• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1403070704717
  • خبرنگار : 71972

رییس موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد

درس‌هایی که دولت چهاردهم می‌تواند از دوران دفاع مقدس بگیرد

درس‌هایی که دولت چهاردهم می‌تواند از دوران دفاع مقدس بگیرد

رییس موسسه امام خمینی(ره) گفت: وحدت و یکپارچگی آحاد مردم وفادار به امام به عنوان ولی فقیه و معتقد به نهضت بود. افراد مخالف و زاویه‌دار اصلا در جبهه و حتی در پشت جبهه هم حضور نداشتند.

آیت الله محمود رجبی  در بخشی از گفت‌وگویی که به مناسبت هفته دفاع مقدس با ایسنا داشته، گفته اسست: آنچه که کنار رهبری داهیانه حضرت امام قدس سره در پیروزی انقلاب و همچنین در دفاع مقدس نقش اساسی داشت، وحدت و یکپارچگی آحاد مردم وفادار به امام به عنوان ولی فقیه و معتقد به نهضت بود. افراد مخالف و زاویه‌دار اصلا در جبهه و حتی در پشت جبهه هم حضور نداشتند. جبهه‌ها پر بود از نیروهای مومن، متعهد و انقلابی که حاضر بودند برای تحقق دستورات و رهنمودهای امام همه سختی‌های جنگ را تحمل کنند. در پشت جبهه هم ایثارگران و خانواده‌های مومن و انقلابی، بویژه خانواده شهدا و جانبازان عزیز با آن روحیه و ایمان بالای خود به تبعیت از امام و به عشق امام، حمایت‌های مادی و معنوی از رزمندگان را به عهده داشتند. البته روحانیت عزیز هم که بخشی از همین مردم ولایتمدار بودند، نقش مهم و خاصی داشتند. اما عوامل و عناصر دیگر اثر چندانی نداشتند. این حقایق و درس‌ها باید ثبت و برجسته شود و به نسل‌های بعد منتقل شود.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرده است: درسی که مسئولان، بخصوص رؤسای قوای سه گانه و بالاخص رئیس جمهور محترم باید از دفاع مقدس بگیرند این است که در انتخاب همکاران خود از افراد بدسابقه و زاویه‌دار نسبت به ولایت و نظام و یا بی‌بصیرت در فتنه‌ها استفاده نکنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که «نباید تحت عنوان وفاق ملی از معیارها عبور کرد» گفته است: در مواردی چنین شده است که به برخی از محکومان فتنه که زاویه‌داری و بی‌بصیرتی داشته‌اند پست واگذار شده است. رئیس جمهور محترم این موارد را اصلاح و به مسئولان مافوق آنان تذکر لازم را بدهند. البته توجه به زاویه‌دار بودن و بی‌بصیرتی در فتنه‌ها و در نقطه مقابل، ولایتمداری و دلبستگی به نظام و خدمت به مردم، چنانکه گفته شد، اختصاص به قوه مجریه ندارد؛ ولی با توجه به جایگاه و حجم فراوان مدیران در این قوه، اهتمام بیشتر از سوی رئیس جمهور محترم لازم است.

* متن کامل گفت‌وگوی آیت الله رجبی  رییس موسسه امام خمینی(ره) با ابسنا را در ادا مه بخوانید.

در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم. لطفاً بفرمایید بزرگداشت این هفته از چه جهاتی اهمیت دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک میلاد پیامبر خاتم(ص) و امام صادق(ع)، تسلیت به بازماندگان حادثه معدن ذغال سنگ طبس. دفاع مقدس یک رخداد بسیار مهم در طول تاریخ کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی است. در طول تاریخ ایران، تقریباً در هر جنگی که با کشور ما رخ داده است، علاوه بر خسارات به جا مانده از جنگ، جنگ با از دست دادن بخشی از سرزمین ما خاتمه یافته است. با آنکه آن جنگ‌ها در مقایسه با دفاع مقدس از جهات مختلفی متفاوت بوده است و از جمله این که در دفاع مقدس تقریباً همه کشورهای جهان پشتیبان رژیم بعثی و صدام و در مقابل و مخالف کشور و نظام ما بودند؛ اما در دفاع مقدس حتی یک وجب از سرزمین ایران اسلامی از دست نرفت و رژیم متجاوز بعثی محکوم و ملزم به پرداخت خسارت شد. پس به لحاظ سابقه تاریخی کشور ما، دفاع مقدس بی‌نظیر است.

در نظام جمهوری اسلامی نیز دفاع مقدس یک برگ زرین، بی‌نظیر و درس‌آموز و افتخارآمیز است. نظام جمهوری اسلامی در آن مقطع زمانی، یک نظام نوپا بود که نیروی دفاعی و نظامی گذشته آن به دلیل رخداد انقلاب، آن اقتدار و روحیه بالای متناسب با چنین تهاجمی را نداشت. نیروهای انقلابی نیز از ساماندهی و آموزش‌های کلاسیک در سطح لازم برای مقابله با چنین تهاجمی برخوردار نبودند. علاوه بر آن، در تهیه امکانات جنگی تا حد تهیه سیم خاردار عملا تحریم بودند. در چنین شرایطی این دفاع مقتدرانه، معجزآسا می‌باشد.

بنابراین بزرگداشت چنین واقعه عظیمی که هزاران درس و تجربه – واقعاً هزاران درس – برای ملت و مسئولان و نسل آینده ما دارد بسیار ضروری و مهم است. دفاع مقدس تجلی‌گاه همه فضایل انسانی و اسلامی و مدرسه تهذیب نفس از همه رذایل شیطانی بوده و هر یک از این فضایل و رذایل یا به تعبیر امام صادق(ع)، جنود و لشگریان عقل و جهل، زمینه‌های مختلفی دارند که وقتی در هم ضرب شوند آن هزاران درس، عجیب به نظر نمی‌آید. به عنوان مثال، انفاق یک فضیلت انسانی و اخلاقی است؛ اما در جبهه هم انفاق مالی بود و مردم با انفاق مالی جبهه را پشتیبانی و تأمین می‌کردند، هم انفاق جانی وجود داشت که رزمندگان جان خود را در طبق اخلاص نهاده جبهه‌ها را پر کردند، و هم انفاق علمی در دفاع مقدس بود اعم از طراحی‌های مختلف و آموزش‌های نظامی و لجستیکی و حتی آموزش‌های درسی دانش‌آموزان و دیگر انواع فعالیت‌های علمی و فکری و سایر زمینه‌های انفاق. در دفاع مقدس شاهد نمونه‌های اعلای این فضایل هستیم. حال و هوای جبهه‌ها و تأثیر و تحولاتی که در رزمندگان ایجاد می‌کرد قابل توصیف نیست. الان که سال‌ها از دوران دفاع مقدس گذشته است، سرزمین و خاطرات جبهه افراد شرکت‌کننده در کاروان‌های راهیان نور را متحول می‌کند.

لطفا برخی از درس‌های دفاع مقدس برای مردم را بیان فرمایید.

ولایتمداری و محبت و اطاعت از حضرت امام خمینی (قدس سره) به عنوان رهبر معظم انقلاب و نائب امام زمان (عج) بر اساس معرفت به نظریه ولایت فقیه و وحدت کلمه‌ی مردم، دو درس از درس‌های دفاع مقدس است که همین دو درس در به ثمر نشستن نهضت امام و پیروزی انقلاب اسلامی هم وجود داشت.

آنچه که کنار رهبری داهیانه حضرت امام قدس سره در پیروزی انقلاب و همچنین در دفاع مقدس نقش اساسی داشت، وحدت و یکپارچگی آحاد مردم وفادار به امام به عنوان ولی فقیه و معتقد به نهضت بود. افراد مخالف و زاویه‌دار اصلا در جبهه و حتی در پشت جبهه هم حضور نداشتند. جبهه‌ها پر بود از نیروهای مومن، متعهد و انقلابی که حاضر بودند برای تحقق دستورات و رهنمودهای امام همه سختی‌های جنگ را تحمل کنند. در پشت جبهه هم ایثارگران و خانواده‌های مومن و انقلابی، بویژه خانواده شهدا و جانبازان عزیز با آن روحیه و ایمان بالای خود به تبعیت از امام و به عشق امام، حمایت‌های مادی و معنوی از رزمندگان را به عهده داشتند. البته روحانیت عزیز هم که بخشی از همین مردم ولایتمدار بودند، نقش مهم و خاصی داشتند. اما عوامل و عناصر دیگر اثر چندانی نداشتند. این حقایق و درس‌ها باید ثبت و برجسته شود و به نسل‌های بعد منتقل شود.

مسئولان چه درسی از دوران دفاع مقدس باید بگیرند؟

درسی که مسئولان، بخصوص رؤسای قوای سه گانه و بالاخص رئیس جمهور محترم باید از دفاع مقدس بگیرند این است که در انتخاب همکاران خود از افراد بدسابقه و زاویه‌دار نسبت به ولایت و نظام و یا بی‌بصیرت در فتنه‌ها استفاده نکنند و وزرا در انتخاب مدیران زیرمجموعه خود و مشاوران دقت کنند و با استعلام از نهادهای مربوطه از جمله قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و رعایت و عنایت ویژه به آن گزارش‌ها، از واگذاری پست‌ها به چنین افرادی پرهیز کنند. در دفاع مقدس و در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری تسلیحاتی، موشکی، هسته‌ای و دیگر حوزه‌های پیشرفت، نیروهای ولایتمدار و مومن به نظام نقش اصلی و اساسی داشته‌اند. اگر در دفاع مقدس چنین افرادی در مسئولیت‌ها به کار گرفته می‌شدند، آن پیروزی‌های عظیم رخ نمی‌داد بلکه آسیب‌های جدی می‌دیدیم.

با توجه به اینکه در ماه‌های آغازین دولت هستیم؛ در پایان اگر توصیه‌ای به دولت چهاردهم دارید بفرمایید.

از آنجا که موفقیت رئیس جمهور محترم در عمل به وظایف قانونی، موفقیت همه ملت ایران اسلامی است، به عنوان نصیحت و واقعاً دلسوزی نسبت به رئیس جمهور محترم عرض می‌کنم: به نظر بنده در این مقطع، مهم‌ترین وظیفه رئیس جمهور، دقت در شناسایی و به‌کارگیری مدیران صالح است.

زیرا نیروی انسانی در هر فعالیتی نقش اول را دارد و اگر مدیران دارای صلاحیت‌های لازم، بویژه موارد پیش‌گفته و تخصص و تجربه و توان مدیریت لازم باشند، می‌توانند نقایص احتمالی موجود در سایر زمینه‌های مربوط را برطرف سازند. تحقق همه اهداف مدنظر رئیس جمهور محترم یعنی وظایفی که حسب قانون اساسی به عهده ایشان است و برای تحقق آن قسم خورده است، فقط با نصب مدیران مومن، معتقد، مطیع و دلبسته به ولایت و نظام، و آماده خدمت به مردم عملی خواهد بود.

از سوی دیگر، در این مقطع از فعالیت دولت (مقطع نصب مدیران)، هم خطر نفوذ فردی با اهدافی غیر از خدمت به اسلام، نظام اسلامی و مردم وجود دارد و هم احتمال نفوذ جریانی برای ضربه زدن به نظام اسلامی و حتی ایجاد مانع برای تحقق برنامه‌ها و وظایف رئیس جمهور محترم وجود دارد؛ چنانچه در برخی دولت‌های قبل نمونه‌هایی کشف شد که به عنوان کارشناس، نقش مدیریتی یا مشاوره‌ای داشتند. و آسیب‌های جدی پدید آوردند. بررسی سوابق افراد و عنایت به گزارش‌های نهادهای مربوط، بویژه قوه قضاییه و نهادهای امنیتی، راهکار خوبی است که ان‌شاءالله رئیس جمهور محترم آن را مدنظر قرار دهند. نباید تحت عنوان وفاق ملی از این معیارها عبور کرد. در مواردی چنین شده است که به برخی از محکومان فتنه که زاویه‌داری و بی‌بصیرتی داشته‌اند پست واگذار شده است. رئیس جمهور محترم این موارد را اصلاح و به مسئولان مافوق آنان تذکر لازم را بدهند. البته توجه به زاویه‌دار بودن و بی‌بصیرتی در فتنه‌ها و در نقطه مقابل، ولایتمداری و دلبستگی به نظام و خدمت به مردم، چنانکه گفته شد، اختصاص به قوه مجریه ندارد؛ ولی با توجه به جایگاه و حجم فراوان مدیران در این قوه، اهتمام بیشتر از سوی رئیس جمهور محترم لازم است. بنده در آغاز دولت شهید رجایی و خدمت آیت‌الله رئیسی رحمه‌الله علیه هم برحسب وظیفه همین نکته را به ایشان عرض کردم و بحمدالله به نکات توجه داشتند و این حدود را رعایت کردند. خداوند توفیق دولت و سایر مسئولان این نظام مقدس را در مسیر اسلام و ولایت و خدمت به مردم موفق بفرماید.

در شرایطی قرار داریم که رژیم صهیونیستی دامنه تجاوزات خود را به مردم لبنان و به شهادت رساندن برخی فرماندهان حزب‌الله کشانده است. تحلیل شما از این اقدام چیست؟

رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط طول عمر خود قرار دارد و حزب‌الله در بهترین شرایط است. زمانی حزب‌الله به عنوان یک گروه مبارز با دولت تروریست و اشغالگر در جنگ ۳۳ روزه به تنهایی، البته با پشتیبانی نظام و رهبری عزیزمان، رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی و در واقع فرار از مناطق اشغالی لبنان و آزادی اسیران کرد. امروز حزب‌الله به مراتب زیاد قوی‌تر و از امکانات غیرقابل تصور برای رژیم صهیونیستی برخوردار است. جبهه مقاومت عراق و یمن و غزه و... در کنار حزب‌الله هستند. در سطح جهانی ملت‌ها همراه با آرمان‌های مقاومت، به رغم مخاطرات آن، به صحنه آمده‌اند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی شکست‌های پی در پی نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی خورده است و همه عناصر خود مانند سپر آهنین را از دست داده است. در داخل دچار مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیار عظیمی شده است. در سطح جهانی منفورترین رژیم شده و مظلوم‌نمایی‌های طول تاریخ او به ظالم‌ترین رژیم تبدیل شده و نتانیاهو در دادگاه‌های بین‌المللی جنایتکار جنگی شناخته شده است. ده‌ها نقطه ضعف دیگر این رژیم را احاطه کرده است. به رغم این همه جنایات بی‌سابقه در حق مردم بی‌دفاع غزه، به هیچ یک از اهداف در غزه هم دست نیافته است. در چنین شرایطی به نظر بنده این رژیم در حالت وحشت و ترس و آشفتگی و سراسیمگی شدید از حزب‌الله و جبهه مقاومت قرار دارد و نابودی خود را به دست حزب‌الله و جبهه مقاومت می‌بیند، چنانکه نتانیاهو مکرر گفته است که من برای جلوگیری از نابودی اسرائیل تلاش می‌کنم. در هر حال این حرکت جدید مانند اقدامات پیشین این رژیم برخاسته از همان وحشت و ترس آنان و البته گامی دیگر به سوی نابودی این رژیم است و مصداق آیه شریفه «یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنینَ» است و تحقق وعده الهی ان‌شاءالله نزدیک است.

با این همه این تحلیل یا هر تحلیل دیگری به هیچ وجه از عمق ددمنشی و جنایت  رژیم صهیونیستی و خوی وحشی‌گری این رژیم ضدبشری نمی‌کاهد و همه ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و  حقوق بشری باید این جنایت بزرگ را محکوم و جلوی تجاوزگری این رژیم کودک‌کش را با هر وسیله ممکن بگیرند. ملت‌های مسلمان نیز باید ضمن اعلام همبستگی با مردم لبنان و اعلام انزجار عمومی از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن، از هیچ گونه کمکی به مردم لبنان و غزه دریغ نکنند و از مسؤولان کشورهای خود مصرانه بخواهند روابط خود با این رژیم را قطع نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha