• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403070906776
  • خبرنگار : 50212

برای سلامت قلب؛

پشت سبک زندگی سالم سنگر بگیرید

پشت سبک زندگی سالم سنگر بگیرید

ایسنا/مرکزی بیماری‌های قلبی و عروقی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همه ساله علت اصلی مرگ در زنان و مردان بسیاری است، ولی باید گفت انتخاب یک روش سالم برای زندگی کردن می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده یا از تشدید علائم در فرد مبتلا پیشگیری کند.

بیماری‌های قلبی در راس علل مرگ هر دو گروه مردان و زنان قرار دارند، اگرچه بعضی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، سن و نژاد را نمی‌توان تغییر داد، اما می‌توان روش زندگی را به گونه‌ای انتخاب کرد که از این بیماری‌ها پیشگیری شود، این کار خیلی سخت نیست، فقط کافیست درست و اصولی زندگی کرد.

امروزه با پذیرفتن زندگی سالم می‌توان از وقوع مشکلات قلبی در آینده جلوگیری کرد. بیماری قلبی معمولا قابل پیشگیری است، از طرفی پیروی از روش زندگی سالم چندان پیچیده نبوده و سخت‌گیری هم نیاز ندارد، کافی است برخی عادت‌های خوب را وارد زندگی خود کنیم تا بتوانیم یک زندگی سالم‌تر را در آینده تجربه کنیم.

فرا رسیدن روز جهانی قلب فرصتی شد تا در گفت‌وگو با یک پزشک متخصص قلب و عروق به علل وقوع بیماری‌های قلبی عروقی و روش‌های پیشگیری از این بیماری های خطرناک که بخش عمده‌ای از مرگ و میر جهان را به خود اختصاص داده است بپردازیم.

دکتر « منا کیا » معتقد است که اصلاح سبک زندگی لازمه مقابله با ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است و در واقع سبک زندگی سالم تضمین کننده سلامت قلب است.

وی افزود: بیماری قلبی عروقی نخستین علت وقوع مرگ در جهان قلمداد می‌شود و ۳۵ درصد از کل مرگ و میرهای ایران و ۴۶ درصد مرگ و میرهای غیرواگیر مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است که البته قابل پیشگیری هستند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت قلب یکی از مهمترین عوامل افزایش طول عمر انسان است، اظهار کرد: سالانه درصد زیادی از افراد به دلیل داشتن عارضه‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند که لازم است تمامی افراد با غربالگری سالانه و مراجعه به پزشک متخصص از سلامت قلب خود اطمینان حاصل کرده و در صورت ابتلا به بیماری، پروسه درمان را طی کنند تا طول عمر خود را افزایش دهند.

این پزشک متخصص قلب در ادامه به مهمترین عوامل و ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و افزود:  تغذیه نامناسب، کم تحرکی و بی‌تحرکی، مصرف سیگار، قلیان و الکل، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و ژنتیک عوامل اصلی تحریک سلامت قلب به شمار می‌روند.

وی تغذیه نامناسب را یکی از عوامل اصلی تحریک کننده سلامت قلب دانست و  ادامه داد: خوردن غذاهای چرب، فست فودها و غذاهای شور موجب بالارفتن کلسترول شده و مشکلات قلبی، گرفتگی عروق قلبی و نهایتا سکته‌های قلبی را به وجود خواهد آورد که توصیه می‌شود با اصلاح و بازنگری در شیوه تغذیه و دنبال کردن سبک زندگی سالم به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی کمک شود.

کیا، همچنین نداشتن تحرک کافی و ورزش نکردن را از دیگر ریسک فاکتورهای ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و گفت: نبود تحرک کافی موجب ضعیف شدن ماهیچه‌های قلب و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش سطح کلسترول خون می‌شود.

وی افزود: در جامعه کنونی امروزی به دلیل سبک نادرست زندگی و عدم تحرک کافی، زندگی ماشینی و استفاده مکرر از وسایل نقلیه، شاهد افزایش وزن و بعضا چاقی مفرط هستیم که عاملی برای ابتلا و تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی است. با ورزش کردن سطح اکسیژن خون افزایش یافته و در نتیجه اکسیژن کافی به قلب می‌رسد، بر این اساس با ورزش کردن تحرک قلب اتفاق افتاده و افراد کمتر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

وی به مصرف سیگار و دخانیات به عنوان عامل دیگر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: افرادی که سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند دو الی چهار برابر افراد دیگر دچار حمله‌های قلبی می‌شوند. سیگار از عواملی است که منجر به بسته شدن و لخته شدن عروق قلبی و حمله های قلبی خواهد شد و در نتیجه افزایش فشار خون را در پی داشته و منجر به سکته‌های مغزی می‌شود.

این پزشک متخصص قلب و عروق، همچنین ابتلا به بیماری دیابت را از دیگر عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بیان کرد و گفت: در افراد دیابتی ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار بالاست چون در بین دیابتی‌ها به دلیل افزایش سطح گلوکز خون، رگ‌ها آسیب پذیرتر شده و احتمال سکته قلبی در بین این افراد بیشتر است. بنابراین کنترل قند خون مهمترین توصیه به بیماران مبتلا به دیابت برای در امان ماندن از سکته قلبی است.

وی در خصوص ژنتیک به عنوان عامل دیگر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: در این خصوص کار درمانی خاصی نمی‌توان انجام داد. افرادی که بستگان درجه یک آنها نظیر پدر، مادر، برادر و خواهر دچار مشکلات قلبی هستند بیشتر دچار حمله‌های قلبی می‌شوند بنابراین اینگونه افراد باید ریسک‌ فاکتورهایی که ذکر شد را اصلاح کنند.

وی به عواملی که موجب حفظ سلامت قلبی می‌شود اشاره کرد و گفت: استفاده منظم از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و عدم مصرف دخانیات همراه با چکاپ مستمر و منظم تحت نظر پزشک متخصص قلب موجب کاهش تحریک قلب و سلامت این عضو حیاتی در بدن انسان خواهد شد.

وی در خصوص علائم هشدار دهنده حمله قلبی گفت: علائمی نظیر درد قفسه سینه، درد در پشت، دست‌ها، گردن یا فک انسان، تنگی نفس، تهوع یا استفراغ، تپش قلب سریع یا نامنظم و برخی علائم دیگر از جمله، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه یا سوزش معده به عنوان علائم هشدار دهنده حمله قلبی قلمداد می‌شود.

کیا در خصوص جایگاه ایران در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما در حوزه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی خودکفاست و دستاوردهای ایران در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار بالاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha