• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070907043
  • خبرنگار : 71660

چالش‌های دبیرکل جدید ناتو؛ از واشنگتن تا شرق اروپا

چالش‌های دبیرکل جدید ناتو؛ از واشنگتن تا شرق اروپا
مارک روته

«مارک روته» دبیرکل بعدی ناتو که قرار است رسما از فردا کارش را آغاز کند، چالش‌هایی به‌ویژه در بحبوحه جنگ اوکراین و عدم ثبات سیاسی در واشنگتن پیش رو دارد و اعضا انتظار دارند این رهبر سابق هلند از مهارت‌هایش برای حفظ این ائتلاف نظامی غربی بهره‌ ببرد.

به گزارش ایسنا، «مارک روته» نخست‌وزیر سابق هلند فردا (سه‌شنبه) مسئولیت دبیرکلی ناتو را از «ینس استولتنبرگ» تحویل خواهد گرفت. طی ۱۰ سال اخیر، این اولین باری است که دبیرکل ناتو تغییر پیدا می‌کند. استولتنبرگ از اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون دبیرکل ناتو بوده و از فردا این مقام به روته خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: «در حال حاضر بسیاری از موارد به این بستگی دارد که روته بتواند در یک ائتلاف ۳۲ عضوی اجماعی ایجاد کند. توانایی ناتو برای محافظت از نزدیک به یک میلیارد نفر تحت حمایت خود نه تنها به قدرت نظامی بلکه به وحدت سیاسی نیز بستگی دارد.»

چالش‌های فراوانی بر سر راه «مارک روته» وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بازگشت احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به کاخ سفید که نسبت به ائتلاف ناتو بدبین است، درخواست متحدان اروپای شرقی جهت محافظت بیشتر در برابر روسیه و درخواست‌ها از سوی اوکراین به عنوان کشور غیرعضو برای کمک‌های نظامی بیشتر اشاره کرد.

مقامات و دیپلمات‌های ناتو از روته انتظار دارند تا اولویت‌های استولتنبرگ را درخصوص «حمایت از کی‌یف، درخواست از کشورهای عضو برای مخارج نظامی بیشتر و هم‌چنین مشارکت آمریکا در امنیت اروپا» حفظ کند.

چالش‌های دبیرکل جدید ناتو؛ از واشنگتن تا شرق اروپا
«مارک روته» و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین - ۲۷ ژوئن، بروکسل

رویترز در ادامه گزارش تاکید کرد: «مارک روته» ۵۷ ساله که ۱۴ سال نخست‌وزیر بود و طولانی‌ترین دوره زمامداری را رقم زد، در صحنه‌های بین‌المللی تجربه زیادی دارد و با اینکه سیاستمداری شخصا آرام و خونگرم بوده اما گاها از منتقدان سرسخت دولت‌های دیگر به‌شمار رفته است. برای مثال از مجارستان خواسته که اتحادیه اروپا را ترک کند و یا اینکه پیشتر حاکمیت قانون را در رومانی و بلغارستان زیر سوال برد. اکنون او به مهارت‌هایی نیاز دارد تا بتواند اعضای ناتو را کنار یکدیگر به خوبی حفظ کند.

«کایسا اولونگرن» وزیر دفاع سابق هلند تحت دولت روته به رویترز گفت: «فکر می‌کنم این واقعیت که او در یافتن راه‌هایی برای پیشرفت، سازش، متقاعد کردن و برقراری ارتباط با مردم بسیار باتجربه است، بسیار بسیار مفید خواهد بود. او هرگز به تعویق کارها فکر نمی‌کند و فردی باتجربه است.»

جناح شرقی ناتو

طبق گزارش رویترز، «مارک روته» در مقام جدید خود تحت فشار اعضای ناتو در اروپای شرقی قرار خواهد گرفت تا ثابت کند که خواسته آنها برای حمایت بیشتر در مقابل روسیه را درک می‌کند و می‌تواند برای آنها کاری انجام دهد.

«پیتر باتور» که تا اوایل سال جاری میلادی به عنوان سفیر اسلواکی در ناتو خدمت می‌کرد، گفت: «یک آزمون برای او این خواهد بود که امیال ناتو در قبال جناح شرقی و به‌ویژه تقویت این جناح چیست؟»

چالش‌های دبیرکل جدید ناتو؛ از واشنگتن تا شرق اروپا
نیروهای لهستانی در رومانی

از زمان آغاز جنگ اوکراین، ناتو تعداد نیروهای مستقر در کشورهای شرقی خود را به حدود ۱۰ هزار نفر رسانده است. هم‌چنین می‌گوید صدها هزار نیروی دیگر می‌توانند سریعا مستقر شوند. اما با این حال، کشورهای جناح شرقی خواستار نیروها و تسلیحات بیشتر هستند.

بسیاری از مقامات ناتو استدلال می‌کنند که هزینه‌های نظامی باید بیشتر شود - شاید تا ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی یا حتی بیشتر از آن – تا بدین ترتیب سربازان و تسلیحات اضافی برای انجام اصلاحات گسترده در برنامه‌های نظامی این ائتلاف انجام شوند.

باتور در پایان افزود، این یک چالش برای مارک روته است تا اعضای ناتو را متقاعد سازد تا سریعا سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی امور نظامی انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha