• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403070705006
  • خبرنگار : 71415

اتحادیه اروپا به دنبال جدا شدن از آمریکا در مسیر کمک به اوکراین است

اتحادیه اروپا به دنبال جدا شدن از آمریکا در مسیر کمک به اوکراین است

رسانه آمریکایی گزارش داد، هم‌زمان با این که جنگ اوکراین به یک مقطع حساس رسیده است، اتحادیه اروپا نیز خط‌مشی ادامه دادن به کمک‌ها به اوکراین حتی بدون آمریکا را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمریکا گزارش داده است، اتحادیه اروپا خودش را آماده پذیرفتن فشارهای مالی ناشی از ادامه دادن به کمک به اوکراین در جنگ با روسیه حتی بدون مشارکت ایالات متحده آماده می‌کند.

این خبرگزاری گزارش می‌دهد اتحادیه اروپا به ندرت بدون مشارکت ایالات متحده در قبال مسائل بین‌المللی به‌ویژه آنهایی که با جنگ‌های بزرگ مرتبط هستند اقدام کرده اما حالا می‌خواهد با این تصمیم کشورهای دیگر را تشویق به اتخاذ چنین رویکردی کند.

اعضای اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته به بحث درباره وامی به ارزش ۳۵ میلیارد یورو (۳۹ میلیارد دلار) به اوکراین پرداخته‌اند. «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص در اظهاراتی در شهر کی‌یف خطاب به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت:‌ «اساسا این وام  مستقیم وارد بودجه ملی اوکراین می‌شود و به شما یک فضای مالی ضروری چشمگیر ارائه می‌کند تا شما بتوانید بهترین تصمیمات را برای استفاده از آن گرفته و حداکثر انعطاف‌پذیری را برای رفع نیازهای خود پیدا کنید.»

رئیس جمهور اوکراین مدت‌هاست تقاضای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را عنوان کرده و مدعی شده که این اقدام می‌تواند به پیروزی اوکراین منجر شود اما «جو بایدن» از رویارویی مستقیم با روسیه و پاسخ احتمالی این کشور به چنین اقدامی واهمه دارد و به همین دلیل هنوز به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پاسخ مثبت نداده است.

با وجود آنکه زلنسکی در جنگ با روسیه دستاورد چندانی کسب نکرده و در حالی که زمستان نیز با شرایط سخت خود نزدیک می‌شود، متحدان غربی او همچنان در راستای خصومت و جنگ‌طلبی تلاش می‌کنند با تداوم کمک‌های چند ده میلیارد دلاری گزاف به کی‌یف، آن را در میدان جنگ با روسیه حفظ کنند.

در حالی که تقریبا ۱۰۰۰ روز از شروع جنگ اوکراین با عملیات ارتش روسیه در این کشور می‌گذرد، نیروهای روسیه در محورهای شرقی در حال پیشروی هستند. اوکراین از روز ششم اوت در تلاش برای کم کردن از شدت فشارهای روس‌ها دست به عملیات ماجراجویانه‌ای در منطقه کورسک روسیه زد؛ عملیاتی که طبق ارزیابی آسوشیتدپرس حالا تبدیل به یک موضع متزلزل برای اوکراینی‌ها شده و یک تقویت روحیه صرفا موقتی را برای آنها به همراه داشته است. ارتش اوکراین بار دیگر شاهد افزایش روند تلفات خود و تشدید معضل کمبود نیرو و تسلیحات است.

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه برای شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و هم‌چنین دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات جهت ارائه یک به اصطلاح «طرح پیروزی» برای جنگ وارد آمریکا شد.

آسوشیتدپرس ارزیابی می‌کند که زلنسکی به دنبال این است که با ارائه این «طرح پیروزی» بایدن و دیگر متحدان کشورش را برای کمک به تقویت جایگاه اوکراین در هرگونه مذاکرات احتمالی در آیند متقاعد کند اما امسال سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و هم‌اکنون طبق نظرسنجی‌ها رقابت نزدیک و شانه‌به شانه‌ای بین ۲ نامزد اصلی این انتخابات یعنی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان و «کامالا هریس» رقیب دموکراتش وجود دارد.

ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که تاکنون منتقد کمک‌های واشنگتن به کی‌یف بوده روز چهارشنبه گذشته گفت زلنسکی باید قبل از آنکه حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین رقم می‌خورد امتیازاتی را به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می‌داد.

به نوشته آسوشیتدپرس، اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این احتمال که پوتین در اوکراین به پیروزی برسد واهمه دارند چون چنین اتفاقی آنها را در یک بی‌اطمینانی عمیق قرار خواهد داد.

وامی که اتحادیه اروپا قصد دادنش به اوکراین را دارد بخشی از یک برنامه اعضای گروه هفت برای تصرف سودهای ناشی از حدود ۲۵۰ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده روسیه که اکثرشان در اروپا قرار دارند، است. آنها برآورد کرده‌اند که این دارایی‌های سود بادآورده‌ای معادل حدودا ۴.۵ تا ۵.۵ میلیارد دلار در سال را نصیب آنها می‌کند.

متحدان اوکراین در گروه هفت طبق برنامه خود قصد داشتند ۵۰ میلیارد دلار وام را شامل سهمی ۲۰ میلیاردی از جانب آمریکا، ۲۰ میلیارد از جانب اتحادیه اروپا و ۱۰ میلیارد نیز مجموعا از جانب کانادا، ژاپن و بریتانیا در اختیار اوکراین بگذارند. این طرح در پایان سال جاری میلادی قبل از آنکه رئیس جمهور بعدی آمریکا شروع به کار کند منقضی می‌شود.

اتحادیه اروپا به دنبال جدا شدن از آمریکا در مسیر کمک به اوکراین است
نشست ماه ژوئن گروه ۷ که در آن بر سر وام ۵۰ میلیاردی به اوکراین توافق شد

به گزارش آسوشیتدپرس، متحدان اوکراین دچار اختلافات بر سر این که انسداد دارایی‌های روسیه تا چه زمان باید تضمین شود، شده‌اند و اتحادیه اروپا حالا تصمیم به جدا کردن راهش از آمریکا برای کمک به اوکراین گرفته و وام ۳۹ میلیاردی که برای اوکراین تدارک می‌بیند تقریبا کل سهم آمریکا از برنامه گروه هفت را تقبل کرده است.

در حالی که تنها چند هفته بیشتر تا موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده اروپایی‌ها نگران پیش‌بینی‌ناپذیری دونالد ترامپ هستند. آنها دارند سناریوهایی برای محافظت از خودشان در برابر ضرباتی که ترامپ در دوره ریاست جمهوری اولش به اقتصادهای آنها وارد کرد همچون افزایش تعرفه‌های تجاری، آزمایش می‌کنند. اما آنها همچنین در روزهای اخیر شاهد هستند که دموکرات‌ها نیز بیش از پیش در حال اولویت دادن به داخل هستند.

جو بایدن با قانون کاش مالیاتش به دلیل امتیاز قائل شدن برای محصولات آمریکایی باعث نارضایتی رهبران اروپایی شد. از سوی دیگر هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان به چین و جنگ‌ها در غرب آسیا در سیاست خارجی خود اولویت می‌دهند و هم‌اکنون نیز واشنگتن درگیر رقابت انتخابات است.

اتحادیه اروپا امیدوار است که «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به پیروزی رسیده و بعدا طبق برنامه‌ریزی اولیه گروه هفت به برنامه وام برای اوکراین ورود کرده و سهم مالی اتحادیه اروپا در این وام را کاهش دهد. اما چنین چشم‌اندازی هنوز قطعی نیست و اعضای اتحادیه اروپا می‌گویند به دلیل شکننده شدن جایگاه اوکراین در میدان جنگ تعلل جایز نیست.

اتحادیه اروپا به دنبال جدا شدن از آمریکا در مسیر کمک به اوکراین است
دیدار روز پنجشنبه هریس و زلنسکی در کاخ سفید

سال گذشته میلادی کنگره آمریکا به دلیل منازعات سیاسی داخل تاخیر زیادی برای تصویب یک بسته حمایتی ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین داشت و در نتیجه این تاخیر سربازان ارتش اوکراین ماه‌ها با کمبود سلاح و مهمات دست‌وپنجه نرم کردند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفته بود که آن تاخیر «تبعات واقعی در میدان نبرد» برای اوکراینی‌ها ایجاد کرد.

از  سوی دیگر اروپایی‌ها در حالی می‌خواهند برای کمک به اوکراین راهشان را از آمریکا جدا کنند که قادر به برآورده کردن تمامی جوانب لجستیکی، حمل و نقل و تجهیزات برای اوکراین تنها با اتکا به خود نیستند چون ظرفیت آنها در این حوزه‌ها با ظرفیتی که آمریکا دارد برابری نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha