• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403070705221
  • خبرنگار : 71038

تقویت مناسبات اقتصادی؛ محور نشست مشترک وزرای خارجه اکو و آسه‌آن در نیویورک

تقویت مناسبات اقتصادی؛ محور نشست مشترک وزرای خارجه اکو و آسه‌آن در نیویورک

وزرای امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد ۲۰ کشور عضو اکو و آسه آن به تبادل‌نظر در خصوص چگونگی هم‌افزایی با هدف تقویت مناسبات و تعاملات اقتصادی پرداختند. 

به گزارش اینسا، وزرای امور خارجه و مقامات ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در نشست مشترکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، ظهر روز جمعه به وقت نیویورک همکاری‌های اقتصادی میان-منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست که به ریاست مشترک «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران و «محمد حسن» وزیر امور خارجه مالزی برگزار شد، وزرای امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد ۲۰ کشور عضو این ۲ سازمان مهم منطقه‌ای به تبادل‌نظر در خصوص چگونگی هم‌افزایی با هدف تقویت مناسبات و تعاملات اقتصادی پرداختند. 

وزیر امور خارجه ایران در سخنان آغازین این نشست، اکو و آسه آن را قدیمی‌ترین سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای در جهان در حال توسعه نامید که همکاری‌های آن‌ها می‌تواند علاوه بر کمک به کشورهای عضو، مدل موفقی از همکاری‌های میان-منطقه‌ای را به کشورهای جنوب ارائه نماید.

در پایان این نشست، بیانیه مطبوعاتی مشترکی توسط هر ۲ سازمان به‌طور همزمان منتشر شد.

این بیانیه ضمن اشاره به یادداشت تفاهم همکاری منعقده در سال ۲۰۰۶، به تصمیم ۲ سازمان جهت گسترش حوزه‌های همکاری به امنیت غذایی و همکاری‌های کشاورزی پرداخته است.  

قبل از این نشست، وزرای خارجه و مقامات ارشد کشورهای عضو اکو در یک نشست غیررسمی به ریاست عراقچی آخرین وضعیت همکاری‌ها در اکو را مورد بررسی قرار دادند.

«اسد مجیدخان» دبیرکل جدید اکو نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت جاری همکاری‌ها در قالب اکو به اعضا ارائه کرد.

نشست رسمی وزرای خارجه اکو قرار است در آذر ماه جاری در تهران برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha