• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070504085
  • خبرنگار : 50233

دستور رئیس قوه قضائیه در سمنان

سند کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان شنبه به نام میراث فرهنگی سند زده شود

سند کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان شنبه به نام میراث فرهنگی سند زده شود

ایسنا/سمنان رئیس قوه قضائیه از دادگستری استان سمنان خواست که سند کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان از روز شنبه هفته آینده، به نام میراث فرهنگی یا هر دستگاه مسئولی که در بخش معرفی شده است، سند زده شود.

کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی سمنان که یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته‌شده در عصر صفوی است، با وجود آنکه در دهه ۵۰ ثبت ملی شده بود، چهار دهه از آن به‌عنوان زندان استفاده می‌شد و به‌دلیل مطالبه جدی مردم برای آزادسازی آن، سرانجام با انتقال زندان به خارج شهر، این مکان آزاد شد؛ اما انتقال سند و تحویل قانونی آن به میراث فرهنگی به‌دلیل برخی تغییرات مدیریتی و عدم توافق بر سر قیمت ملک تا امروز به تأخیر افتاده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز (پنجم مهر ماه) در شورای اداری استان سمنان اظهار کرد: دادگستری استان موظف است براساس توافقی که نوشته شده است، از شنبه این بنا را تحویل دهد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود طرف توافق نیز به تعهدات خود عمل کند، گفت: اعتبار قراردادهای دولتی باید معتبرتر از هر قرارداد دیگری باشد، نه اینکه با تغییر یک مدیر یا دولت، مدیر و دولت بعدی از اجرای توافق شانه خالی کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مدیران نه به اتکای جایگاه حقیقی که از جایگاه حقوقی خود توافق‌ها را امضا می‌کنند، ادامه داد: نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که اگر مدیری تغییر کرد، مدیر بعدی بگوید توافق قبلی را نمی‌پذیرم، چون مدیران با اتکا به جایگاه حقوقی‌شان توافق‌ها را امضا می‌کنند.

محسنی اژه‌ای با انتقاد از طولانی شدن روند تحویل کاروانسرای تاریخی سمنان، بیان کرد: چرا باید تحویل یک کاروانسرا از یک دستگاه به دستگاه دیگر، این همه سال به دراز بکشد.

وی افزود: اگر یک کارگزار نظام یک وعده‌ای داد یا یک توافق را امضا کرد، مسئول بعدی نمی‌تواند آن را نپذیرد یا دولت جدید بگوید توافق قبلی را قبول ندارم، البته اگر توافقی مشکل قانونی داشته باشد یا فسادی در آن وجود داشته باشد، باید حتماً با عامل تخلف برخورد قانونی شود.

همه اقشار جامعه ما در دفاع مقدس مشارکت داشتند

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: همه اقشار جامعه ما در دفاع مقدس مشارکت داشتند. در دوران دفاع مقدس، شخصیت‌هایی در کوران دفاع مقدس ساخته شدند که از منظر شجاعت، ایثار، مدیریت جهادی، تدبیر و ... چه بسا نیاز باشد که ۱۰۰ سال بگذرد تا یک چهره‌ای در آن حد و اندازه متولد شود. ما در دوران دفاع مقدس شاهد ظهور ده‌ها چهره شاخص از این دست در کشور بودیم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه صدام در شرایطی جنگ را آغاز کرد که همه دنیای استکبار از او حمایت می‌کردند، اظهار کرد: این پشتیبانی‌ها به قدری بود که صدام تصور می‌کرد در مدت سه روز می‌تواند به تهران برسد؛ اما ایستادگی و مجاهدات رزمندگان نه‌تنها اجازه نداد یک وجب از خاک ما دست آنها بماند، بلکه این ایستادگی سرانجام باعث شکست دشمنان شد.

وی با اشاره به اینکه امروز پیام انقلاب امام به گوش همه جهان رسیده است، ادامه داد: پیام انقلاب اسلامی امروز به نقاط مختلف جهان نفوذ کرده است و انقلاب اسلامی امروز در همه دنیا دوستداران زیادی دارد.

تمجید از مقاومت مردم لبنان و فلسطین

او وجود دوستداران انقلاب را یکی از علت‌های احساس خطر دنیای استکبار در مواجهه با جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و گفت: دنیای استکبار وقتی نتوانست مانع از انقلابی اسلامی و رشد روزافزون آن شود، اینک درصدد است سرعت رشد آن را کم کند.

محسنی اژه‌ای جنگ مقاومت در غزه و لبنان را در ادامه مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس ارزیابی کرد و افزود: امروز همه تلاش استکبار و برخی مرتجعان منطقه این است که رژیم اشغالگر قدس را حفظ کنند. آنها برای حفظ صهیونیست‌ها دست به هر جنایتی می‌زنند.

وی با بیان اینکه در یک سال جنگ غزه شاهد بدترین جنایات علیه بشریت بوده‌ایم، اظهار کرد: امروز در غزه و لبنان شاهد بمباران مراکز مذهبی، فرهنگی، سیاسی و حتی مدارس و بیمارستان‌ها و تخریب زیرساخت‌هایی مانند آب و برق هستیم.

او با بیان اینکه صهیونیست‌ها با بمباران‌های اخیر، جنگ را از غزه به لبنان منتقل کردند، گفت: مردم مظلوم اما مقتدر غزه همچنان ایستادگی می‌کنند.

وی به تمجید از مقاومت مردم لبنان و فلسطین پرداخت و افزود: بمباران‌های اخیر در لبنان وظیفه همه ما را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه همدلی و هماهنگی خوبی بین مسئولان استان وجود دارد، پیشنهاد کرد که یک فهرست کامل از مسائل و مشکلات استان در تعامل بین همه دستگاه‌ها تهیه و اولویت‌بندی شود.

وی ادامه داد: آن دسته از پروژه‌ها یا مسائلی که در استان قابل حل است در تعامل بین مدیران دستگاه‌ها حل شود و مسائلی که حل آنها منوط به ورود مسئولان کشوری یا سران سه قوه است، در نامه‌ای به مسئولان کشوری ارسال و رونوشت آن به ستاد سران سه قوه فرستاده شود.

اژه‌ای با بیان اینکه به هر پروژه‌ و درخواستی که از جمع‌بندی مسئولان همه دستگاه‌های استانی بیرون آید ترتیب اثر داده می‌شود، افزود: من از همین امروز همه اختیاراتی را که براساس قانون، امکان تفویض آنها را دارم به رئیس کل دادگستری استان تفویض می‌کنم و ایشان می‌تواند از طرف ریاست قوه برای حل مشکلات مرتبط با حوزه قضایی اقدام کند.

برخورد سلبی با نقدها نشود

عالی‌ترین مقام قضایی کشور با انتقاد از برخی سختگیری‌ها در ارتباط با رسانه‌ها، تاکید کرد: نباید در مقابله با هر نقدی به‌صورت سلبی اقدام شود. انتظار می‌رود مسئولان دستگاه‌ها سعه‌صدر خود را در ارتباط با رسانه‌ها بالا ببرند. همچنین اگر در برخی موارد خلأ قانونی وجود دارد باید آن را حل کنیم.

لزوم اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام استان

محسنی اژه‌ای با اشاره به تعدد پروژه‌های نیمه‌تمام در استان، بیان کرد: همه پروژه‌های نیمه‌تمام استان اولویت‌بندی شده است و با توجه به محدودیت در منابع اعتباری باید هر سال بخش از آنها تکمیل شود. اساس جانمایی برخی از این پروژه‌ها مناسب نبوده است. اینگونه پروژه‌ها نیز باید تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به وجود موارد متعدد مشکل محیط زیست با دستگاه‌ها، گفت: اختلاف بین محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها محدود به استان سمنان نیست و در همه استان‌ها با مشکلاتی در این بخش مواجهیم. گاهی پروژه‌هایی وجود دارند که در زمان آغاز به کار آنها، محیط زیست سکوت کرده و حالا که پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته، مانع تکمیل آنها شده است. اینگونه موارد باید حل شود.

کم‌آبی مشکل کشوری است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه کم‌آبی امروز به یک مشکل کشوری تبدیل شده است افزود: گاه برخی قوانین این حوزه در تعارض با یکدیگرند و همین، بر پیچیدگی مشکلات این بخش افزوده است.

وی با اشاره به وظیفه شورای عالی آب در این بخش، اظهار کرد: این شورا با ریاست وزیر نیرو موظف است به حل مشکلات مردم در این بخش بپردازد.

او با اشاره به گلایه مردم و مسئولان از تخصیص نیافتن برخی حقابه‌ها، گفت: مسئله حقابه کشاورزان هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی جای بحث دارد. برخی نیز دارای حقابه هستند، اما دیگر آبی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این جلسه مدیران جهاد کشاورزی استان، آب منطقه‌ای سمنان و صنعت معدن و تجارت استان به طرح مطالبات استانی در بخش‌های خود و از جمله مسائل مرتبط با آب و انرژی پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha