• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403070907053
  • خبرنگار : 71628

تکاپوی کاخ سفید و تل‌آویو از بیم پاسخ ایران به شهادت نصرالله

تکاپوی کاخ سفید و تل‌آویو از بیم پاسخ ایران به شهادت نصرالله

یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی می‌گویند، تل‌آویو و واشنگتن پس از چندین روز رایزنی بر سر یک طرح آتش‌بس میان حزب‌الله لبنان و تل‌آویو که به تصمیم رژیم صهیونیستی برای ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان منتهی شد، حالا ناگزیر، در تکاپوی تقویت توانمندی‌های دفاعی خود از بیم پاسخ نظامی تلافی‌جویانه ایران و گروه‌های مقاومت منطقه هستند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی، شامگاه یکشنبه، گفت که دولت «جو بایدن» نگران حمله‌ای تلافی‌‎جویانه از سوی ایران در پی ترور و به شهادت رسیدن «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان طی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان است و در حال همکاری با تل‌آویو بر سر توانمندی‌های دفاعی است.

تقویت توانمندی‌های دفاعی آمریکا و رژیم صهیونیستی از بیم حمله ایران

شبکه سی‌ان‌ان با انتشار این مطلب نوشت که این مقام آمریکایی گفته با اعمال تغییراتی در موقعیت نیروهای نظامی آمریکا، امکانات دفاعی مشترکی برای دفع یک حمله احتمالی در حال آماده‌سازی است.

پیشتر، مقام معظم رهبری ایران در پیامی درباره شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان بیان کردند: جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ مهمی وارد کنند. همه‌ نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است.

ایشان تاکید کردند: بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.

سی‌ان‌ان نوشت: پنتاگون در ماه آوریل و در مقابل عملیات «وعده صادق» ایران علیه اراضی اشغالی که در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق انجام شد، به ارتش رژیم صهیونیستی برای دفاع در برابر حمله گسترده پهپادی و موشکی ایران کمک کرد.

 این مقام آمریکایی از توضیح این که چه نوع حمله‌ای از ایران مد نظر است یا مشخص کردن اقداماتی که ارتش آمریکا در حال انجام دادن است، خودداری کرد.

نگرانی‌ها درباره جنگی گسترده در منطقه غرب آسیا، طی هفته‌های اخیر و پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مقاومت منطقه افزایش یافته است، اگرچه مبارزات گروه‌های مقاومت ادامه دارد.

تکاپوی کاخ سفید و تل‌آویو از بیم پاسخ ایران به شهادت نصرالله
اثر حمله رژیم صهیونیستی به بیروت، سپتامبر ۲۰۲۴

پنتاگون، یکشنبه، در بیانیه‌ای گفت که اگر ایران و شرکای آن یا آنچه «نیروهای نیابتی» آن خوانده شده، از این برهه برای هدف قرار دادن کارکنان نظامی یا منافع آمریکا در منطقه استفاده کنند،‌ آمریکا تمامی اقدامات لازم را برای دفاع از شهروندان خود در منطقه انجام خواهد داد.

«پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون به وجود «توانمندی‌های چشمگیر(دفاعی)» آمریکا در منطقه، از جمله حضور ناوگروه ضربت «یواس‌اس آبراهام لینکلن» اشاره کرد.

طرح آمریکا و متحدانش برای آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات دولت بایدن، همچنین از تصمیم خود برای اعلام کردن «گشایشی» در یک پیشنهاد آتش‌بس در هفته گذشته میان اسرائیل و حزب‌الله دفاع می‌کنند که به سرعت، پس از آن که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل نشان داد  نظامیان اسرائیلی در مقابل، به حملات علیه حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهند،‌ به موضوعی خجالت‌آور تبدیل شد.

استدلال مقامات دولت بایدن این است که رژیم صهیونیستی، چهارشنبه شب و پس از اعلام این پیشنهاد که با ۱۱ متحد دیگر نیز در آن مشارکت داشتند،  تصمیم خود را تغییر داد. یک مقام آمریکایی گفت که رژیم صهیونیستی به این رسیده بود که فرصتی برای هدف قرار دادن نصرالله دارد.

این مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که طرح اعلامی چهارشنبه به رهبری آمریکا پس از چندین روز کار کردن با آمریکا بر روی آن مورد موافقت رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود. مقامات ارشد دولت بایدن، آن شب،‌ در تماسی شتابزده با اطمینان به خبرنگاران گفتند که آتش‌بس به مدت ۲۱ روز در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی اجرا خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: آن‌ها بر این باور بودند که این طرح به زودی اجرا خواهد شد تا تلاش‌های دیپلماتیک به آتش‌بسی دائمی‌تر منتهی شود.

اما چند ساعت بد، نتانیاهو گفت که رژیم صهیونیستی «با تمام توان خود به در هم کوبیدن حزب‌الله ادامه خواهد داد».

«سوء تفاهم صادقانه» میان مقامات تل‌آویو و کاخ سفید بر سر طرح آتش‌بس

مقامات رژیم صهیونیستی سعی کردند آنچه رخ داده بود را به عنوان «یک سوء تفاهم صادقانه» توجیه کنند.

آن‌ها می‌گویند، فکر کرده بودند منظور آمریکا،‌ فرانسه و بقیه کشورها در این طرح پیشنهادی «آغاز روندی بوده است که در نهایت، به یک آتش‌بس منجر خواهد شد.»

تکاپوی کاخ سفید و تل‌آویو از بیم پاسخ ایران به شهادت نصرالله
حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، سپتامبر ۲۰۲۴

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به سی‌ان‌ان گفت: آمریکایی‌ها گمان کرده بودند این پیشنهاد پایان روند یادشده و آغاز یک آتش‌بس است.

آنچه برای مقامات آمریکایی درباره موضع رژیم صهیونیستی اطمینان‌بخش بوده، این بوده است با «ران درمر» یکی از نزدیک‌ترین متحدان نتانیاهو سروکار دارند. او و «جین سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دوشنبه همان هفته گفت‌وگوها در این باره را آغاز کرده بودند.

مقامات آمریکایی روز یکشنبه مدعی شدند که دولت این کشور به محض پی بردن به این که احتمال دارد رژیم صهیونیستی اقدام به ترور نصرالله کند، از تلاش برای برنامه آتش‌بس هفته گذشته عقب کشیده بودند. اما کاخ سفید صرار دارد که تلاش برای رسیدن به راهکاری دیپلماتیک به منظور بازگرداندن ده‌ها هزار غیرنظامی لبنانی و اسرائیلی به خانه‌های خود، همچنان ادامه دارد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه در این باره به سی‌ان‌ان گفت: من فکر می‌کنم آنچه با آن موافقیم این است که باید برای تنش‌زدایی تلاش کنیم.

او افزود: ما بر این باوریم که جنگی تمام‌عیار با حزب‌الله و مسلما با ایران، راه انجام دادن این کار نیست. بر این باوریم که اگر بخواهیم این مردم را در امن و امان به خانه‌هایشان بازگردانیم، روش دیپلماتیک روش درست انجام دادن این کار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha