• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070504129
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان تاکید کرد

لزوم تهیه طرح ارتقای تاب آوری شهرهای گیلان در برابر تغییرات اقلیمی

لزوم تهیه طرح ارتقای تاب آوری شهرهای گیلان در برابر تغییرات اقلیمی

ایسنا/گیلان مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از تهیه طرح پژوهشی ارتقای تاب آوری شهرهای استان با همکاری دانشگاه گیلان خبر داد و گفت: تغییرات اقلیمی تاثیر مستقیم بر زیست شهروندان در شهرهای استان خواهد داشت.

محمدرضا فلاحتگر امروز (پنجم مهر ماه) در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به روند افزایش شهرنشینی در استان گیلان، بیان کرد: شهرنشینی در گیلان در دهه های گذشته همچون کل کشور روندی صعودی داشته است و برابر آینده نگری های صورت پذیرفته در آینده نیز شاهد افزایش نسبت شهرنشینی در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به روند فعلی گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی در منطقه، ادامه داد: تغییرات اقلیم با توجه به جغرافیای خاص استان گیلان می‌تواند منجر به ایجاد خطراتی مانند سیل، خشکسالی، موج گرمای هوای شدید، بارش های شدید، تغییرات سطح آب دریای خزر، تشدید پدیده ریزگرد و گرد و غبار، آسیب های جدی در حوزه تنوع زیستی و نابودی بوم ساخت های طبیعی و ارزشمند در سطح استان شود که این موارد تاثیر مستقیم بر زیست شهروندان در شهرهای استان خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان بر ضرورت مقاوم سازی زیرساخت ها تاکید کرد و گفت: ایجاد آمادگی لازم و مقاوم سازی زیرساخت ها و مجتمع های زیستی استان، بویژه شهرها که محل زیست عمده جمعیت استان هستند با هدف ایجاد تاب آوری لازم و کاهش تاثیرات منفی پدیده تغییرات اقلیمی ضروری است.

فلاحتگر با بیان اینکه مسئله تغییر اقلیم در استان و تاب آوری شهری طی سال های گذشته کمتر مورد توجه بوده و مطالعات خاصی در این زمینه نشده است، اظهار کرد: انجام پژوهش در این زمینه برای شناسایی سناریوهای احتمالی و تدوین راهبردها، سیاست ها و برنامه های اجرایی به‌عنوان یک سند راهبردی فرادست ذیل برنامه آمایش سرزمین استان در تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهری و همچنین برنامه‌های توسعه پنج سال شهرداری ها و سایر اقدامات توسعه ای در شهرهای استان ضروری است.

وی از تهیه طرح پژوهشی ارتقای تاب آوری شهرهای استان در برابر تغییرات اقلیمی با همکاری دانشگاه گیلان خبر داد و بیان کرد: انجام این فرآیند می تواند موجب کاهش خسارات به زیرساخت های شهری استان و پیشگیری از به مخاطره انداختن زیست شهروندان شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان اضافه کرد: انجام پژوهش فوق با همکاری دانشگاه گیلان می تواند آغازی بر تهیه و اجرای طرح ها و پژوهش های تفصیلی و گسترده تر در این زمینه در آینده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha