت داروسازی، توانایی آن برای پیش بینی و انطباق با تغییرات در شکل دادن به مسیر آینده و تاثیر آن بر سلامت جهانی بسیار مهم خواهد بود.

یکی از رویدادهای جالب توجه در صنعت دارویی جهان، حرکت بسیار سریع صنعت دارویی به سمت فرآورده‌های بیولوژیک است و تخمین زده می‌شود که طی سال‌های آتی نسبت داروهای بیولوژیک به داروهای شیمیایی از میزان فعلی نیز بالاتر رفته و در سال‌های آتی عمده فرآورده‌های دارویی جهان را فرآورده‌های بیولوژیک تشکیل دهد.

بر اساس آمار موجود، ۱۱,۶۹ درصد از تولیدات داخلی دارو معادل ۱۵,۴۶۰ میلیارد تومان مربوط به داروهای زیستی بوده و بیش از ۶۰ درصد از صادرات دارویی ایران به داروهای بیولوژیک اختصاص دارد.

طبق برآوردها، بازار محصولات بیولوژیک در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۷۳,۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها، حجم این بازار تا سال ۲۰۲۹ به ۶۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

در راستای خط مشی و اهداف کلان ستاد توسعه زیست فناوری مبنی بر توسعه فناوری و تولید محصولات بیولوژیک و حوزه‌های نوین دارویی، برنامه کیمیا پل با هدف توسعه و تجاری‌سازی پروژه‌های بیولوژیک با تمرکز بر حوزه‌ فناوری‌های نوین درنظر دارد مرزهای ورود به بازارهای بیولوژیک را برای شرکت‌های فعال در حوزه داروها و مواد اولیه شیمیایی ایجاد کند. از این رو، فراخوان کیمیا پل با محورهایی همچون کانژوگیشن داروهای زیستی، توسعه پلتفرم تولید داروهای الیگونوکلئوتید و الیگوپپتید، تولید مواد مؤثره دارویی تخمیری، استخراج و تخلیص مواد مؤثره پایه زیستی، تولید موارد اولیه و حد واسط دارویی زیست پایه، مهندسی متابولیک به منظور تولید مواد مؤثره داریی و مواد مؤثره دارویی حاصل از زیست ترادیسی از سوی این ستاد منتشر شد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، علاقه‌مندان می توانند طرح خود را در سامانه khedmat.isti.ir ثبت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha