• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070704829
  • خبرنگار : 50587

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان مطرح کرد؛

اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق فرصتی برای شناخت و توسعه اصفهان

اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق فرصتی برای شناخت و توسعه اصفهان

ایسنا/اصفهان رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: مسائلی مانند رونق، توسعه و برندسازی شهری و نیز ارتقاء تصویر شهر در عرصه بین‌المللی، کمتر در اصفهان مطرح شده است لذا ما در اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق اصفهان، با رویکردی ماموریت‌گرا، در هفته گردشگری این نکته را بررسی می‌کنیم که در مسیر گردشگری خلاق چه ظرفیت‌هایی در اصفهان وجود دارد.

زاهد شفیعی، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهداف و ماموریت‌های «اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق اصفهان»، اظهار کرد: شهر اصفهان به‌عنوان «شهر خلاق صنایع دستی» از سازمان یونسکو و به‌عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» از سازمان جهانی صنایع دستی(WCC)، دو امتیاز اساسی را دریافت کرده است.  

وی در رابطه با اهداف این اندیشکده، تصریح کرد: این نکته مهم است که ما چگونه بتوانیم دستاوردهای اصفهان در سطح بین‌المللی را در جهت توسعه شهر اصفهان به کار گیریم. این اندیشکده به‌طور کامل در راستای ماموریت‌های جهاد دانشگاهی و با رویکرد پاسخگویی به این مسائل پایه‌گذاری شده تا بتوان در طراحی راهبردهای توسعه اصفهان که بر اساس این مزیت رقابتی شکل گرفته است، نقش‌آفرینی کنیم.  

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان یادآور شد: بر اساس تفاهم نامه‌های موجود میان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اتاق بازرگانی و شهرداری اصفهان، قرار است این اندیکشده به‌صورت ماموریت‌گرا وارد عمل شود و به نظام مسائل شهر بپردازد. با توجه به سند آمایش استان که در سال ۱۳۹۴ طراحی شد، مزیت رقابتی منحصر به فرد اصفهان، حوزه صنایع خلاق و گردشگری است. از این‌رو، انتظار می‌رود مزیت رقابتی منحصر به فرد اصفهان و گفتمان توسعه اصفهان بر اساس همین موارد طراحی شود.

وی با بیان اینکه از منظر جهاد دانشگاهی ما به دنبال تنوع‌بخشی به فعالیت‌های جهاد هستیم، خاطرنشان کرد: ما در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان علاقمند هستیم که بتوانیم در بسیاری از این مسائل، با توجه به سابقه علمی درخشانی که در حوزه‌های مطالعاتی دارد، به حل مسائل بپردازد.

شفیعی با تاکید بر اینکه متاسفانه اصفهان تاکنون نتوانسته است از ظرفیتی که سازمان‌های جهانی به آن داده، بهره‌ای ببرد، افزود: مسائلی مانند رونق، توسعه و برند سازی شهری و نیز ارتقاء تصویر شهر در عرصه بین‌المللی، کمتر در اصفهان مطرح شده است. لذا، این اندیشکده کاملا ماموریت گرا ایجاد شده است و در هفته گردشگری ما به‌عنوان یک نهاد با مرجعیت علمی، این نکته را بررسی می‌کنیم که در مسیر گردشگری خلاق چه ظرفیت‌هایی در اصفهان وجود دارد و سپس فرصت‌ها و چالش‌های اصفهان در مسیر دستیابی به گردشگری خلاق، اقدامات انجام شده، راهکارهای سیاستی ذینفعان گردشگری در مدیریت و سیاستگذاری شهر خلاق و نیز چشم انداز آن را در مسیر گردشگری خلاق بررسی می‌کنیم. این مسائل را جهاد دانشگاهی اصفهان به میزبانی اتاق بازرگانی در هفته گردشگری بررسی خواهد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان افزود: اصفهان به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی و به‌عنوان شهری که از دیرباز پایتخت فرهنگ و هنر کشورهای اسلامی بوده است و در عرصه‌های فرهنگی تاریخی، پیشینه‌ای غنی  دارد، می‌تواند به عنوان بنیان‌های توسعه شهر، به بحث گذاشته می‌شود. لذا، اولین دستور کار ما این است که بررسی کنیم دستگاه‌ها بعد از یک دهه، ذیل موارد مطرح شده چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ درواقع، دستگاه‌های متولی این امر کارکردها و عملکردشان را در یک فضا و گفت‌وگویی علمی به بحث می‌گذارند.   

وی یادآور شد: اقدام خوبی که ما در این اندیشکده و گروه گردشگری جهاد دانشگاهی معاونت پژوهشی انجام داده‌ایم، این بحث است که چگونه شهرها به‌عنوان best practice های دنیا به شهرهای موفقی تبدیل شده‌اند؟ به عبارتی، این امکانات یک سری پلتفرم است تا شهرها به‌صورت بین‌المللی مطرح شوند و در یک محیط بین‌المللی با یکدیگر به گفت وگو بپردازند.  

وی با بیان اینکه هدف توسعه شهر است، ادامه داد: هدف ما این است که بتوانیم به راهبردهایی برای اینکه وظایف و نقش دستگاه‌ها و متولیان در این حوزه بررسی شود، دست یابیم. همانطور که مستحضر هستید اصفهان از نظر صنعتی اشباع شده است، اما آن طور که انتظار می‌رود در مورد چالش‌ها یک نگاه عالمانه وجود داشته باشد، این اتفاق تاکنون رخ نداده است. به نظر می‌رسد جای چنین نگاه و بررسی علمی و عالمانه در مورد مسائل و چالش‌های اصفهان، در اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق است.  

شفیعی نیز یادآور شد: همچنین در امتداد هفته گردشگری ما برنامه دیگری هم داریم و آن یک کارگاه عملی با عنوان «کارگاه عملی یک روزه گردشگری و طراحی تورهای خلاق» است. به نظر می‌رسد که بخش زیادی از ظرفیت‌های ملموس و غیرملموس اصفهان مغفول مانده و هنوز دیده نشده است. از این‌رو، در این کارگاه ما به ذینفعان گردشگری استان می‌گوییم در راستای محصول گردشگری استان اصفهان باید محصولی فاخر وجود داشته باشد. یک اصل می‌گوید در بازارهایی رقابت کنید که بتوانید مزیت رقابتی ایجاد کنید. بنابراین، محصول گردشگری ما فرهنگ است و گردشگری هم که به اصفهان می‌آید با یک درک جامعی از اقتضائات میدانی ما می‌آید. این نوع گردشگری ارزش محور و تعالی بخش است و به بحث تدبر و تفکر کمک می‌کند.  

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: این کارگاه به آژانس‌ها و فعالان گردشگری کمک می‌کند تا ان‌شاء‌الله بتوانیم در اصفهان ارتقاء محصول داشته باشیم. محصول گردشگری ما تکراری است و داستان‌های ناگفتنی بسیاری در شهر اصفهان وجود دارد، از غذا گرفته تا لباس، فرهنگ، بافت تاریخی، شخصیت‌های علمی و مذهبی و سبک شعر و موسیقی اصفهان، این دارایی‌ها باید مطرح شوند و کار صنعت گردشگری این است که میراث فرهنگی را به ارزش تبدیل کند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha